Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 9.10 geïnstalleerd met Enlightenment  (gelezen 1347 keer)

Ubuntu 9.10 geïnstalleerd met Enlightenment
« Gepost op: 2009/11/01, 15:12:52 »
Misschien is het ook wel leuk om in dit forum nu eens niet over een probleem te lezen, maar over de installatie van een nieuwe versie die wel redelijk goed is verlopen. Of moet dat dan in een ander forum geplaatst worden?

Afgelopen donderdag heb ik Ubuntu 9.10 (Karmic Koala) als torrent gedownload, op USB-stick gezet (met deze handleiding) en vervolgens over mijn Jaunty heen geïnstalleerd.

Tijdens de installatie heb ik de bestaande ext3-partitie laten formatteren en om laten zetten naar een ext4-partitie (aangezien Ubuntu nu ext4 voldoende stabiel achtte). Ik wilde namelijk weer eens met een schone lei beginnen.

In de partitie-manager heb ik ook nog enkele Windows-partities eraan proberen te mounten, maar dat had ik achteraf beter niet kunnen doen. Na herstart van het systeem kreeg ik allerlei vage foutmeldingen over partities die niet gemount konden worden. Ook mijn nieuwe ext4-partitie werd readonly gemount. Dat vond ik niet zo handig, want zo kon ik de /etc/fstab op die partitie niet aanpassen.

Toen ben ik via mijn laptop eens op Internet gaan zoeken hoe dat verholpen kon worden. Daar werd aangeraden om de installatie-CD als live-CD te gebruiken. Dat heb ik daarom maar gedaan en daarmee heb ik de /dev/sda4 partitie gemount. Vervolgens heb ik zo alsnog de fstab aangepast, opgeslagen en kon het systeem herstart worden. Daarna kon ik gelukkig wel genieten van de nieuwe Ubuntu 9.10 desktop.

Die heb ik daarna uitgebreid met Enlightenment als window manager. Alleen vroeg ik me vervolgens af of een combinatie van GNOME met Enlightenment ook mogelijk zou zijn. Zo kwam ik uit bij Enlightened Gnome. Dat vind ik op zich wel een aardige tussenvorm, dus ik denk dat ik het hier maar even bij houdt.

PS: kan ik vertaalfouten in het installatie-proces hier ook ergens melden ? Zo kwam ik bijvoorbeeld het woord "verreiken" tegen en ook in het scherm over Toegankelijkheid stond ergens een spelfout. Of heeft het geen zin om dit te melden, aangezien Karmic Koala nu al het levenslicht heeft gezien?
« Laatst bewerkt op: 2009/11/01, 15:58:07 door nirwana »
[ Startpagina's over Ubuntu, Google Chrome, GIMP, OpenOffice.org  en ODF ]

Offline lacer

• Lid
    • dDbJn3Y
Re: Ubuntu 9.10 geïnstalleerd met Enlightenment
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/08, 16:11:51 »
Misschien moet je ze eens melden aan : https://wiki.ubuntu.com/Bugs/HowToTriage en hopelijk komt er eens een update om dit op te lossen.
Of misschien moet je voor taalfouten elders zijn  ???
1* Ubuntu Mate 24.04 op Dell E5540 (1)
2* Ubuntu Mate 24.04 op Dell E5540 (2)
3* Ubuntu Mate 24.04 op test pc Dell E5550
4* Ubuntu Mate 24.04 op Toshiba P70-B

Offline Thijsg

• Lid
Re: Ubuntu 9.10 geïnstalleerd met Enlightenment
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/08, 16:25:49 »
PS: kan ik vertaalfouten in het installatie-proces hier ook ergens melden ? Zo kwam ik bijvoorbeeld het woord "verreiken" tegen en ook in het scherm over Toegankelijkheid stond ergens een spelfout. Of heeft het geen zin om dit te melden, aangezien Karmic Koala nu al het levenslicht heeft gezien?
Verreiken is al meerdere malen genoemd, in Lucid wordt het geregeld. De huidige versie wordt niet meer aangepast, die fout blijft dus.