Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: op een windows netwerk in loggen  (gelezen 2170 keer)

op een windows netwerk in loggen
« Gepost op: 2006/11/02, 21:41:35 »
ik woon sinskort met meerdere samen en die draaien een windows netwerk via een wireless router. ik heb wel internet via de router maar ik zie hun computers niet in het windows netwerk dat netwerkservers weer geeft.
ik heb samba geinstalleert een aantal keer want ik kreeg steeds een 102 error op samba en dat hij geen config bestand kon vinden.die melding hen ik inmiddels niet meer maar ik vertrouw het niet helemaal.
iemand ideen hoe ik op dit netwerk kan komen en data uitwissellen?

alvasr bedankt TivAk

« Reactie #1 Gepost op: 2006/11/02, 22:23:12 »
ik krijg ook steeds van synaptic deze melding "E: samba: subproces post-installation script gaf een foutwaarde 1 terug" weet iemand wat dat betekend??

Offline Tukcedo

• Lid
    • http://www.tukcedo.nl
« Reactie #2 Gepost op: 2006/11/03, 08:52:18 »
Over je eerste vraag: je moet wel in hetzelfde "windows-domein" (heet dat niet iets van workgroup of zo?) zitten en dat kun je instellen in samba.conf. Daarnaast moet je uitvogelen of ze encrypted, dan wel un-encrypted wachtwoorden gebruiken. Nu ik dit zit in te kloppen, dat zijn zaken die betrekking hebben op een Samba SERVER.

Als je alleen als client fungeert, dan is de zaak wellicht eenvoudiger. Heb ik nog niet zo veel gedaan, weet alleen dat je met "smbclient" in dat geval zo'n beetje alles kunt doen: printen, bestanden lezen etc. Maar ook hier ga je waarschijnlijk weer dat windows-domein nodig hebben.
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

« Reactie #3 Gepost op: 2006/11/17, 00:55:16 »
Ik snap het niet ik krijg samba maar niet aan de praat in edgy ik heb het forum na gelezen en de volgende dingen geprobeerd weet iemand waarom het niet werkt
tivak@tivak:~$ sudo rm /etc/rc*.d/*samba
tivak@tivak:~$ sudo -s
root@tivak:~# rm /etc/rc*.d/*samba
rm: kan de rechten van `/etc/rc*.d/*samba' niet veranderen: No such file or directory
root@tivak:~# apt-get remove --purge samba
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd      
Reading state information... Klaar
The following packages were automatically installed and are no longer required:
  swat samba
Use 'apt-get autoremove' to remove them.
De volgende pakketten zullen VERWIJDERD worden:
  samba* swat*
0 pakketten opgewaardeerd, 0 nieuwe pakketten ge

budster

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2006/11/17, 01:48:02 »
Ik heb geen samba, ben geheel windows vrij. Mare ik denk als je samba start met -v erachter (verbose) dat je dan wat meer uitleg krijgt wat er mis gaat.

« Reactie #5 Gepost op: 2006/11/17, 01:52:42 »
@ budster

ff geprobeert maar bash: samba: command not found

het is het probleem dat die foutwaarde 1 steeds terug komt
nou heb ik al geprobeerd op verschillende manieren te herinstalleren en configureren maar ook dat werkt niet
mare anyway thnx :)

budster

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 2006/11/17, 04:01:52 »
Oo wacht, het gaat al mis met installeren. .... tja, krijg je er van als je posts niet goed leest .... [schaam]

in dat geval

sudo apt-get -V install samba etc.
of
sudo apt-get install -V samba etc.

Denk het laatste, dan geeft apt-get wat meer informatie. misschien genoeg om er achter te komen wat er mis is.

ps, etc is natuurlijk wat je allemaal wilt installeren.

« Reactie #7 Gepost op: 2006/11/17, 20:18:19 »
er kwam uit dat hij de init samba file niet con vinden ben ik daar naar op zoek gegaan en zag ik dat hij alle configuratie file's er 3x in had staan ik heb van elk 2 gewist daarna volledig gedeinstalleert en daarna op nieuw geinstalleert from scrath en voila geen foutmeldingen.

die verbose optie is inderdaad hendig handig

THNX budster :)

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #8 Gepost op: 2006/11/17, 20:26:58 »
Het kan simpeler:
Systeem > Beheer > Gedeelde mappen
Deze geeft een foutmelding, omdat er "iets" niet geinstalleerd is.
Hier het vakje nu installeren aan klikken en de rest gaat  bijna vanzelf .......

Succes,
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

rdelooze

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 2007/02/09, 01:12:48 »
Citaat van: TivAk
er kwam uit dat hij de init samba file niet con vinden ben ik daar naar op zoek gegaan en zag ik dat hij alle configuratie file's er 3x in had staan ik heb van elk 2 gewist daarna volledig gedeinstalleert en daarna op nieuw geinstalleert from scrath en voila geen foutmeldingen.

die verbose optie is inderdaad hendig handig

THNX budster :)
Kunt u mij vertellen waar dat was. Ik heb een soort gelijk probleem, maar ik weet/begrijp  niet welke configuratie files u in dit geval bedoelt.

r.de looze

« Reactie #10 Gepost op: 2007/02/09, 05:22:36 »
Die bestanden stonden in /etc/samba/
ps: voor aanpassen samba.conf backupen naar samba.conf_backup
als het niet lukt horen we het wel

succes TivAk