Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: MSN ( Achtig programma )  (gelezen 12990 keer)

Offline R1P

• Lid
MSN ( Achtig programma )
« Gepost op: 2009/10/31, 02:30:09 »
Hey,

ik heb sinds vandaag Ubuntu Naast windows erop gezet.
Ik heb nu een aantal vragen;
1: Kan ik Foobar2000 op Ubuntu krijgen ?
2: Wat voor type bestand kan ik uitvoeren ipv. .Exe ?
3: Wat is een MSN achtig programma voor Ubuntu ?
4: Als ik Windows eraf haal en alléén Ubuntu erop zet, zijn al mijn bestanden dan ook weg ?

Ik hoop dat iemand hier andwoordt op heeft,

Mvg Teun.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
Re: MSN ( Achtig programma )
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/31, 02:43:11 »
Welkom :)

Wat antwoorden:

1: Foobar2000 werkt misschien wel met Wine, maar Rhythmbox of Banshee vind ik veel prettiger.
2: Linux is geen Windows, dus .exe's werken niet. Met Wine kan je sommige programma's wel uitvoeren. Maar waarom zou je dat willen als er ook een hoop Linux-programma's zijn die net zo goed werken als de programma's voor Windows?
3: Kijk eens naar Pidgin, Emesene of Amsn. Allemaal te vinden in Synaptic.
4: Als je ze niet backupt, zijn ze weg.

Tip: Kijk eens op de wiki, daar wordt heel veel uitgelegd. En je vindt er handige tips. http://wiki.ubuntu-nl.org/

Offline R1P

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/31, 02:50:54 »

Wat antwoorden:

1: Foobar2000 werkt misschien wel met Wine, maar Rhythmbox of Banshee vind ik veel prettiger.
2: Linux is geen Windows, dus .exe's werken niet. Met Wine kan je sommige programma's wel uitvoeren. Maar waarom zou je dat willen als er ook een hoop Linux-programma's zijn die net zo goed werken als de programma's voor Windows?

Tip: Kijk eens op de wiki, daar wordt heel veel uitgelegd. En je vindt er handige tips. http://wiki.ubuntu-nl.org/

Bedankt, en wat is Synaptic eigelijk ?
En ik MOET Foobar2000 gebruiken, bij Rhythmbox krijg ik een baggergeluid om het zacht uitte drukken en omdat ik uitmix/studioboxen heb heb ik Foobar2000 nodig om goed geluid te krijgen.
En wat voor soort bestanden kan ik dan wél uitvoeren ?
Ik had een .zip gevonden maar dat werkt ook niet, ofja ik kreeg in ieder geval een error maar ik snap nog niks van Ubuntu :P.

Bedankt voor de reactie :D

Mvg Teun

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/31, 03:15:17 »
Wat is er zo bijzonder aan Foobar? Je hebt toch gewoon een audiospeler nodig? Om welke functie van Foobar gaat het dan?

Wat voor bestanden wil je uitvoeren dan? Programma's? Die zitten gewoon in je menu. Je kan meer programma's installeren of verwijderen via Synaptic. (Lees de wiki)

Op een zip kan je gewoon dubbelklikken, dan opent het programma waarmee je hem uit kan pakken.

Offline asphyxia

• Forumteam
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/31, 03:32:54 »
Welkom R1P,

Foobar ken ik niet.
Ik kan alleen maar aansluiten bij bovenstaande om eens rustig achterover te leunen en de 'wiki' te lezen. Dan begrijp je beter hoe e.e.a. in elkaar steekt.

