Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST]Virtualbox aanpassen  (gelezen 1666 keer)

[OPGELOST]Virtualbox aanpassen
« Gepost op: 2009/11/15, 12:33:35 »
L.S.

Ik heb in Ubuntu 9.10 via Virtualbox Windows XP draaien (helaas, kan ik nog niet helemaal missen). Ik heb echter veel meer schijfruimte aan Windows meegegeven dan eigenlijk nodig is. Kan ik daar nog op ingrijpen - schrijfruimte reduceren? En zo ja, hoe?

alvast bedankt!

gegroet,
mrt
« Laatst bewerkt op: 2009/12/02, 20:56:10 door Plotinus »
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Re: Virtualbox aanpassen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/15, 12:38:09 »
Volgens mij is de schijf niet aan te passen (vergroten/verkleinen).

Offline CaJos

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/16, 09:11:49 »
Volgens mij kan dit niet. Enige mogelijkheid is windows opnieuw in VB installeren met de gewenst schijfruimte.
Succes.
Jos

Offline dallco

• Lid
    • stormsail.nl
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/16, 10:56:27 »
De schijf in VB is volgens mij dymamisch de groote die je insteld is het maximum. In .virtualbox (verborgen in je home dir) zit een vdi bestand dat je gehele virtuele machine bevat. Je kun controleren hoe groot deze is dan weet je wat je VB werkelijk aan ruimte inneemt. Bij mij was dze in de loop der tijd enorm gegroeid (veel zaken geuninstalled maar de ruimte blijft dan bezet). Deze is overigens weer te verkleinen. FF zoeken op "VDI schrink" voor een how to
Blije (L)Ubuntu gebruikende familie  12.04 en 13.10

Offline Dave

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/16, 11:13:13 »
nieuwe schijf aanmaken.
In het menu kun je deze selecteren bij het geinstalleerde OS.
daarna samenvoegen

edit:
in versie 4 gaat dit nu een stuk eenvoudiger, schijf vergroten en daarna met de live cd opstarten en gparted gebruiken (binnen die virtuele machine uiteraard)
« Laatst bewerkt op: 2011/11/06, 14:24:24 door Dave »

« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/02, 20:55:44 »
Bedankt allemaal, Dave en dallco hebben me op het goede spoor gezet.

gegroet,
mrt
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.