Alles is in orde

Ubuntu is geïnstalleerd en ik had niet veel problemen met drivers

Ik heb ubuntu vroeger al eens geprobeerd en het is echt noob-vriendelijk geworden

Ik hoop dat je me wel nog met het volgende probleempje kan helpen (had ik ook 'problemen' mee bij de vorige versie)...Ik heb een geluidskaart in mijn pc (HDA - Intel 5.1), 1 output gaat naar mijn scherm (daar zitten van die flutboxjes op) en een andere gaat naar 2 normale speakertjes. Het probleem is dat ik dus geen geluid krijg uit die losse speakers maar wel van mijn scherm. Het is erg irritant om dat als enige bron van geluid te hebben. Ik heb al alle opties bij de voorkeuren doorlopen maar geen enkele geeft me geluid.
Bij hardware (onder de geluidsvoorkeuren) staat wel intern geluid - 1 output..Heb ik dan een foute driver?
Als dit opgelost graakt ben ik al zeer tevreden

Er is dan nog een klein dingetje wat ik graag zou werkend krijgen. In Windows (sorry dat ik moet vergelijken) kan ik mijn koptelefoon aansluiten via een ingang aan de voorzijde van mijn pc (daar staat ook zo'n tekentje bij van koptelefoon) Dan werden mijn speakers gedempt en kreeg ik via dat mijn geluiden door. Momenteel is er niets van output op die aansluiting..
mvg,
Reinhout