Synaptic is wellicht al snel om als eerste in te duiken. Maar het werkt als een speer als je het begrijpt (eerst dus wiki lezen. Doe maar echt, dan snap je hoe het in elkaar steekt)
Maar er is ook een andere optie. Ik weet niet welke versie van Ubuntu je gebruikt, ik ga even uit van 9.04. Dan vindt je onder de menubalk bovenin 'Toepassingen' onderin 'software toevoegen/verwijderen'. Zoek daar eens naar aMSN. Deze toevoegen. Daarmee kan je gewoon msn'en.
En daarna toch maar de wiki lezen. Ook goede info is http://sites.google.com/site/computertip/home. Neem er eens een uurtje de tijd voor, spaart uren achteraf aan prutswerk.
Succes!
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline R1P

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/31, 05:25:11 »
Wat is er zo bijzonder aan Foobar? Je hebt toch gewoon een audiospeler nodig? Om welke functie van Foobar gaat het dan?

Wat voor bestanden wil je uitvoeren dan? Programma's? Die zitten gewoon in je menu. Je kan meer programma's installeren of verwijderen via Synaptic. (Lees de wiki)

Op een zip kan je gewoon dubbelklikken, dan opent het programma waarmee je hem uit kan pakken.

Een andere audiospeler krijg ik een krakend geluid. Ik heb er hier: http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/ubuntu-en-de-logitech-z-2300-%28-speakers-%29-probleem/new/#new een ander topic voor geopent. Ook op youtube krijg ik hier een krakend geluid als ik mijn speakers niet eens op 10 % heb, op Windows deed hij het goed op Youtube en bij Foobar ook, Ik heb inmiddels via Wine ( ik voel me cool dat ik het snapte :P ) Foobar geïnstalleerd maar volgens Wine heb ik geen geluidskaart... Hij kan hem niet vinden maar video's op youtube speelt hij gewoon af.
Iemand die me kan helpen ?

Mvg Teun

Offline R1P

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/10/31, 05:30:17 »
Welkom R1P,

Foobar ken ik niet.
Ik kan alleen maar aansluiten bij bovenstaande om eens rustig achterover te leunen en de 'wiki' te lezen. Dan begrijp je beter hoe e.e.a. in elkaar steekt.

Synaptic is wellicht al snel om als eerste in te duiken. Maar het werkt als een speer als je het begrijpt (eerst dus wiki lezen. Doe maar echt, dan snap je hoe het in elkaar steekt)
Maar er is ook een andere optie. Ik weet niet welke versie van Ubuntu je gebruikt, ik ga even uit van 9.04. Dan vindt je onder de menubalk bovenin 'Toepassingen' onderin 'software toevoegen/verwijderen'. Zoek daar eens naar aMSN. Deze toevoegen. Daarmee kan je gewoon msn'en.
En daarna toch maar de wiki lezen. Ook goede info is http://sites.google.com/site/computertip/home. Neem er eens een uurtje de tijd voor, spaart uren achteraf aan prutswerk.
Succes!

Bedankt, ik heb aMsn inmiddels erop gezet en gebruikt.
Alleen doet mijn webcam het niet. Denk omdat de Driver alleen voor Windows is, keertje een nieuwe kopen dus. Ook sloot het een aantal keren ineenkeer af, zonder dat ik iets "speciaals" deed ofso.
Weet niet of dit vaker voorkomt.
( Ik heb wel een redelijk oude pc: Hp Pavilion a560 )

Mvg Teun.

PS. Foobar werkt inmiddels, ik heb iets veranderd maar weet niet echt wat :P.
Nja hij doet het daar gaat het om, nu het enige probleem dat ik de Equalizer niet kan veranderen, maar dat komt wel.
En de link die je stuurde, is het belangrijk dat allemaal te weten ?
Het is namelijk een hoop :P.

Mvg Teun.
« Laatst bewerkt op: 2009/10/31, 05:44:24 door R1P »

Offline R1P

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/10/31, 06:20:09 »
Fout, sorry.
« Laatst bewerkt op: 2009/10/31, 06:36:20 door R1P »

« Reactie #8 Gepost op: 2009/10/31, 08:27:49 »
Probeer Emesene is:

http://www.emesene.org/

Offline R1P

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2009/10/31, 11:33:01 »
Probeer Emesene is:

http://www.emesene.org/

Ik heb nu ook het probleem dat ik niet meer op Windows kan, ik zie een zwart scherm met links boven een wit streepje dat knippert...

