Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opgelost Na update 9.10 stoppen met ubuntu of is er nog licht?  (gelezen 7152 keer)

Offline herman35

• Lid
Hoi,

Ik was tot vorige week uiterst tevreden met ubuntu, maar na de update (910) vorig week, zoals ik bijna elke dag update. Is er niet meer mee te werken, nu.nl oproepen kost me meer dan een minuut en de volgende pagina (onderwerp) weer een minuut. Ik kan niet meer terug helaas. Kunnen de makers van deze update geen oplossing bieden, zij hebben de ellende veroorzaakt toch. Ik blijf nog een paar dagen en ga dan helaas weer terug naar windows, wat nog perfect werkt (qua snelheid) op mijn zelfde pc.
HELP !

gr Herman
« Laatst bewerkt op: 2009/11/10, 19:50:57 door herman35 »

Offline chris.

• Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Na update 9.10 stoppen met ubuntu of is er nog licht?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/03, 09:54:32 »
ergens snap ik mensen niet,

iedereen weet dat een nieuw product niet volledig uitgewerkt is en toch vanaf dag één met je werksysteem overstappen.
hier draait nog vrolijk jaunty op mijn werkbak en heb ik Karmic alleen op mn speel pc en mn eeepc lopen.

Karmic trouwens beide schoon geinstalleerd en nergens de problemen met traag internet,
wel heb ik op beide de proposed updates aan staan en heb al meerdere FF updates binnen zien komen,
mischien kan dit meerdere mensen helpen met de traagheidsproblemen in FF?

Offline herman35

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/03, 10:26:07 »
Beste Chris,

Ik gebruik ubuntu een aantal maanden en elke keer als ik opstartte klikte ik dat groene icoontje aan en kreeg ik updates.
Dat ging goed tot vorige week, neem aan dat, indien ik ook maar vermoed had, daat dit kon gebeuren, ik dit never gedaan had nu zit ik met de shit.
Redelijkerwijs had men toch de mensen er op kunnen wijzen, dat er heel wat anders ging gebeuren, als al die maanden er voor.

Ik vind het best dat je me zo classificeerd, maar niet erg redelijk.

Geef me aan hoe ik de actie ongedaan kan maken, daar ben ik veel meer mee geholpen, als met jou reactie.

Met vr groet

Herman

Offline Tom

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/03, 10:33:23 »
Ben bang dat U de vorige versie de 9.04 opnieuw moet installeren.
Daarna kunt U bij softwarebronnen Uw updates zo zetten , dan komt er geen Distro update meer.
Wel nog de normale updates.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline herman35

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/03, 10:47:59 »
Dank Wanda voor je duidelijke antwoord, daar was ik al bang voor, misschien mag ik nog een vraag stellen.
Kan ik mijn instellingen ww en sites die in firefox zitten op een of andere manier opslaan.

met vr groet

Herman

Offline chris.

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/03, 10:56:26 »
herman sorry het was niet persoonlijk bedoelt,
ik vind het alleen jammer dat een mooie uitgave als 9.10 nu al als minderwaardig word bestempeld door eigenlijk onwetendheid van de gebruikers, mijn excuses als het verkeerd overkwam en idd een goede les voor de wat ervarener gebruiker om mensen te wijzen op de risico's.

ook een leermoment voor mezelf, dank daarvoor :)

Offline track

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/03, 11:08:55 »
Hoi Herman,

misschien is het wél op te lossen.  Er zijn een aantal klachten ivm de i'net-snelheid,
volgens mij is dat een bug in Uby 9.10 .   Maar er blijkt ook een simpele oplossing te zijn:
IPv6 uitzetten. 
Dat hadden zij hier ook:  http://forum.ubuntu-nl.org/internet-en-draadloos/langzaam-internet-47455/

De handleiding hoe je dat doet vind je hier:  http://support.mozilla.com/nl/kb/Firefox+cannot+load+websites+but+other+programs+can#IPv6
Beschouw dit aub als een tijdelijke oplossing, want het is de bedoeling dat op langere termijn net die IPv6
de huidige IPv4 gaat vervangen.  Maar tot dan zal die bug sowieso verholpen zijn ...

track
« Laatst bewerkt op: 2009/11/03, 11:11:00 door track »

