Allereerst aan heir4c: Dat "blokkendoos"-systeem kende ik al helemaal niet, maar het lijkt me wel de moeite om dat eens uit te proberen. Ik zal waarschijnlijk via dit forum wel feedback krijgen mocht ik eraan beginnen en vragen hebben, niet?
Tuurlijk, maar lees eerst maar al die info op de twee topics door (wel wat leeswerk en niet alles heeft direct te maken met de opbouw maar is wel eens interessant om over te lezen.
Je kan ook nog verder zoeken via de zoekfunctie en zoeken op: blokkendoos of op: minimal ubuntu of nog: mini.iso (die heb je nodig om te beginnen).
De links die ik doorgeef op het topic over de 'alternatieven' daar vind je de drie delen netjes bij elkaar waar je in redelijk korte tijd een systeem mee opzet.
Een tip: Nu ken je nog geen andere programma's (denk ik) die meegeleverd worden met ubuntu (een hele hoop, heb ze zelf nog maar ten dele doorlopen). Dus volg eerst gewoon de instructies die in die links staan, om eens alles uit te testen.
Later als je tussendoor wat progjes erbij zet kan je die dan toevoegen aan de lijst die je in het begin wilt installeren. Je zal dan wel begrijpen wat ik hier bedoel als je eenmaal eens zo'n mini geïnstalleerd hebt.
't Is echt wel leuk om te doen. Is voor mij een tijdje geleden maar ga er mij nog wel eens een keer aan wagen.
Later kan je dan als je systeem op orde hebt kan je daar dan een iso van maken en ook een bootable cd van maken die je kan gebruiken voor op andere computers dat distrootje dat jij samengesteld hebt te installeren.
Ik zeg niet dat het simpel is de eerste keer, maar dat is met alles zo. Goed en aandachtig lezen en dan kom je al heel ver.
Ik heb de alternate-cd van Xubuntu geprobeerd en dit lukte! Op mijn ouwe laptop staat nu Xubuntu 9.10. Vraagje hierbij: wat is het verschil tussen de gewone Xubuntu (desktopversie) en de alternate CD? Uiteindelijk gaat het toch om hetzelfde OS?
De liveCD moet redelijk wat in het geheugen laden en via de grafische schijf werken en dat vraagt toch iets meer van je systeem dan wanneer het systeem vanaf je schijf werkt.
De alternate met zijn tekst gebaseerde install procedure vraagt minder van het gehele systeem, en hangt minder af van grafische kaart en geheugen en processor kracht. vandaar.
Allemaal dikke merci voor de hulp, mijn zin om met Linux verder te gaan experimenteren neemt alleen maar verder toe...
Dit topic mag volgens mij afgesloten worden.
Graag gedaan en altijd welkom.
Om het topic als opgelost te zetten ga je naar het eerste bericht van dit topic klik rechts op "verander" en zet je voor je titel (onderwerp) het volgende: [Opgelost]
Zo kan men dat zien in het overzicht.
ThanX
En eventueel het icoontje met de duimpje omhoog als je heel blij bent met de oplossing/hulp.