Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: .  (gelezen 12441 keer)

Re: Weer vreemd tijdens kopieren (zeer grote hoeveelheid ineens)
« Reactie #25 Gepost op: 2009/11/09, 21:51:53 »
Ik heb gewoon commando's nodig waarmee ik mijn bestanden op een makkelijke manier kan terughalen.
Alle verplaatste bestanden zijn na gisterenavond (zondag 08-11-2009 20.30 uur) van schijf 1 gehaald middels verplaatsing.
Hallo, het is beslist niet zeker of je die bestanden nog kunt terughalen. Als je inderdaad het verplaats-commando (mv in de opdrachtregel of verplaatsen via Nautilus) hebt gebruikt, dan is het volgende gebeurd. Verplaatsen wil technisch zeggen: 1. Kopieer dit bestand of deze map op locatie X naar locatie Y en 2. wis vervolgens de originele bestanden op locatie X. Dit wissen passeert de prullenbak, daar valt dus niets meer uit te vissen. Ik vrees dat je je toevlucht moet gaan nemen tot een programma als testdisk, maar dat schijnt problemen te hebben - maak ik op uit je beschrijving - met ntsf en ext4. Jouw situatie kan het best worden omschreven als 'niet erg cool'.

Welke bestandssystemen hadden die twee aangekoppelde externe schijven? Ik zie namelijk dat fsck het over ext2, ext3 en ook nog eens ext4 heeft...

Offline Asperger

• Lid
« Reactie #26 Gepost op: 2009/11/09, 22:02:07 »
De schijf waar ik heen ging was Ext4, die heb ik nu weg geflikkerd en maak mik nu Ext3.
De bestanden kwamen van meerdere schijven af en moesten op die ene dikke schijf komen.
De bronschijf waar ik vandaan kwam was 1x Ext3, 1x Ext4 en een reservedisk waar enkele dingen stonden als FAT32.

Als je iets verplaatst word er uit de file allocation table verwijderd, maar de data staan nog op die plek waar ze neergezet waren.
Dat moet dan toch te vinden zijn?
Iemand sprak over oudere journaals waaruit dat nog op te maken moet zijn, hoe zit dat?
Dan heb ik geen instructies voor progjes als testdisk.
Volgens de papieren moet die undeleten kunnen op Ext3 en FAT32 en met Ext 4 moet hij toch ook kunnen omgaan, maar hoe doe ik dat dan ?
Undelete met testdisk, hoe ?? ?? ??
« Laatst bewerkt op: 2009/11/09, 22:03:56 door Martie Schellekens »

Offline jan11000

• Lid
« Reactie #27 Gepost op: 2009/11/09, 22:26:31 »
http://www.data-recovery-software.net/Linux_Recovery.shtml
Deze is gratis, zelf vermoed ik dat deze onder windows loopt, en dat je dan je linux hd eraan moet hangen.
Indien je aan de betaalversie kan komen, is hetzelfde, in windows installeren, dan kun je je linux recoveren/herstellen.
Daarom is het handig om toch windows op je pc te hebben, dan zou je kunnen booten naar windows en je linux recoveren/herstellen.

Dit is de gemakkelijkste manier.

« Reactie #28 Gepost op: 2009/11/09, 22:57:48 »
fsck suggereert om herschrijven af te dwingen en je antwoordt met nee.
fsck suggereert om een <fout> (waarschijnlijk dat illegal inode number) te wissen en je antwoordt met nee.

Probeer eens te doen wat fsck suggereert en kijk of dat helpt.
Dit inmiddels al geprobeerd?

Offline Asperger

• Lid
« Reactie #29 Gepost op: 2009/11/09, 23:03:35 »
Leverde niks op.
HD fysiek niet te repareren.
Die gaat dus weer naar Den Bosch toe, waar ze me al vaker dit soort geintjes hebben geflikt.
Data dus verloren gegaan.
Deze schijf moeten we dus vergeten.

Nu dus proberen of ik de data van de schijven terug kan halen waar vandaan de originele bestanden zijn verplaatst.
Dat is vanaf een externe schijf die 2 partities heeft, een FAT32 en een Ext4.
De tweede externe HD waarvandaan vestanden zijn verplaatst is Ext3.

