Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 9.10 en geen geluid?  (gelezen 24441 keer)

Re: Ubuntu 9.10 en geen geluid?
« Reactie #50 Gepost op: 2009/11/15, 11:57:18 »
Wat het grote probleem met het geluid is dat er vanaf de introductie van Pulse audio (Ubuntu 8.04) al veel problemen zijn omdat Pulse audio niet goed geïntegreerd is.
Bij mij werkte het met Ubuntu 9.04 maar met 9.10 is het weer mis en dat is toch erg slordig van Ubuntu want zonder geluid heb je niets aan je multimedia op je pc.
Het is een bug die op "low" staat en dat is wel een tegenvaller:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/pulseaudio/+bug/178442

Er worden in de comments veel mogelijke oplossingen aangedragen maar ik heb ze bijna allemaal geprobeerd maar zonder resultaat.
Ik zie alleen maar M-Audio kaarten voorbijkomen die een specifieke module gebruiken en de oplossingen zijn vooral aanpassingen voor udev regels.

Het is te hopen dat deze bug snel wordt opgelost.
Wat ik begrijp uit de onderstaande blog is dat Pulse audio niet goed geïmplementeerd is in Ubuntu:
http://renesd.blogspot.com/2009/10/karmic-koala-ubuntu-910-beta-review.html
Dat klopt, Lennart Poettering is daar ook erg pissig over: http://0pointer.de/blog/projects/pa-in-ubuntu.html

Veel geluidsproblemen kunnen dus met PulseAudio te maken hebben. Ik zou dan ook wat "oplossingen" proberen te vermijden:
- esound installeren, volgens mij wordt dat ding alleen vanwege sommige compatibiliteitsissues onderhouden. Gnome gebruikte het maar langzaamaan gaat het eruit. Als je esound installeert en PulseAudio weghaalt maak je je systeem kreupel als je het mij vraagt. Heel veel moderne geluidsapplicaties leunen zwaar op PulseAudio (FlashPlayer 10 bijvoorbeeld).
- Alsa upgraden. Als je zelf Alsa drivers gaat compileren kun je je hele geluidssysteem om zeep helpen. En al lukt het wel, bij een volgende kernel update worden je nieuwe Alsa drivers niet meer gebruikt en kun je weer dezelfde problemen krijgen. Daarnaast kun je voor Karmic de nieuwste drivers ook installeren via Synaptic, pakketje linux-backports-modules-alsa-karmic-generic.

Het is wat mij betreft best belangrijk om de PulseAudio problemen op zich te troubleshooten omdat de Ubuntu gemeenschap daar het meeste aan zal hebben. Workarounds als het installeren van esound en het updaten van Alsa drivers werken tijdelijk en kunnen bovendien een hoop complicaties met zich meebrengen.

Dus Jacques zou ik willen adviseren om het pakketje linux-backports-modules-alsa-karmic-generic te installeren als hij met 9.10 werkt. Om als beginner gelijk aan het compileren te moeten slaan is ondoenlijk en ook onnodig.

Persoonlijk zou ik het erg fijn vinden als mensen met geluidsproblemen duidelijk proberen te zijn in hun probleemstelling, tussentijds niet allerlei ongevraagde handelingen gaan doen (up-/downgraden, andere programma's installeren etc.) en een beetje proberen te begrijpen wat ze aan het doen zijn. Dat hoeft allemaal niet natuurlijk maar dat maakt het troubleshooten wel een stuk prettiger en op deze manier kun je samen sneller tot een eventuele oplossing komen. Op dit moment zie ik dat meer dan de helft niet opgelost wordt omdat de vraagsteller er toch maar weer 9.04 op heeft gezet of niet goed weet waar hij moeten zijn in zijn systeem waardoor een draadje dagenlang stil blijft en de vraagsteller op een gegeven moment afhaakt omdat het allemaal te lang duurt. Ook zou het veel schelen als mensen niet meteen naar PulseAudio wijzen als de schuldige want in veel gevallen is het toch iets anders wat niet goed ingesteld is.

