Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 9.10 boot in een soort terminalvenster  (gelezen 10979 keer)

Offline Milann

• Lid
Re: Ubuntu 9.10 boot in een soort terminalvenster
« Reactie #25 Gepost op: 2009/11/11, 19:38:18 »
Geprobeerd, alles leek goed te werken, geen errors. Ik typ sudo reboot en nogsteeds hetzelfde. Bij startx geeft hij ook nogsteeds dezelfde error aan.

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #26 Gepost op: 2009/11/11, 19:44:38 »
Heb je opnieuw opgestart?

Kan je via de recovery mode opstarten?
Dan kan je ook kiezen voor try to fix xserver (of is dat er niet meer in 9.10, weet het niet zeker, er is één en ander veranderd)

Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Milann

• Lid
« Reactie #27 Gepost op: 2009/11/11, 19:46:46 »
Oke, zal ik proberen. Hoe kom ik trouwens in recovery mode?

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #28 Gepost op: 2009/11/11, 19:58:52 »
Als je de computer start en de Grub loading verschijnt verschijnt de lijst met mogelijke boot opties om te starten met ubuntu of windows of een ander os.
Hier ga je met de pijltjestoets naar de tweed lijn. (Zelfde als de eerste maar erachter staat: recovery mode) En druk enter.
Een hele hoop tekst zal voorbij komen. Dan kom je in een menu. Daartussen zou iets moeten staan van: try to fix xserver of: xfix of iets in die zin.

Laat de computer dan even zijn werk doen en dan zie je het menu terug en druk je gewoon op enter.
Ik weet dus niet of die optie daar nog instaat, meen gelezen te hebben dat dat er uit verdwenen is.

Als je de lijst niet ziet dan kan je op ESC drukken als je op het scherm het volgende ziet: Grub Loading...
Je hebt ongeveer 5sec. de tijd daarvoor.

Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/

Offline siegi

• Lid
« Reactie #29 Gepost op: 2009/11/11, 20:00:06 »

Dan kan je ook kiezen voor try to fix xserver (of is dat er niet meer in 9.10, weet het niet zeker, er is één en ander veranderd)
Ik heb laatst even nageken en volgens mij is die xfix weg. Opzich komt xfix erop neer dat je een standaard xorg.conf bestand krijgt. En dus geen gebruik meer maakt van de nvidia driver.
Het zou er wel voor zorgen dat hij terug een grafische omgeving krijgt, maar eigenlijk een niet echt werkbare omgeving omdat je een heel basische driver gebruikt.

Je zou dit eventueel op volgende manier ook even kunnen doen, dan heb je tenminste al een grafische omgeving.
sudo nano /etc/X11/xorg.conf
Zoek naar de lijn naar
Driver  "nvidia"
en maak hiervan
Driver  "nv"
Control x om op te slagen

In het topic dat ik gaf was het een oplossing, ik snap niet waarom ze hier niet werkt.
Al zou de output van de commando's mij misschien wat meer ligt in de zaak kunnen geven.

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #30 Gepost op: 2009/11/11, 20:05:42 »
Ik heb laatst even nageken en volgens mij is die xfix weg. Opzich komt xfix erop neer dat je een standaard xorg.conf bestand krijgt. En dus geen gebruik meer maakt van de nvidia driver.
Het zou er wel voor zorgen dat hij terug een grafische omgeving krijgt, maar eigenlijk een niet echt werkbare omgeving omdat je een heel basische driver gebruikt.

Ok, ThX voor de info.
Als hij al een grafische omgeving zou krijgen zou dat al goed zijn.
En misschien kan hij dan een andere driver installeren dan de 185. Soms gebeurd het dat de 'recommend' geïnstalleerd word maar niet (goed) werkt en dat de tweede vermelde (oudere meestal) het wel doet.

Offline Milann

• Lid
« Reactie #31 Gepost op: 2009/11/11, 20:09:45 »

Je zou dit eventueel op volgende manier ook even kunnen doen, dan heb je tenminste al een grafische omgeving.
sudo nano /etc/X11/xorg.conf
Zoek naar de lijn naar
Driver  "nvidia"
en maak hiervan
Driver  "nv"
Control x om op te slagen

In het topic dat ik gaf was het een oplossing, ik snap niet waarom ze hier niet werkt.
Al zou de output van de commando's mij misschien wat meer ligt in de zaak kunnen geven.

Inderdaad, de xfix optie zie ik niet staan. Bij het startx commando zie ik trouwens onderaan nog een andere foutmelding staan:

xinit: No such file or directory (errno2): unable to connect to X server
xinit: No such process (errno 3): Server error.

Ik weet niet of die nog van belang is? Ik ga nu in ieder geval je tips proberen over die basic-driver.

