Na jaren lang fervent Firefox gebruiker te zijn geweest met een zekere mate van afkeer van Google-software, heb ik bijna een week geleden toch maar eens Chromium geïnstalleerd.
Het begon al zeer veel belovend. Het is nl. de eerste browser die al mijn FF-bladwijzers netjes importeerde en meteen alle favicoontjes - precies daar waar ik het wil - op de bladwijzerbalk plaatste. Ook alle opgeslagen wachtwoorden werden netjes overgenomen. Verder heb ik véél minder (Flash-)crashes en vastlopers (geen eigenlijk) dan in FF, want die waren er regelmatig met meerdere open tabbladen. Vooral i.c.m. maps.google.com dreigde de hele FF sessie meestal vast te lopen. Ook qua snelheid loopt Chromium flink voor. Gelukkig kan je het Ubuntu venster-thema gebruiken, want die standaard ingestelde Chrome-look is niet mijn smaak.
Inmiddels heb ik Chromium als standaardbrowser ingesteld, maar ik zal Firefox nog wel blijven gebruiken vanwege de voor mij onmisbare webdeveloper-addons als Firebug, Webdeveloper en YSlow.
't Zou mooi zijn als er voor Chromium nog wat meer addons gemaakt zouden worden. Mijn FF-favorieten: Password Exporter en Unhide Passwords. Adblock is er al en zoiets als Download Statusbar is bij Chromium al mooi ingebouwd.
edit: Alle bookmarks, passwords en settings van Chromium staan in .config/chromium. Net zo handig voor de backup als FF's .mozilla...