Offline Tom

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/03, 11:10:19 »
Dank Wanda voor je duidelijke antwoord, daar was ik al bang voor, misschien mag ik nog een vraag stellen.
Kan ik mijn instellingen ww en sites die in firefox zitten op een of andere manier opslaan.

met vr groet

Herman
Ga naar Locaties - Persoonlijke Map - Beeld - verborgen bestanden tonen - daar ziet u de map Moz die kunt U kopiereren naar bv een USB stick.
Na de herinstallatie gewoon de Moz map weer terug zetten en voila klaar is kees.
Wel die map eerst terugzetten voordat U Firefox opstart.
Groeten Tom.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Dave

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/03, 14:15:32 »
een overstap naar een nieuwe versie is nauwelijks een update te noemen.
Het staat dan wel bij de updates maar staat duidelijk "versie upgrade" bij met enkele mogelijkheden wat gewenst is.

Offline ivo

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2009/11/03, 14:33:45 »
Vreemd toch, of juist niet, dat het voor iedereen toch weer anders blijkt uit te pakken.
Ik ben UITERMATE tevreden met de Karma Kameleon 9.10.
Alles(!!!) werkt, geluid, webcam (nu OOK in Skype!), draadloze interface, internet is snel, multimedia flitsend...... enzovoort. Geen enkele klacht hierzo.

Waar zit het hem dan toch in. Waarschijnlijk, niet negatief bedoeld, een combinatie van hardware+kennis+interesse_om_erin_te_duiken. En ja, dat is voor ontwikkelaars lastig om dat allemaal voor te zijn.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

DarkEra

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 2009/11/03, 14:47:30 »
Karma Kameleon 9.10? Karmic Koala heet deze versie beste ivo.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #11 Gepost op: 2009/11/03, 16:06:53 »
Was ooit een liedje, geloof ik. Twintig jaar terug of zo.  :)

Offline chris.

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2009/11/03, 16:31:13 »

Offline niekn

• Lid
    • omega-xis
« Reactie #13 Gepost op: 2009/11/03, 16:57:15 »
mijn oordeel over 9.10:
mijn laptop draait nu nog stabieler, start sneller op. veel mooie nieuwe functies enz.
maar niet alles is mooi:
mijn laptop freezet als ik m op accustroom zet (?????)
op mijn desktop heeft blender kuren:
niek@studio-niek:~$ blender
Compiled with Python version 2.5.4.
Checking for installed Python... got it!
Segmentation fault

verder moet ik bij webpagina' s nog wel eens op vernieuwen drukken wil hij ze goed laden.
ik denk hierbij dus dat men te graag wil, te snel verbeteringen brengen waar de distro eigenlijk nog niet klaar voor is omdat daar nog bugs inzitten.

Offline Lod

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2009/11/04, 07:10:50 »
ik denk hierbij dus dat men te graag wil, te snel verbeteringen brengen waar de distro eigenlijk nog niet klaar voor is omdat daar nog bugs inzitten.
Ik zou de verantwoording eerder bij de eindgebruiker willen leggen. Zij moeten hun verwachtingen bij een nieuwe release bijstellen en accepteren dat er fouten en bugs inzitten. Het merendeel van de Windowsgebruikers die ik ken wacht ook eerst een paar maand (of op de eerste service-pack) voor ze daadwerkelijk overstappen naar een nieuwe versie. Hadden die dan ook niet gereleased mogen worden?

Los van problemen met de nvidia-drivers die ik in het begin had en wat kleine onvolkomenheden loopt Karmic bij mij verder goed.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/04, 07:12:33 door Lod »
Men mijde de serieuzen, want zij missen de ernst. Zij zijn zo lichtzinnig, dat zij hun mening voor de enige waarheid houden.
Godfried Bomans

Offline eagle2009

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2009/11/04, 08:10:45 »
Ik draai sinds 2 weken Ubuntu en ben hier zeer tevreden over.
Vorige week overgestapt na 9.10, dat er fouten in kunnen zitten lijk mij normaal.
Geen enkele systeem is perfect volgens mij en er zal heus wel een oplossing voor komen.
Ik ben heel blij dat ik Ubuntu heb leren kennen, zal zeker tegen veel hindernissen aanlopen de aankomende tijd.
Gelukkig is hier dat forum voor om met vragen te komen.
Doe nu echt alles met ubuntu.
Heb vista vaarwel gezegd.
Nou niet helemaal eigenlijk, heb wel een virtual XP lopen onder Ubuntu haha.
Heb in ieder geval Ubuntu in mijn hart geplaats
mvg ;)

