Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: lezen floppydrive  (gelezen 1316 keer)

Offline devos.1

• Lid
lezen floppydrive
« Gepost op: 2009/11/13, 15:01:23 »
ik heb eerst gewerkt met ubuntu 9.04  en kon diskettes uitlezen , doch met 9.10 is dit niet mogelijk.
Waar zit dit in?
Wie heeft daar ook problemen mee en heeft een oplosing gevonden, ben een beginnende gebruiker
alvast bedankt voor informatie

Hugo

Offline track

• Lid
Re: lezen floppydrive
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/13, 15:16:53 »
Hoi  Hugo,

welkom op  het forum !

Heb je al een keer onder [systeem] - beheer - "gebruikers en groepen"  gekeken ?
Bij mij (vóór 9.10) kun je de desbetreffende gebruiker aanklikken en dan onder [eigenschappen],
tabje [gebruikerrechten] een reeks rechten aanvinken.  Staan daar de rechten voor de floppy aan ?

track

Offline SaoLK

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/13, 15:35:10 »
Je kan starters op bureaublad zetten of deze commando's gebruiken:

Terminal als Root, opdracht:   gksu /usr/bin/x-terminal-emulator
Nautilus als Root, opdracht:   gksu nautilus

DISKETTE ONTKOPPELEN, opdracht: gksu umount /dev/fd0
MKDOSFS, opdracht:   gksu mkdosfs -I /dev/fd0
DISKETTE FORMAT, opdracht: gksu fdformat /dev/fd0

Toegang tot floppy diskette kan enkel onder 'sudo nautilus' of 'gksudo nautilus' of 'Nautilus ALS ROOT'

Bestanden op diskette zien/zetten/verwijderen: altijd starten met: 'Nautilus ALS ROOT'
Gebruik eventueel ook starters: DISKETTE ONTKOPPELEN + MKDOSFS + DISKETTE FORMAT

Hoop dat je er iets aan hebt.

Offline track

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/13, 16:44:29 »
Nee sorry, zo'n uitbundig  gksu- gepruts voor normaal werk zal ik in ieder geval
uitdrukkelijk en absoluut  afraden !

Je zet de veiligheid van jouw systeem op het spel. 
En als je pech hebt, breng je bovendien het rechtenpatroon van jouw Uby in de war.

De stelsenmatige manier om een floppy aan te spreken is langs de weg die ik aangaf.

track
« Laatst bewerkt op: 2009/11/13, 16:51:06 door track »

Offline devos.1

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/14, 10:55:25 »
Hallo Track en Saolk

Ik heb naar de eigenschappen gekeken maar daar staat niet specifiek een floppy drive wel tape drives, ook is het zo dat bij het aanklikken van het floppy symbool met de rechter muisknop de media aftasten wordt gestart, het lampje van de diskettestation licht een korte tijd op en daarna gebeurt er niets
Verder vind ik de oplossing van Saolk nog te ingewikkeld voor een beginnende gebruiker
bedankt voor de snelle en behulpzame reactie
groet

Hugo

Offline SaoLK

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/14, 11:07:30 »
In 9.10 geen floppy zonder "gepruts"   :)
(diskettes zijn onbetrouwbaar medium)

Offline track

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/14, 13:15:14 »
Blijkbaar zit er inderdaad geen "standaard" floppy meer in.
Maar je kunt hem wél activeren door de desbetreffende driver "handmatig" te laden:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/255651

Dus:  open de [toepassingen] - hulpmiddlelen - terminal  en voer dit commando uit:
gksu geditNu moet je uitgaande van "bestandsysteem" het bestand  /etc/modules  opzoeken en openen.
Aan het eind een regel met  floppy  plus een lege regel toevoegen, opslaan en klaar. 

In nu na een herstart de floppy aanwezig ?

track