« Reactie #30 Gepost op: 2009/11/09, 23:31:49 »
Leverde niks op.
HD fysiek niet te repareren.
Die gaat dus weer naar Den Bosch toe, waar ze me al vaker dit soort geintjes hebben geflikt.
Ok, da's jammer dan (maar that's life!). Nog een opmerking. Dat "Den Bosch dit soort geintjes al vaker heeft geflikt", wijst naar mijn idee toch op een gebrek aan computerkennis van jouw kant. Elke harde schijf, inclusief de duurste zakelijke 15k rpm-modellen, kan op eender welk moment de geest geven. Dat is mij ook overkomen met een nieuwe schijf van een gerenommeerd merk, na 90% formatteren zei Linux opeens: "oeps, ernstige fout hier, ik kan niet verder en breek af". Schijf kaput, fysiek. Omgeruild voor een nieuwe, de leverancier weet ook dat dit een fact of life is met harde schijven. In de IT-wereld (systeembeheerders en hun collega's) is dit verschijnsel maar al te goed bekend.

Dus altijd oppassen met nieuwe hardware. Ipv. verplaatsen moet je, zoals iemand eerder in deze draad al terecht opmerkte, in het begin altijd eerst kopiëren. Eerst checken of het goed gaat, dan pas de oude bestanden wissen. Voor jou is dit mosterd na de maaltijd (je bestanden zijn waarschijnlijk foetsie), maar je leert er wel van. Ook ik ben met schade en schande wijzer geworden op dit punt. Met als gevolg dat ik inmiddels maatregelen heb genomen om de kans dat ik data verlies, binnen praktische grenzen zoveel mogelijk te minimaliseren.

« Reactie #31 Gepost op: 2009/11/09, 23:48:04 »
Nu dus proberen of ik de data van de schijven terug kan halen waar vandaan de originele bestanden zijn verplaatst.
Dat is vanaf een externe schijf die 2 partities heeft, een FAT32 en een Ext4.
Doe 's in een terminal
$ sudo fdisk -l
en geef hier de uitvoer (dat -l is de l van list, niet de l van pipe of lul of de 1 uit 21).

« Reactie #32 Gepost op: 2009/11/09, 23:49:52 »
nou ik doe het dus niet alleen in het begin maar altijd, vooral als het 2 verschillende fysieke schijven zijn.
Welk voordeel haal je hiermee, en waarom dat "vooral"?

Offline Asperger

• Lid
« Reactie #33 Gepost op: 2009/11/09, 23:50:10 »
Dat Den Bosch is wel degelijk terecht, het is niet de eerste en ook niet de tweede keer.
Ik ruil nog wel om in de hoop dat de volgende schijf wel goed is.
Nu ben ik aan het scannen onder Windows op de scijf waar de bestanden eerder hebben gestaan met R-linux.
Ik hoop dat die de bestanden die verplaatst zijn alsnog weet te vinden en herstellen.
Die scan gaat wel tergend langzaam maar hij geeft wel bestanden gevonden, hij laat zien dat er bestanden gevonden zijn op de schijf die nu draait.
Als ik de zaak terug kan halen moet ik dan toch maar alles 2x bewaren want op electronica kun je nu eenmaal niet vertrouwen, dat blijkt steeds weer.

Offline Asperger

• Lid
« Reactie #34 Gepost op: 2009/11/09, 23:53:20 »
Doe 's in een terminal
$ sudo fdisk -l
en geef hier de uitvoer (dat -l is de l van list, niet de l van pipe of lul of de 1 uit 21).

Die schijf is niet meer. (Samsung Storystation 1,5 Ter)
Die staat klaar om morgen naar Den Bosch terug gebracht te worden.
Dan heeft de commercie een probleem want die schijf is niet meer te krijgen en ik wil niet een andere, kleinere, duurdere, zodat ik erop achteruit ga.

« Reactie #35 Gepost op: 2009/11/10, 00:01:37 »
als er wat mis gaat heb ik de bestanden nog. en bij het verplaatsen op dezelfde schijf worden de bestanden zelf niet verplaatst, dus minder kans dat er wat fout gaat
Sorry, ik had je antwoord verkeerdom gelezen, ik dacht dat je altijd alleen maar verplaatste! Altijd kopiëren is idd. de veiligste methode.

Offline track

• Lid
« Reactie #36 Gepost op: 2009/11/10, 00:03:08 »
Martie:   begrijp ik dit goed:
Op deze schijf had je de bestanden oorspronkelijk staan, en nu is het jouw vraag
hoe je die weer kunt herstellen, vanuit de journalen, juist ?