ps: ook alle updates

« Reactie #16 Gepost op: 2009/11/04, 11:51:07 »
Hoi,

Ik was tot vorige week uiterst tevreden met ubuntu, maar na de update (910) vorig week, zoals ik bijna elke dag update. Is er niet meer mee te werken, nu.nl oproepen kost me meer dan een minuut en de volgende pagina (onderwerp) weer een minuut. Ik kan niet meer terug helaas. Kunnen de makers van deze update geen oplossing bieden, zij hebben de ellende veroorzaakt toch. Ik blijf nog een paar dagen en ga dan helaas weer terug naar windows, wat nog perfect werkt (qua snelheid) op mijn zelfde pc.
HELP !

gr Herman

Neem aan dat je Firefox gebruik(te) binnen Ubuntu 9.10.
Het probleem daarbij is dat Firefox schijnbaar problemen heeft met de 'IPv6'  :|

De vraag is dan natuurlijk ... hoe zet ik dat uit  ???

1. Start Firefox
2. Type in de adresbalk 'about:config' ( zonder ' )
3. Bevestig dat je weet wat je doet ... gaan we vanuit toch  =D
4. In de zoekbalk, onder de adresbalk type je het zoekwoord 'ipv6'
5. Als het goed is vinden we de entry 'network.dns.disableIPv6'
6. Als de value op 'false' staat, dubbelklik dan op deze entry dan komt er 'true' te staan.
7. Sluit FF af

Na dit gedaan te hebben, zou alles weer gladjes moeten verlopen.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Kubuntu 24.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 64GB

« Reactie #17 Gepost op: 2009/11/04, 15:13:59 »
Stoppen met Ubuntu lijkt me een beetje snel, als 9.04 goed draait, wat let je dan om die niet te gebruiken? Je krijgt gewoon alle beveiligingsupdates en dergelijke binnen.
Ook zullen dit soort fouten er hoogstwaarschijnlijk uitgehaald worden met de updates..

Als 9.10 niet goed draait kan je ook wachten op 10.04 LTS, dit is een zogenaamde 'long time support' release, dat betekent dat hij is gebouwd op stabiliteit en om gewoon goed te werken... Canonical (het bedrijf achter Ubuntu) geeft hier dan ook langer ondersteuning voor.

Ubuntu 9.10 draait hier overigens vlekkeloos, eigenlijk zelfs vele malen beter dan alle andere ubuntu uitgaven..
Ook hier op een Xubuntu laptop werkt hij tot nu toe naar behoren, ik zal dan ook niet klagen over 9.10. Ik vindt hem veel beter dan 9.04.
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline Dave

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2009/11/04, 15:30:10 »

Waar zit het hem dan toch in. Waarschijnlijk, niet negatief bedoeld, een combinatie van hardware+kennis+interesse_om_erin_te_duiken. En ja, dat is voor ontwikkelaars lastig om dat allemaal voor te zijn.

Door de jaren heen nooit anders meegemaakt dat je wel eens een systeem tegen kwam wat niet anders dan problemen gaf.
De laatste 10 jaar wel steeds minder geworden maar nog regelmatig kom ik die systemen tegen met een ongelukkige hardware combinatie.
En ja tis nagenoeg echt allemaal met dat andere OS waar ze mee in de zaak komen, met Linux is er praktisch altijd een oplossing of duidelijker aan welke hardware het ligt.

Offline bwman

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2009/11/04, 15:34:38 »
ik mag niet toch ook niet klagen voorlopig draait karmic hier zeer vlot op mijn laptop.
ben blij dat ik al die ongemakken niet tegenkom. Maar omdat ff wat trager loopt om dan weer over te stappen naar windows? je kan toch ook eens opera of galeon als webbrowser gebruiken en kijken of deze de pagina's wel vlotter draaien of zie ik dat verkeerd.
firefighter is not something you do..........
                                         its something you are
nexus 5,  huawei P9 lite, Nokia 7 plus , mint cinamon,
Saab enthousiast

Offline ivo

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2009/11/04, 15:37:45 »
Was ooit een liedje, geloof ik. Twintig jaar terug of zo.  :)

Inderdaad, en toen ik van Karmic Koala hoorde werd door mijn brein de associatie gelegd en sindsdien heet de 9.10 voor mij de Karma Kamaleon.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline ivo

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2009/11/04, 15:39:54 »
http://www.youtube.com/watch?v=JmcA9LIIXWw

maarleuke naamspeling idd :)

Zeg nou zelf, de Ubuntu gemeenschap is toch ook een Culture Club, of niet dan?