Offline track

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2009/10/31, 13:32:59 »
Webcam ... Denk omdat de Driver alleen voor Windows is, keertje een nieuwe kopen dus.
...
Volgens mij is dat niet eens nodig.  Wij zitten hier niet met Win.. toch ?   =D

Je kunt ook de passende driver opzoeken en installeren.  Daar moeten wij wél weten welke cam (-chip) het precies is.
Het veiligste is om de cam in te prikken (het is een usb-toestel toch ?) in de terminal (sorry !) dit commando uit te voeren:
lsusbBij deze zien wij de "usb-ID" en die is wereldwijd eenduidig.  Met die info zullen wij het wél zien.

track

Offline Lars

• Lid
    • Tuxplace.nl
« Reactie #11 Gepost op: 2009/10/31, 13:45:12 »

Wat antwoorden:

Bedankt, en wat is Synaptic eigelijk ?
En ik MOET Foobar2000 gebruiken, bij Rhythmbox krijg ik een baggergeluid om het zacht uitte drukken en omdat ik uitmix/studioboxen heb heb ik Foobar2000 nodig om goed geluid te krijgen.
En wat voor soort bestanden kan ik dan wél uitvoeren ?
Ik had een .zip gevonden maar dat werkt ook niet, ofja ik kreeg in ieder geval een error maar ik snap nog niks van Ubuntu :P.

Bedankt voor de reactie :D

Mvg Teun

Linux lijkt qua systeemarchitectuur waarschijnlijk minder op Windows dan jij denkt.

Windows is erg afhankelijk van extensies, bijvoorbeeld .jpeg's zijn alleen afbeeldingen, de enige uitvoerbare bestanden zijn .exe (en eigenlijk ook .bat en .cmd), en als je .txt ziet weet je dat je met een tekstbestand hebt te maken.

Linux werkt niet zo, zo hebben veel bestanden (vaak configuratiebestanden) helemaal geen extensie. Dat maakt niet uit, want Linux ziet niet aan de extensie wat voor bestand het is.

Probeer eens uit:

Download een .jpg bestand of pak een van je foto's. Haal de extensie weg. Hij zal gewoon in de afbeeldingenviewer openen.

Zo werkt het dus ook met executables: vaak hebben ze geen extensie. Maar als je een programma download is het ook nooit gewoon een bestand, dan zal het een .tar.gz zijn die je moet compileren. Nadat je dat hebt gedaan kun je het programma gewoon uitvoeren door de naam in te tikken in de terminal.

Programma's die je installeert met Synaptic, Gnome-app-install, aptitude, dpkg of apt zijn al voorgecompileerd, vaak kun je deze programma's ook vinden in het menu.

Ik hoop dat je nu snapt dat je in Linux geen programma's opstart door een executable aan te klikken.

Offline track

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2009/10/31, 14:09:56 »
 =D Maar zelfs dat kan natuurlijk onder Linux ...
"uitvoerbaar" zit zoals Lars al zei helemaal niet in de extensie, het is net als "schrijfbaar"  of  "leesbbar"
een eigenschap  (rechtsklik - eigenschappen) oftewel een "recht" op de commandolijn, per gebruiker.

track

Offline R1P

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2009/11/01, 01:21:07 »
"uitvoerbaar" zit zoals Lars al zei helemaal niet in de extensie, het is net als "schrijfbaar"  of  "leesbbar"
een eigenschap  (rechtsklik - eigenschappen) oftewel een "recht" op de commandolijn, per gebruiker.

track

Iemand die me kan helpen met het formatteren van deze pc, en installeren van Windows ?
Ik krijg een laptop waar ik Ubuntu op ga zetten =D. En alle toetsen zitten nu anders, een vraagteken is een = teken, hoe verander ik dit in Ubuntu ? Windows was het Alt en Shift...

