Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Tutorial] Ubuntu na Windows - dualboot  (gelezen 6844 keer)

Offline Dima_2005

  • Lid
[Tutorial] Ubuntu na Windows - dualboot
« Gepost op: 2009/11/14, 22:39:51 »
**Excuseer, zag nu pas dat er een aparte forum is voor documentatie
@mods, kunnen jullie dit verplaatsen aub? Sorry!

Voor mensen die geintresseerd zijn om Ubuntu te kunnen laten lopen NA de installatie van Windows 7/Vista/XP.

Het probleem?
Als je Ubuntu 9.10 installeert na Windows, op verschillende schijven, dan gaat na de installatie gewoon je Windows booten, geen keuzevenster of iets.

Wat moet je doen?

  • Ga naar Add/Remove Entries. Bij Add an Entry kies je Linux/BSD. Daaronder kies je GRUB2 (zie schreenshots). Vul ook een boot-naam in. Druk uiteindelijk op Add Entry.


  • Druk op save, herstart je pc, en kies gewoon Ubuntu (in mijn geval). Dan kom je op de GRUB-boot menu.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/14, 22:46:46 door Dima_2005 »

Offline track

  • Lid
Re: [Tutorial] Ubuntu na Windows - dualboot
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/15, 13:09:36 »
Hoi Dima,

mag ik hier een commetaar op geven ?
Als je Ubuntu 9.10 installeert na Windows, op verschillende schijven, dan gaat na de installatie gewoon je Windows booten, geen keuzevenster of iets.
Nee, dat gebeurt alleen als je in dit geval de grub naar de foute schijf installeert.
Is misschien een beetje onduidelijk als je weinig ervaring hebt, maar het is in de installatieprocedure aanwezig.

Misschien zijn de handleidingen  http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktopKarmic
en  http://sites.google.com/site/computertip/installeren  ook nog niet voldoende bekend.

Tegen programma's vanaf het internet heb ik een sterk voorbehoud. 
Dat is de "normale" manier bij Win.. maar niet bij Linux. 
Hier heb je de goed beveiligde repo's (certificaten en checksommen incluis)
en je zal toch echt liever niets vanuit minder veilige bronnen halen als het maar kan.
Dit hoort ook bij de spreekwoordelijke veiligheid van Linux...

Jouw easyBCD kende ik trouwens nog niet.  (oja, nu begrijp ik, het is een Win..-progje !)
Ik weet alleen dat er standaard de "opstartmanager" in de repo's zit
die dat vanuit Linux ook allemaal netjes in een venster kan instellen.  (had je die gezien ?)

... een beetje heb ik de indruk dat je nog vrij sterk de Win..- achtige manier van denken
op Linux toepast.  ;)

track

p.s.:  eigenlijk vind ik het leuk dat nu ook Win..- tools rekening houden met grub en Linux !

Offline Dima_2005

  • Lid
Re: [Tutorial] Ubuntu na Windows - dualboot
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/15, 16:53:17 »
Hoi Dima,

mag ik hier een commetaar op geven ?
Als je Ubuntu 9.10 installeert na Windows, op verschillende schijven, dan gaat na de installatie gewoon je Windows booten, geen keuzevenster of iets.
Nee, dat gebeurt alleen als je in dit geval de grub naar de foute schijf installeert.
Is misschien een beetje onduidelijk als je weinig ervaring hebt, maar het is in de installatieprocedure aanwezig.

Misschien zijn de handleidingen  http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktopKarmic
en  http://sites.google.com/site/computertip/installeren  ook nog niet voldoende bekend.

Tegen programma's vanaf het internet heb ik een sterk voorbehoud.  
Dat is de "normale" manier bij Win.. maar niet bij Linux.  
Hier heb je de goed beveiligde repo's (certificaten en checksommen incluis)
en je zal toch echt liever niets vanuit minder veilige bronnen halen als het maar kan.
Dit hoort ook bij de spreekwoordelijke veiligheid van Linux...