Het enige tool dat dit trucje zeker beheerst is de reeds genoemde ext3grep.
Maar die werkt niet met een knopje drukken, het is iets meer uitzoeken.  Maar het werkt tenminste veilig.
Bij de andere adviezen heb ik twijfels dat die de bestanden echt compleet terug kunnen halen.

Probleem1: de beschrijving is er alleen in het Engels, en ik heb nu ook niet zo 123 de tijd
om een goede Nederlandse beschrijving aan te maken. 
Probleem2: dit progje is blijkbaar nog vrij weinig bekend.  (te weinig als je mij vraagt !)

Hoe kunnen wij jou nu het best helpen ?  Ik denk haast dat het best zou zijn als je het herstel
samen met iemand anders zou kunnen doen die iets meer ervaring heeft.
Op de ledenkaart ( http://kaart.ubuntu-nl.org/ ) zie ik bij jou in de buurt Chaukar Man (in Oss).
Misschien dat je een persoonlijk bericht naar hem stuurt en hem vraagt of hij dit samen met jou
zou doen ? 
Of je hebt heel veel geduld, dan zal ik proberen dat samen met jou hier via het forum te doen, stap voor stap.

track

p.s.: de schijf die het nu heeft begeven is een Samsung ?  Nou, met dit merk heb ik ook al negatieve ervaringen opgedaan.
Dit merk komt bij mij niet meer in huis. (sorry)
« Laatst bewerkt op: 2009/11/10, 00:05:22 door track »

« Reactie #37 Gepost op: 2009/11/10, 00:03:22 »
Die schijf is niet meer.
Maar je kan nog steeds de uitvoer van sudo fdisk -l posten toch? Dat geeft alvast een idee met hoeveel interne en externe schijven je in de weer bent...

Offline track

• Lid
« Reactie #38 Gepost op: 2009/11/10, 00:09:46 »
Martie:  bij die schijf die nu niet meer werkt is misschien alleen de aansturing stuk !
Dan zou je met een beetje mazzel vrij makkelijk jouw bestanden weer kunnen redden
als je die schijf vanuit zijn (externe) behuizing haalt en rechtstreeks in de computer aansluit.

track

Offline jan11000

• Lid
« Reactie #39 Gepost op: 2009/11/10, 07:03:54 »
Misschien dit proberen.
http://www.deftlinux.net/
    * an advanced file and directory researcher
    * foremost, scalpel and photorec carving tools
    * a complete support for the must used file systems
    * a complete support for logical volume manager
    * a complate support for afflib and ewflib support
    * a very powerful tools for network forensic as Xplico, wireshark, kismet, ettercap and nmap
    * a very powerful tool for identify file type from their binary signatures (TrID)
    * the last version of ophcrack, the password cracker based on rainbow tables and john the ripper password cracker
    * chkrootkit, rkhunter and exploit scanner
    * clam 4.15 virus scanner
    * steganography detection software as outgess
    * tool for screenshot as take screen shot and video screen capture as record my desktop
    * deft-mount script for mount device in read only

DEFT was recovers ext3/4 file systems during the boot process and this modifies the data on suspect media including at least one important file system timestamp. This bug is fixed thanks to user “forensics” in DEFT Forum support. There isn’t problem with system using ext3/4 where the computer was shutdown using the default procedures.

Offline Asperger

• Lid
« Reactie #40 Gepost op: 2009/11/10, 12:20:52 »
Dit laatste is voor mij SJING SJANG SJONG CHINEES.

Ik heb dat progje gedraaid op een schijf, duurde 11 uur.
Nu weet ik dus niet hoe verder maar ik denk dat het dus geen resultaten heeft gehad.
Dit kwam eruit na 11 uur scannen:
Zie afbeelding.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/10, 12:30:44 door Martie Schellekens »

Offline track

• Lid
« Reactie #41 Gepost op: 2009/11/10, 13:03:28 »
Martie:  ik sluit mij bij Femke aan.