Mvg

Offline R1P

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2009/11/01, 01:35:19 »
Het veiligste is om de cam in te prikken (het is een usb-toestel toch ?) in de terminal (sorry !) dit commando uit te voeren:
lsusbBij deze zien wij de "usb-ID" en die is wereldwijd eenduidig.  Met die info zullen wij het wél zien.

track

teun@Desktop-Teun:~$ lsusb
Bus 003 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 002 Device 003: ID 0c45:612a Microdia PC Camera (SN9C325)
Bus 002 Device 002: ID 1241:1177 Belkin F8E842-DL Mouse
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 004 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 005 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 001 Device 004: ID 148f:2573 Ralink Technology, Corp. RT2501USB Wireless Adapter
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
teun@Desktop-Teun:~$

Ik kreeg dit ... Mvg

Offline Lars

• Lid
    • Tuxplace.nl
« Reactie #15 Gepost op: 2009/11/01, 09:01:28 »

track

Iemand die me kan helpen met het formatteren van deze pc, en installeren van Windows ?
Ik krijg een laptop waar ik Ubuntu op ga zetten =D. En alle toetsen zitten nu anders, een vraagteken is een = teken, hoe verander ik dit in Ubuntu ? Windows was het Alt en Shift...

Mvg

Heb je bij de installatie niet gekozen voor US Internationaal?

« Reactie #16 Gepost op: 2009/11/01, 09:25:31 »

track

Mvg
In Nederland is het idd US, maar indien hij Belg is , moet hij via toetsenbord, indelingen België toevoegen, want wij gebruiken azerty.
Viva La Revolución

Offline gieterke

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2009/11/01, 10:20:11 »

track

Mvg

Je moet je toetsenbordindeling juist zetten. Dit doe je bij systeem>voorkeuren>toetsenbord>indeling>toevoegen dan het juiste kiezen en dan de andere verwijderen.

Offline Lars

• Lid
    • Tuxplace.nl
« Reactie #18 Gepost op: 2009/11/01, 10:26:39 »

track

Mvg
In Nederland is het idd US, maar indien hij Belg is , moet hij via toetsenbord, indelingen België toevoegen, want wij gebruiken azerty.
Ja, maar toetsenbordindelingen zijn eigenlijk wat anders dan toetsenbordtalen hè.

De tobo-indeling gaat over de indeling van de letters: azerty, qwerty of qwertz dus. De toetsenbord taal is US Internationaal, of een andere indeling. Bijna de hele wereld gebruikt (zo ver ik weet) US Internationaal. Dit slaat dus weer op de tekens, zoals de plaatsing van de = en +, ; ", . en werking van de dode toetsen.

Offline track

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2009/11/01, 12:08:45 »
Even terug bij het thema "webcam":

Bus 002 Device 003: ID 0c45:612a Microdia PC Camera (SN9C325)
Jouw cam wordt dus goed herkend.  Volgende vraag:  heeft hij de goede driver gepakt ?
Er zijn twee mogelijkheden om dat te zien: 
òf je doet een  lsmod  in de terminal en kijkt of er een passende driver in de lijst staat
(iets van "sonixj" of "gspca" volgens http://groups.google.com/group/microdia/browse_thread/thread/f347e0d398c2c474 )
of je doet een  sudo lshw -html > ijzerwaren.htm (paswoord [enter] blind intikken, dat hoort zo). 
Daarna vind je in het bestand "ijzerwaren.htm" in jouw thuismap een volledig overzicht van je gehele hardware,
de gebruikte drivers incluis.  Gele hokjes betekenen "geen probleem".
Als hij de goede driver wél heeft zal je eerder bij de toepassing moeten kijken.

track
« Laatst bewerkt op: 2009/11/01, 12:10:27 door track »

Offline R1P

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2009/11/01, 19:08:58 »

track

Mvg
Ja, maar toetsenbordindelingen zijn eigenlijk wat anders dan toetsenbordtalen hè.