Offline herman35

• Lid
« Reactie #22 Gepost op: 2009/11/05, 09:39:54 »
Hoi,

Natuurlijk is er licht.

Allereerst bedankt voor alle leuke reacties, jullie of wij hebben een fantastisch forum (ik praat maar even door in de wij vorm). Jullie (haha, dus niet wij) leveren een geweldig stuk support en mogen best trots zijn op de wijze hoe het gebeurt, iedereen probeert te helpen soms is er een wijze reactie (in dit geval was het Cris), maar ala hij bood zijn geaccepteerde verontschuldigingen aan (ik kan me zijn gedachten ook goed voorstellen). Ik ben bijna zestig jaar en de opmerking, het is een windows gebruiker (klopt ongeveer dertig jaar) en die klikt maar, klopt als een bus (gaf ik ook direckt aan), dus trouw er is een udate installeren maar (terwijl het een upgrade was) dom dom. Goed ik ben ontzettend tevreden met (mag ik het Linux) noemen en jullie en heb besloten door te bijten,

Ik heb de nieuwe versie desktop 9.10 gedownload, maar die liep vast, achteraf met te hoge snelheid gebrand. Via kennissen wederom een cd gedownload en die was goed. Met frisse moed geinstalleerd en het verliep allemaal goed, dus schijf er uit en opstarten.

Misschien moet ik een nieuwe topic opstarten.

Wat denk je, ik krijg de melding, "Grup loading, please wait...
Error 17

En daar zit mijn  pc, muurvast.

Gelukkig nog een oude pc (deze), en aan het googelen. Ik vond (uit het hoofd) sudo grup (helaas werkt dat niet)
mount sdb6  (ik weet niet precies, maar iets van, does not exist)
k moest een ubuntu dir aanmaken en koppelen geloof ik (werkte niet

ik ben echt nu al ruim zestig uur bezig, maar kom geen steek verder.

Wat ik begrijp is dat linux mijn eerste schijf ziet als boot schijf en dat ik het moet omzetten naar de andere schijf, dat is (iets van) sdb6, maar die valt niet te mounten.
Ook las ik je moet je grup op de tweede schijf zetten, ook die commando's werken niet.

Mijn grote probleem is, hoe kan ik het probleem omschrijven en wat moet ik precies intypen en waar moet ik zoeken. Ik ben een beginneling, die al dertig jaar computerd.

vrienden bedankt voor jullie aandacht, en respect voor  jullie gedrag, voor al Cris.

met vr gr Herman

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #23 Gepost op: 2009/11/05, 11:20:02 »
Ubuntu moet op die harde schijf staan, die als eerste staat vermeld in de opstartvolgorde van het BIOS van je moederbord. Doorgaans dezelfde schijf waar Windows ook op staat.

Je hebt blijkbaar meerdere harde schijven in je PC, en je hebt Ubuntu op de verkeerde schijf gezet. Dat is het punt.

Oplossing: je raadt het al: Ubuntu even opnieuw installeren, maar dan op de goede schijf.
http://sites.google.com/site/computertip/installeren
« Laatst bewerkt op: 2009/11/05, 11:23:28 door Pjotr »

Offline track

• Lid
« Reactie #24 Gepost op: 2009/11/05, 11:55:20 »
Hoi Herman,

misschien wordt jouw situatie een beetje duidelijker als je jouw huidige situatie een keer vanuit het perspectief van Uby bekijkt.
Daarvoor zal je met de Uby-live-CD moeten opstarten en deze twee commando's uitvuoeren:
sudo  fdsk  -l(desgevraagd het paswoord {enter] blind intikken)  en:
cat  /boot/grub/grub.cfgAls je het resultaat van die twee commando's vanuit de terminal knipt en hier tussen [code]- tags  (knopje [#] boven)  plakt dan zal ik er een commentaar op geven.
(en uiteraard ook vertonen hoe je dat kunt oplossen)

track