Jouw easyBCD kende ik trouwens nog niet.  (oja, nu begrijp ik, het is een Win..-progje !)
Ik weet alleen dat er standaard de "opstartmanager" in de repo's zit
die dat vanuit Linux ook allemaal netjes in een venster kan instellen.  (had je die gezien ?)

... een beetje heb ik de indruk dat je nog vrij sterk de Win..- achtige manier van denken
op Linux toepast.  ;)

track

p.s.:  eigenlijk vind ik het leuk dat nu ook Win..- tools rekening houden met grub en Linux !
Nuja, veel mensen (zoals ik), die blijven liever bij Windows bootmanager...
OF als je de automatische installatie doet en niet te goed oplet, dan staat grub ook op de verkeerde schijf. Dusja...

En ik had wel gezien hoe leuk de GRUB wel is, maar om de looks vind ik die van Windows gewoon beetje duidelijker... Afwachten tot gfxGrub? :)
« Laatst bewerkt op: 2009/11/15, 17:07:24 door Dima_2005 »

Offline siegi

  • Lid
Re: [Tutorial] Ubuntu na Windows - dualboot
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/15, 23:35:02 »
**Excuseer, zag nu pas dat er een aparte forum is voor documentatie
@mods, kunnen jullie dit verplaatsen aub? Sorry!
Geen probleem, bij deze.

Offline furioza

  • Lid
    • furioza.nl
Re: [Tutorial] Ubuntu na Windows - dualboot
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/15, 23:59:01 »
klinkt raar maar er word altijd uitgegaan van Linux naast window´s zetten.

Maar is er ook een manier om het andersom te doen. Dus als je een Ubuntu computer hebt. Dan Window´s ernaast te zetten?
MVG Rik

www.furioza.nl
Ubuntu user # 498505

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: [Tutorial] Ubuntu na Windows - dualboot
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/16, 00:24:01 »
Voor mensen die geintresseerd zijn om Ubuntu te kunnen laten lopen NA de installatie van Windows 7/Vista/XP.

Het probleem?
Als je Ubuntu 9.10 installeert na Windows, op verschillende schijven, dan gaat na de installatie gewoon je Windows booten, geen keuzevenster of iets.

Voor de duidelijkheid we hebben het hier (ook) over een installatie in Windows (wubi.exe). Goed om te weten dat EasyBCD ook Grub2 ondersteund! :)

Tegen programma's vanaf het internet heb ik een sterk voorbehoud.  
Dat is de "normale" manier bij Win.. maar niet bij Linux.  
Hier heb je de goed beveiligde repo's (certificaten en checksommen incluis)
en je zal toch echt liever niets vanuit minder veilige bronnen halen als het maar kan.
Dit hoort ook bij de spreekwoordelijke veiligheid van Linux...
Welke voorbehoud? Het programma wordt geleverd volgens een hele vriendelijke licentie en heeft vele internationale Awards gewonnen! :)

Jouw easyBCD kende ik trouwens nog niet.  (oja, nu begrijp ik, het is een Win..-progje !)
Ik weet alleen dat er standaard de "opstartmanager" in de repo's zit
die dat vanuit Linux ook allemaal netjes in een venster kan instellen.  (had je die gezien ?)
Er zijn ook op dit forum al meerdere vragen geweest over EasyBCD in combinatie met Ubuntu: het is een Windows programma! De "opstartmanager" is wel goed maar (de huidige versie) kan volgens mij niet overweg met de windows boot manager (zijn daar plannen voor?).

klinkt raar maar er word altijd uitgegaan van Linux naast window´s zetten.

Maar is er ook een manier om het andersom te doen. Dus als je een Ubuntu computer hebt. Dan Window´s ernaast te zetten?
Klinkt helemaal niet raar. De Windows installatie heeft geen weet/interesse van/in de Ubuntu installatie die er al is. Dit is juist met EasyBCD (in ben geen kenner) te repareren!
Maar voordat je hieraan begint moet je wel een vrije partitie maken/hebben voor Windows want ik betwijfel of de Windows installatie procedure (wederom ik ben geen kenner) een bestaande partitie kan verkleinen.

Klik links bovenin op Documentatie