Welkom 
Wat antwoorden:
1: Foobar2000 werkt misschien wel met Wine, maar Rhythmbox of Banshee vind ik veel prettiger.
2: Linux is geen Windows, dus .exe's werken niet. Met Wine kan je sommige programma's wel uitvoeren. Maar waarom zou je dat willen als er ook een hoop Linux-programma's zijn die net zo goed werken als de programma's voor Windows?
3: Kijk eens naar Pidgin, Emesene of Amsn. Allemaal te vinden in Synaptic.
4: Als je ze niet backupt, zijn ze weg.
Tip: Kijk eens op de wiki, daar wordt heel veel uitgelegd. En je vindt er handige tips. http://wiki.ubuntu-nl.org/
Bedankt, en wat is Synaptic eigelijk ?
En ik MOET Foobar2000 gebruiken, bij Rhythmbox krijg ik een baggergeluid om het zacht uitte drukken en omdat ik uitmix/studioboxen heb heb ik Foobar2000 nodig om goed geluid te krijgen.
En wat voor soort bestanden kan ik dan wél uitvoeren ?
Ik had een .zip gevonden maar dat werkt ook niet, ofja ik kreeg in ieder geval een error maar ik snap nog niks van Ubuntu
.
Bedankt voor de reactie 
Mvg Teun
Linux lijkt qua systeemarchitectuur waarschijnlijk minder op Windows dan jij denkt.
Windows is erg afhankelijk van extensies, bijvoorbeeld .jpeg's zijn alleen afbeeldingen, de enige uitvoerbare bestanden zijn .exe (en eigenlijk ook .bat en .cmd), en als je .txt ziet weet je dat je met een tekstbestand hebt te maken.
Linux werkt niet zo, zo hebben veel bestanden (vaak configuratiebestanden) helemaal geen extensie. Dat maakt niet uit, want Linux ziet niet aan de extensie wat voor bestand het is.
Probeer eens uit:
Download een .jpg bestand of pak een van je foto's. Haal de extensie weg. Hij zal gewoon in de afbeeldingenviewer openen.
Zo werkt het dus ook met executables: vaak hebben ze geen extensie. Maar als je een programma download is het ook nooit gewoon een bestand, dan zal het een .tar.gz zijn die je moet compileren. Nadat je dat hebt gedaan kun je het programma gewoon uitvoeren door de naam in te tikken in de terminal.
Programma's die je installeert met Synaptic, Gnome-app-install, aptitude, dpkg of apt zijn al voorgecompileerd, vaak kun je deze programma's ook vinden in het menu.
Ik hoop dat je nu snapt dat je in Linux geen programma's opstart door een executable aan te klikken.