Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Externe Harddrive error  (gelezen 583 keer)

organisedmess

• Gast
Externe Harddrive error
« Gepost op: 2009/11/07, 19:36:33 »
Goedenavond.

Ik draai twee systemen bij mij thuis. Een pc met windows xp en een laptop met Jaunty als main os.
Ik heb een externe harde schijf van 500gb geformateerd als ntfs. Ik heb weinig verstand van type formaties, maar ik heb begrepen dat ntfs niet ideaal is voor ubuntu. Ik heb echter nooit problemen gehad, dus nooit reden te zien dit te wijzigen.

Alles is een tijd lang goed gegaan. Met beide systemen kon ik prima de harde schijf mounten, en ik kon zonder problemen bestanden lezen, en/of opslaan. Echter recentelijk probeerde ik op mijn XP systeem een image file te openen toen ik erachter kwam dat ik deze hele map waar het image instaat niet kon openen. Ik kreeg een error in de trand van:
"map niet toegankelijk

bestand of map is beschadigd of onleesbaar"

Sindsdien is dit bij nog enkele bestanden en mappen gebeurt, en ik ben erachter gekomen dat dit allemaal bestanden waren die ik van mijn ubuntu systeem naar de hd heb gekopieert. Ook is het niet meer mogelijk de bestanden van mijn hd te verwijderen, aangezien geen van beide besturingssystemen de bestanden nog kan lezen.

Zijn er enige suggesties om mijn bestanden te redden en deze fouten in de toekomst niet meer te krijgen? Bij voorbaat dank!

Offline Pjotr

• Lid
    • http://sites.google.com/site/computertip
  • Steunpunt: Nee
Re: Externe Harddrive error
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/07, 19:41:59 »
Een externe harde schijf moet je na gebruik altijd "veilig verwijderen" (softwarematig ontkoppelen), zowel in Windows als in Ubuntu. Dat heb je waarschijnlijk nagelaten....

Probeer eens dit, om de ontoegankelijke bestanden te benaderen:
Achtereenvolgens:
- aankoppelen in Windows
- veilig verwijderen in Windows
- aankoppelen in Ubuntu

organisedmess

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/07, 20:25:23 »
Ik moet zeggen dat ik dit over het algemeen wel doe, maar het zou goed kunnen dat ik het een enkele keer heb nagelaten.

Ik heb de hd zowel in windows veilig ontkoppelt als in ubuntu, maar ik kan nog steeds de bestanden niet benaderen.

Offline jan11000

• Lid
  • Steunpunt: Nee
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/07, 20:48:30 »
Kan loskoppelen zijn of de hd is defect aan het gaan(slechte sectoren).

http://gathering.tweakers.net/
Ga naar harde schijf/opslag gedeelte, daar vind je een beschrijving/uitleg om "harddisk recovery" te doen.