Offline siegi

• Lid
« Reactie #32 Gepost op: 2009/11/11, 20:13:10 »
Module nvidia not found, wijst erop dat in deze kernel de nvidia module niet is geinstalleerd, dit kan komen door de missende kernel header files. Daardoor mijn eerder gegeven oplossing.
Maar waar je die laatste error vandaan kreeg weet ik niet.

@ heir4c Een andere versie van de driver kunnen we idd ook nog proberen er is nog:
sudo apt-get install nvidia-glx-180
En als dat niet werkt nog:
sudo apt-get install nvidia-glx-173

Op het engelstalige forum heeft een deel van de mensen zelf een driver gecompileerd. Nadeel hiervan is dat het telkens opnieuw moet gebeuren, bij elke kleine kernel aanpassing.

Offline Milann

• Lid
« Reactie #33 Gepost op: 2009/11/11, 20:26:08 »
Eindelijk, vorderingen geboekt:)! Na aanpassing van de 'nvidia' naar 'nv' start de grafische omgeving op, en loopt de pc gewoon. Ik heb al wel geprobeerd bij hardwarestuurprogramma's het aanbevolen nvidia stuurprogramma weer te installeren, maar nadat ik op activeren klik, lijkt het alsof hij download, maar als dat dan 100% is, gaat het downloadschermpje weg en is er nogsteeds niks geactiveerd. Compiz-effecten doen het nu dus niet, maar dat is zeker niet het grootste probleem. Ik ben allang blij dat de pc in ieder geval weer gewoon opstart etc. Allemaal dankzij jullie snelle topservice, echt ongelofelijk bedankt!

Nouja:) Hoe zou ik dan de driver van nvidia nog kunnen updaten? Kan ik mijn zusje nog een beetje laten spelen met compiz^^

Offline siegi

• Lid
« Reactie #34 Gepost op: 2009/11/11, 20:36:42 »
Dat hij bij de installatie van de nvidia driver niets download is normaal, ubuntu heeft namelijk een cache voor alle gedownloade pakketten.

Je zou kunnen proberen om
sudo apt-get install nvidia-glx-180 te doen, en dan vervolgens nv terug veranderen in nvidia om te testen.

Nu weet je in elk geval hoe je terug naar een werkende omgeving kunt komen :)

Offline Milann

• Lid
« Reactie #35 Gepost op: 2009/11/11, 20:47:48 »
Gedaan. De command lijkt alles goed te installeren, maar bij restart heb ik weer de oude problemen. Vervolgens weer nvidia (die dus automatisch was veranderd) in nv veranderd, en de pc startte weer.

dan nu deze maar proberen?
sudo apt-get install nvidia-glx-173

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #36 Gepost op: 2009/11/11, 21:16:10 »
Kijk eens in Synaptic naar die drivers, als je die aanklikt krijg je onderaan een tekst met info. Meestal staat daar bij welke kaarten hij ondersteund. Goed zoeken want soms kijk je erover.

Offline Milann

• Lid
« Reactie #37 Gepost op: 2009/11/12, 21:44:34 »
Oke, dat heb ik gedaan. Ik heb nvidia-glx-173 geprobeerd te installeren, en dat leek goed te gaan. Toen de installatie klaar was kwam er rechtsboven in beeld een rood blokje met een wit kruis, als ik er ga staan met de cursor staat er:

Er is een fout opgetreden. Start het pakketbeheer vanuit het contextmenu, of start apt-get in een terminal om te zien wat er mis is.
De foutmelding was: ' Fout: Openen van cache (E: read, still have 8251658 to read but none left, E:The package lists or status file could not be parsed or opened.)'Dit betekend meestal dat enkele softwarepakketten op uw computer afhankelijk zijn van pakketten die (nog) niet zijn geïnstalleerd.

Als ik herstart krijg ik niet hetzelfde probleem, hij start wel gewoon op. Toen ik wat probeerde te doen in compiz liep de boel een beetje vast (reload window manager: titelbalk van alle vensters weg) en bij de herstart had ik het probleem wél weer.

Offline Milann

• Lid
« Reactie #38 Gepost op: 2009/11/13, 21:46:22 »
Iemand misschien nog suggesties?

Offline siegi

• Lid
« Reactie #39 Gepost op: 2009/11/13, 23:07:54 »
Euhm  loopt het pakketbeheer nu nog wel goed?

Voer die sudo apt-get install nvidia-glx-173 eens uit in terminal.
toepassingen > hulpmiddelen > terminal venster.

En geef vervolgens een de volledige output van het commando.

Offline Milann

• Lid
« Reactie #40 Gepost op: 2009/11/15, 17:49:56 »
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd       
De status informatie wordt gelezen... Klaar
nvidia-glx-173 is reeds de nieuwste versie.
0 pakketten opgewaardeerd, 0 pakketten nieuw geïnstalleerd, 0 te verwijderen en 67 niet opgewaardeerd.