En ik herhaal mijn voorstel dat ik boven al deed:

...  Ik denk haast dat het best zou zijn als je het herstel
samen met iemand anders zou kunnen doen die iets meer ervaring heeft.
Op de ledenkaart ( http://kaart.ubuntu-nl.org/ ) zie ik bij jou in de buurt Chaukar Man (in Oss).
Misschien dat je een persoonlijk bericht naar hem stuurt en hem vraagt of hij dit samen met jou
zou doen ? 

track

Offline Asperger

• Lid
« Reactie #42 Gepost op: 2009/11/10, 16:16:43 »
Ik heb die HD onder Windows ook getest en daar kwamen ook foutmeldingen uit.
Inmiddels begon de HD vaker te tikken en te klikken wat reden was hem in de verpakking terug te zetten.
Een telefoontje naar Den Bosch was voldoende om te weten te komen dat de HD inderdaad naar de kalere was.
Men heeft het getik gehoord en dat wees op een kaduke schijf.
Over 2 weken kan ik een nieuwe ophalen uit de garantie, maar proberen dan....

R-linux heeft enkele bestanden gevonden pop de schijven waar de originele bestanden stonden.
Daaronder waren ook zogeheten metabestanden, kan ik daar iets mee?
Ze worden op een andere schijf gezet als ik dat wil maar dan...???

Offline track

• Lid
« Reactie #43 Gepost op: 2009/11/10, 16:44:25 »
Martie:  nog een laatste keer:  het enige programma dat jouw bestanden vakkundig
weer kan herstellen is  ext3grep.  Alles andere is een compromis, zo niet prutswerk.

Ik kan je alleen afraden om enig ander programma met schrijfrechten op die schijf los te laten.
Het risico dat iets wordt overschreven is te groot, en dan valt er echt niets meer te redden.

track

« Reactie #44 Gepost op: 2009/11/10, 16:49:00 »
Citaat
Aan Cumulus007, je opmerking over of je geen engels hebt gekregen vin dik nergens op slaan. Niet iedereen kan engels en zeker geen technisch engels, zover je van technisch kan spreken. Heel veel leden hier op het forum kunnen geen engels, dus Marit is geen uitzondering.
Tja, je kunt toch niet verwachten dat alle technische informatie en handleidingen in het Nederlands zijn? Engels is de meestgebruikte taal voor ict op het internet. Kun je geen Engels lezen, dan mis je een heel groot deel van de informatie.

Offline Asperger

• Lid
« Reactie #45 Gepost op: 2009/11/10, 16:56:25 »
Dus werk aan de winkel voor onze universitaire en VWO klanten met Engels die Ubuntu graag gebruiksvriendelijker maken.

Offline Asperger

• Lid
« Reactie #46 Gepost op: 2009/11/10, 16:57:37 »
Martie:  nog een laatste keer:  het enige programma dat jouw bestanden vakkundig
weer kan herstellen is  ext3grep.  Alles andere is een compromis, zo niet prutswerk.

Instructies in het NEDERLANDS beschikbaar ?
Of een grafische versie zoals R-Linux ?

R-Linux heeft alleen gelezen, niet geschreven.
Enkele bestanden waren over te kopieren naar een andere partitie.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/10, 16:59:39 door Martie Schellekens »

Offline track

• Lid
« Reactie #47 Gepost op: 2009/11/10, 17:04:45 »
Had ik boven al geschreven:  helaas niets in het Nederlands gevonden.
Grafisch: Heb ik nog niets gezien.

Vandaar ook mijn voorstel boven: kun je het niet met iemand anders samen doen,
misschien van een steunpunt ?  (zie boven)

track

Offline Asperger

• Lid
« Reactie #48 Gepost op: 2009/11/10, 17:12:17 »
In het verleden heb ik al eens geprobeerd met een steunpunt iets te doen maar dat liep vast omdat die anderhalve in mijn buurt of niet respondeerde of geen tijd had. (school)
Misschien is er iets veranderd in dat half jaar maar ik vrees het ergste.
Zou wel heel fijn zijn als het kon.

Zit in de LiveCD ext3grep al in?
Synaptics vond niks met alle opties open.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/10, 17:15:16 door Martie Schellekens »

Offline track

• Lid
« Reactie #49 Gepost op: 2009/11/10, 17:17:30 »
Is Oss binnen bereik voor jou ?
Dan probeer een persoonlijk bericht aan Chaukar Man stel ik voor.

track

p.s.:  ext3grep zit pas vanaf Uby 9.04 in de repo's:  http://packages.ubuntu.com/de/jaunty/ext3grep
Desnoods zou je het via die site kunnen binnenhalen.  Maar dat heb ik wél nog niet op  die manier getest.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/10, 17:20:38 door track »