De tobo-indeling gaat over de indeling van de letters: azerty, qwerty of qwertz dus. De toetsenbord taal is US Internationaal, of een andere indeling. Bijna de hele wereld gebruikt (zo ver ik weet) US Internationaal. Dit slaat dus weer op de tekens, zoals de plaatsing van de = en +, ; ", . en werking van de dode toetsen.

Ik had eerst op NL gezet, maar nu kan ik die niet verwijderen, ook staat Numlock uit zichzelf uit, kan ik dit veranderen ? Ik krijg nu VS niet meer als standaard indeling, en ook als ik bijvoorbeeld '' You're '' wil typen, moet ik eerst die vliegen komma klikken dan spatie dan de volgende letter, is er een mogelijkheid dat ik meteen doortyp en hij dat automatisch ziet ?

Mvg Teun

« Reactie #21 Gepost op: 2009/11/01, 19:27:34 »
Heb je dan tijdens de installatie niet eerst getest of je toetsenbordindeling wel goed was? Die optie geeft de installatie niet voor niets. De Nederlandse indeling bestaat officieel wel, maar wordt zelden gebruikt omdat hier voornamelijk VS-toetsenborden verkocht worden.

je moet de indeling "VS Internationaal (met dode toetsen)" toevoegen en die als standaard markeren.

Numlock automatisch aan? Installeer dan het pakketje numlockx met je pakketbeheer Synaptic.

Webcam? Installeer het programma Cheese via het pakketbeheer en kijk of Cheese je camera lust. Cheese is een leuk programma trouwens.

Als MSN-programma raad ik Emesene of KMess aan. aMSN mag dan wel de meeste functies hebben van de Linux-clients voor MSN, het is zo onstabiel als wat en de interface is ook niet bepaald modern te noemen.

Houd er rekening mee dat MSN door Microsoft is ontwikkeld en dat Microsoft geen enkele steun geeft aan alternatieve MSN-programma's die willen inloggen op het MSN-netwerk. Je zult dus geen enkele MSN-client voor Linux vinden die dezelfde functionaliteit heeft als Windows Live Messenger, simpelweg omdat het MSN-protocol gesloten is. Vind je dit vervelend, ga dan klagen bij MS :P

Offline Lars

• Lid
    • Tuxplace.nl
« Reactie #22 Gepost op: 2009/11/01, 19:31:56 »
De nederlandse indeling wordt inderdaad (hoe raar het ook klinkt) niet gebruikt in Nederland.

Offline R1P

• Lid
« Reactie #23 Gepost op: 2009/11/01, 19:53:50 »
De nederlandse indeling wordt inderdaad (hoe raar het ook klinkt) niet gebruikt in Nederland.

Okay, heel raar ja haha.
Ik heb nu de goeie :D Alleen nog steeds dat als ik een ' wil gebruiken ik eerst op spatie moet drukken voor ik verder kan met typen, kan dit ook veranderd worden ? En hoe stel ik VLC als standaard programma voor films in ?
Nu is het Totem ofso.

Mvg

« Reactie #24 Gepost op: 2009/11/01, 19:56:40 »
Citaat
Ik heb nu de goeie Cheesy Alleen nog steeds dat als ik een ' wil gebruiken ik eerst op spatie moet drukken voor ik verder kan met typen, kan dit ook veranderd worden ?
Nee. Volgens mij werkt Windows met een toetsenbordindeling die tegen de internationale standaarden ingaat. Mac OS en Linux doen het goed, Windows doet het afwijkend.

Citaat
En hoe stel ik VLC als standaard programma voor films in ?
Systeem -> Voorkeuren -> Standaardtoepassingen. Of als je het specifiek voor één bestandstype wilt: rechtsklikken op een bestand, Eigenschappen, tabblad Openen met.

Maar wat is er mis met Totem?