Offline siegi

• Lid
« Reactie #41 Gepost op: 2009/11/15, 18:17:29 »
67 niet opgewaardeerd?
Upgrade die eens?
sudo apt-get upgrade
En als er iets staat van zaken achtergehouden doe dan. (maar let hier wel op dat hij geen zaken gaat verwijderen.)
sudo apt-get dist-upgrade

Offline Milann

• Lid
« Reactie #42 Gepost op: 2009/11/17, 21:20:24 »
Dit vond ik bij sudo apt-get upgrade, leek mij het relevante stuk.

Examining /etc/kernel/postinst.d/dkms
 - running DKMS auto installation service for kernel 2.6.31-15-generic
 - nvidia (173.14.20)...
nvidia (173.14.20): Installing Module
   Kernel headers for 2.6.31-15-generic are not installed. Cannot install this module

Try installing linux-headers-2.6.31-15-generic or equivalent.                                                                                            [fail]

Vervolgens deed ik sudo apt-get dist-upgrade, en toen zag ik dat linux-headers werd geupgrade. Helaas klikte ik de terminal net weg toen ik bedacht dat ik het resultaat even moest overtypen. Ik heb verder geen errors of fails gezien, dus het leek wel goed te gaan. Vervolgens gereboot, en sudo apt-get upgrade nog een keer gedaan om te kijken of de nvidia fail nu weg was, maar er werd vermeld dat er niks meer te upgraden was. Verder nog geprobeerd iets met compiz te doen, maar geen resultaat (geen wobbling windows o.i.d.).

Offline Milann

• Lid
« Reactie #43 Gepost op: 2009/11/17, 21:22:04 »
En nog excuses voor de late reactie, zal nu gewoon weer snel reageren:)

Offline siegi

• Lid
« Reactie #44 Gepost op: 2009/11/18, 18:31:38 »
probeer nu nog eens.
sudo apt-get install --reinstall nvidia-glx-185

Je zal ook pas terug effecten krijgen als je nv veranderd in nvidia in je /etc/X11/xorg.conf

Offline Milann

• Lid
« Reactie #45 Gepost op: 2009/11/19, 18:57:25 »
Heb ik gedaan. Bij een reboot komt er nu een schermpje met: Ubuntu is running in low graphics-mode.
Dan kan ik kiezen of ik wil verdergaan (dan start de pc op, maar zonder grafische dingen) en staat er ook dat ik de console kan starten (en nog twee opties, maar die weet ik zo gauw even niet meer).
De foutmelding geeft ook een fail aan met de nvidia-kernel

Offline siegi

• Lid
« Reactie #46 Gepost op: 2009/11/19, 19:33:09 »
Ik zou het zelf niet direct meer weten.
Geeft hij bij het herinstalleren van nvidia-glx-new nog altijd de foutmelding dat hij de kernel headers niet heeft?

Offline Milann

• Lid
« Reactie #47 Gepost op: 2009/11/19, 21:37:42 »
Nee, ik heb nog even een keer geherinstalleerd en dit staat er:
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd       
De status informatie wordt gelezen... Klaar
0 pakketten opgewaardeerd, 0 pakketten nieuw geïnstalleerd, 1 opnieuw geïnstalleerd, 0 te verwijderen en 0 niet opgewaardeerd.
Er moeten 0B/8982kB aan archieven opgehaald worden.
Door deze operatie zal er 0B extra schijfruimte gebruikt worden.
Wilt u doorgaan [J/n]? j

(Database inlezen ... 215966 bestanden en mappen geïnstalleerd.)
Voorbereiden om nvidia-glx-185 185.18.36-0ubuntu9 te vervangen (door .../nvidia-glx-185_185.18.36-0ubuntu9_i386.deb) ...
Uitpakken van vervangende nvidia-glx-185 ...
Processing triggers for desktop-file-utils ...
Processing triggers for man-db ...
Instellen van nvidia-glx-185 (185.18.36-0ubuntu9) ...

Processing triggers for libc-bin ...
ldconfig deferred processing now taking place

Offline siegi

• Lid
« Reactie #48 Gepost op: 2009/11/19, 21:39:10 »
Hmm hij probeert zelfs de module niet opnieuw te compileren.
Misschien moeten we hem maar eens helemaal verwijderen en terug installeren.
sudo apt-get remove --purge nvidia-glx-185
sudo apt-get install nvidia-glx-185

Offline Milann

• Lid
« Reactie #49 Gepost op: 2009/11/19, 21:51:26 »
Ik heb het! Ik zag bij beheer-hardwarestuurprogramma's dat nvidia-glx-173 het aanbevolen stuurprogramma was. Ik heb dezelfde command als met de 185 gedaan, alleen nu met 173, en het werkte na de reboot!:) (dus sudo apt-get install --reinstall nvidia-glx-173)

Ongelovelijk bedankt voor jullie hulp, anders had ik echt niet geweten hoe ik dit moest aanpakken!