Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Te smalle lettertypes (arial) in programma's  (gelezen 1426 keer)

Offline moxie

• Lid
    • JackTummers
[Opgelost] Te smalle lettertypes (arial) in programma's
« Gepost op: 2009/10/31, 12:36:02 »
Ik heb net 9.10 geïnstalleerd, ubuntu restricted... en ttf-mscorefonts-installer. Daarmee zou ik dus ook msttcorefonts moeten hebben, maar voor de zekerheid dit ook nog eens geïnstalleerd via de terminal.

Nu blijft arial er op mijn pc te smal uitzien. In OpenOffice, zowel als op websites (Firefox).
Ik heb dit probleem ooit eerder gehad en toen was het meen ik opgelost door msttcorefonts te installeren. Nu krijg ik dit echter niet goed na dit gedaan te hebben.

Tips?
« Laatst bewerkt op: 2009/11/01, 10:03:43 door moxie »
JackTummers.nl

Offline moxie

• Lid
    • JackTummers
Re: Te smalle lettertypes (arial) in programma's
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/31, 14:31:50 »
Als ik naar mijn eigen website kijk lijkt het wel alsof alle arial-varianten goed weergegeven worden, behalve 'normaal'. Dus vet, cursief, en vet cursief lijken te kloppen, alleen de gewone arial niet.
Misschien helpt het als ik die vervang door de arial.ttf van iemand anders??? Zo ja, wie kan mij daar aan helpen en is het dan voldoende als ik die vervang die in de /.fonts map staat?
JackTummers.nl

Offline track

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/31, 14:41:16 »
Hoi moxie,

sowieso vraag ik mij af waarom je een pakket dubbel installeert.
(zou ik niet doen, in twijfel veroorzaak je er zelfs problemen mee)

Maar als je toch aan het prutsen bent kun je gewoon het pakket met die "arial.ttf"
ergens van het i'net ophalen en uitpakken.  Als je dei met jouw geïnstalleerde versie vergelijkt
kun je zien of die hetzelfde is.  (kijk wél dat je de fonts vanuit maar één versie hebt !)

track

p.s.: en je hebt niet toevallig op de CL met "aptitude" geïnstalleerd ?  Dat is een no-go als je anders synaptic gebruikt.

Offline moxie

• Lid
    • JackTummers
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/31, 21:34:23 »
Ik heb alles verwijderd, van restricted areas tot die corefonts aan toe. Niks meer aanwezig op mijn pc, maar zelfs dan is er niks anders te zien aan de fonts in OpenOffice of in Firefox dan wanneer ik dat spul wél geïnstalleerd heb. Ik heb gecontroleerd in /usr/share/fonts en dat soort mappen, en na installatie staan daar keurig de arial fonts. Alleen op de een of andere manier ziet de gewone arial er dus te smal uit.

Vreemd, ik heb dit probleem nooit eerder gehad en gebruik Ubuntu nu vanaf versie 6.10.
JackTummers.nl

Offline moxie

• Lid
    • JackTummers
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/01, 08:30:18 »
Nog maar een keer, en ditmaal met voorbeeldje. Zoals je kunt zien is de gewone arial te smal, cursief is goed en op de rest van mijn site worden bold en bold italic ook goed weergegeven. Het vreemde is bovendien dat de gewone arial alleen op een grootte van 13px te smal is. Rara... (komt overigens ook voor in Galeon en Konqueror...)

ps. op het engelse forum van ubuntu lijk ik dus niet de enige te zijn met dit probleem, en heb daar ook al een keer gereageerd:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=8212024#post8212024

« Laatst bewerkt op: 2009/11/01, 09:33:13 door moxie »
JackTummers.nl

Offline moxie

• Lid
    • JackTummers
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/01, 10:02:36 »
Mochten er mensen zijn die tegen hetzelfde aanlopen... Onderaan de engelse post heb ik de oplossing staan die bij mij werkte...
JackTummers.nl

Offline vanadium

• Lid
Re: [Opgelost] Te smalle lettertypes (arial) in programma's
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/01, 12:25:31 »
Citaat
Onderaan de engelse post heb ik de oplossing staan die bij mij werkte...
Waar zie je dat dan? Misschien geen slecht idee om de oplossing hier kort in het Nederlands te herhalen, voor diegenen onder ons die met Engels minder overweg kunnen ...

Offline moxie

• Lid
    • JackTummers
Re: [Opgelost] Te smalle lettertypes (arial) in programma's
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/01, 16:49:23 »
Die link klopte inderdaad niet. Hieronder de oplossing die voor mij werkte:

Mijn /.fonts.conf zag er zo uit:

<?xml version='1.0'?>
<!DOCTYPE fontconfig SYSTEM 'fonts.dtd'>
<fontconfig>
    <match target="font" >
        <edit mode="assign" name="rgba" >
            <const>none</const>
        </edit>
    </match>
    <match target="font" >
        <edit mode="assign" name="hinting" >
            <bool>true</bool>
        </edit>
    </match>
    <match target="font" >
        <edit mode="assign" name="hintstyle" >
            <const>hintfull</const>
        </edit>
    </match>
    <match target="font" >
        <edit mode="assign" name="antialias" >
            <bool>true</bool>
        </edit>
    </match>
    <dir>/home/jack/.fontmatrix</dir>
</fontconfig>

Verwijder onderstaand gedeelte uit dat bestand:

<match target="font" >
        <edit mode="assign" name="hintstyle" >
            <const>hintfull</const>
        </edit>
    </match>

Daarna werkte alles weer naar behoren voor mij. Alle sites zagen er weer normaal uit.
JackTummers.nl