Zelf had ik na de installatie van Karmic bijvoorbeeld wel geluid maar deed jack sensing het niet, als ik een koptelefoon in mijn notebook stak werden de speakertjes niet gemute en kwam er geen geluid door de koptelefoon. Ook ik vermoedde dat het aan PulseAudio lag daar ik ook al met Alsa instellingen aan de slag was geweest, en kon verder niks vinden. Heb vervolgens een bug opgezocht die het dichtst bij mijn probleem kwam en daar melding gemaakt van mijn probleem: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/410769/comments/20
En nu werkt het weer prima.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/15, 11:59:45 door AutoStatic »

Offline rja

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 en geen geluid?
« Reactie #51 Gepost op: 2009/11/15, 18:10:10 »
Na upgrade van 8.04 naar 8.10 naar 9.04 naar 9.10 heb ik ook GEEN GELUID meer, hieronder de output van invoer van lspci -v in terminal:

00:1b.0 Audio device: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) HD Audio Controller (rev 03)
   Subsystem: Lenovo Device 384e
   Flags: fast devsel, IRQ 22
   Memory at fc300000 (64-bit, non-prefetchable) [size=16K]
   Capabilities: <access denied>
   Kernel modules: snd-hda-intel

en bij invoer van aplay -l

aplay: device_list:223: geen geluidskaarten gevonden...

wie weet de oplossing om geluid te krijgen op min laptop LENOVO 3000 N200 0769brg
Je zult waarschijnlijk het model moeten invullen in /etc/modprobe.d/alsa-base.conf.

Zie deze howto

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=616845

Offline rieks

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 en geen geluid?
« Reactie #52 Gepost op: 2009/11/19, 18:49:29 »
Het probleem is aldus dat mijn soundcard niet gedetecteerd: bij invoer van aplay -l: krijg ik deze melding:

aplay: device_list:223: geen geluidskaarten gevonden...

in de ¨howto¨ staat hier geen oplossing voor!
« Laatst bewerkt op: 2009/11/19, 18:54:09 door rieks »

Offline rja

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 en geen geluid?
« Reactie #53 Gepost op: 2009/11/20, 17:28:23 »
Het probleem is aldus dat mijn soundcard niet gedetecteerd: bij invoer van aplay -l: krijg ik deze melding:

aplay: device_list:223: geen geluidskaarten gevonden...

in de ¨howto¨ staat hier geen oplossing voor!
Volgens deze pagina.

http://www.linlap.com/wiki/lenovo+3000+n200

Moet je deze regel toevoegen : options snd-hda-intel model=lenovo


Offline rieks

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 en geen geluid?
« Reactie #54 Gepost op: 2009/11/20, 19:58:30 »
Al veel mogelijkheden o.a. uit de ¨how to¨ als ¨options snd-hda-intel model=lenovo¨ etc geprobeerd, deze werken voor mij in 8.04, 8.10, 9.04 maar niet in 9.10. Dus tot nu toe geen ¨standaard¨ oplossing wat werkt.

Offline rieks

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 en geen geluid?
« Reactie #55 Gepost op: 2009/11/30, 06:13:48 »
heb nu schone installatie gedaan van 9.10 en alles werkt in 1 keer zonder iets extras te hoeven instellen. Ook is hij nu sneller met opstarten dan na de upgrade

Re: Ubuntu 9.10 en geen geluid?
« Reactie #56 Gepost op: 2009/12/21, 16:53:25 »
ALT+F2

en dan uitvoeren:

gksudo gedit /etc/modprobe.d/alsa-base.conf

en toevoegen:

options snd-hda-intel probe_mask=1

en opslaan

en dan opnieuw opstarten.

Deze oplossing heeft ook bij mij geholpen. Geluid wat nauwelijks te horen was knalt nu uit de boxen.
Ontzettend bedankt voor de oplossing.

Offline JPubuntu

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 en geen geluid?
« Reactie #57 Gepost op: 2010/01/02, 08:38:04 »
Toen ik voor het eerst een OS op linux basis (Ubuntu 9.10) had geinstalleerd had ik ook veel foutmeldingen.
Iin het bijzonder van de geluidskaart en 128 andere aangegeven foutmeldingen.
Na enkele keren automatisch laten repareren en uploaden van programma onderdelen deed Ubuntu 9.10 het.
En inderdaad ook geen geluid, daarvoor heb ik toen een aanvullend pakket geïnstalleerd met p3 ondersteuning.
Alles lijkt nu goed te werken.

MAAR, ik ben wel een nieuweling dus misschien is dit voor jullie oud nieuws.

Re: Ubuntu 9.10 en geen geluid?
« Reactie #58 Gepost op: 2010/01/02, 12:54:08 »
Ook ik had geluidsproblemen en vond de oplossing hier>:

https://answers.launchpad.net/ubuntu/+question/69796