Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (OPGELOST) SU in 9.10  (gelezen 1888 keer)

Offline sunny

• Lid
(OPGELOST) SU in 9.10
« Gepost op: 2009/11/01, 13:48:49 »
Na een wachtwoord te hebben toegekend aan "ROOT" probeerde ik het uit in het terminalvenster.

SU
na het invullen van het password krijg ik Verificatiefout.

Moet ik iets anders typen in 9.10 dan Su?

Sunny
« Laatst bewerkt op: 2009/11/02, 13:41:37 door sunny »

Re: SU in 9.10
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/01, 13:49:25 »
Waarom niet gewoon 'sudo' gebruiken?

« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/01, 13:56:28 »
Gewoon 'sudo' en dan je opdracht in plaats van su.. ('sudo' Zonder aanhalingstekens)
su werkt volgens mij niet in Ubuntu.. (Er was wel een soort vervanger volgens mij, dat weet ik niet zeker)

Je kan wel een root terminal venster opstarten, als je het menu bewerkt (Rechtermuisknop op menu, en dan menu bewerken), dan kan je bij systeemgereedschap 'terminal als root' aanvinken..
Dat heeft hetzelfde effect als su
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/01, 14:02:31 »
de root-account is uitgeschakeld in ubuntu. Gewoon sudo gebruiken ;)

Offline sunny

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/01, 14:09:22 »
wim@wim-desktop:~$ sudo ufw enable
[sudo] password for wim:
Sorry, try again.
[sudo] password for wim:

« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/01, 14:46:46 »
Bij 'sudo' moet ge uw eigen wachtwoord ingeven.

Offline sunny

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/01, 14:52:59 »
Bedankt allen.

Nu werkt het.

Groet Sunny

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/01, 14:55:11 »
In Ubuntu is het de gewoonte om sudo te gebruiken om als root te werken. Dan krijgt je gebruiker tijdelijke rootrechten voor 15 minuten (standaard, kan je ergens instellen)
Dus eigenlijk niet nodig om de "echte" root een passwoord te geven.
Maar met sudo su kom je in de root zelf terecht. MAAR, dat is dan jouw keuze, OK?

Met vriendelijke groet,
heir4c
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Djeba

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/03, 09:52:16 »
de root-account is uitgeschakeld in ubuntu. Gewoon sudo gebruiken ;)

Cumulus, kun je dit wat toelichten? Of heb je ergens een link? Voorheen kon je via loginscherm-instellingen dat root-account aanzetten, maar dat is nu niet meer aanwezig. Na het toekennen van een en ander via users/groups kreeg ik voor 'root' als gebruiker ook die verificatiefout.

'sudo' is handig in terminalvensters. Maar niet alles is handig via terminalvensters. Dat root-account was gewoon handig in heel bepaalde gevallen. Ik begrijp niet goed waarom die mogelijkheid is weggehaald.

Dank
De waarheid is altijd het sterkste argument.

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: (OPGELOST) SU in 9.10
« Reactie #9 Gepost op: 2009/11/03, 10:11:32 »
Een root account heeft ook nadelen. Sudo voldoet in alle gevallen ook: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/sudo

Eventueel: sudo -i
Klik links bovenin op Documentatie

Offline track

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2009/11/03, 11:26:54 »
Dat de "root"-account bij Uby is afgezet is een maatregel ten bate van veiligheid en gemak:

veiligheid: de "root" is altijd het eerste doel van alle krakers, virussen en ongedierte.
  Als je daar geen echt sterk paswoord hebt is jouw systeem zo kraakbaar. (met volledige rechten !!)
gemak:  je hoeft geen extra paswoord te onthouden.  Zo'n sterk paswoord ...

track

Offline Djeba

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2009/11/03, 11:37:58 »
Ik begrijp wel wat jullie zeggen. Ik vroeg alleen maar naar de situatie in 9.10 waar je het root-account blijkbaar helemaal NIET meer op de aloude manier kunt activeren. Tenminste: zo lijkt het.

En nee, ik ben er ook geen voorstander van zo te werken. Sterker nog: het is steeds minder noodzakelijk wanneer je wat thuis raakt in sudo en gksudo. Ik heb mezelf er echt op betrapt dat ik nooit meer in het root-account zat, ondanks alles wat ik doe met Ubuntu, Apache, MySQL en zo verder. Maar het was wel eens handig en ik vraag er alleen maar naar uit nieuwsgierigheid.

De waarheid is altijd het sterkste argument.