Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 9.10 en geen geluid?  (gelezen 24442 keer)

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: Ubuntu 9.10 en geen geluid?
« Reactie #25 Gepost op: 2009/10/30, 15:09:18 »
installatie is 3 keer vastgelopen voor het eindelijk lukte (kubuntu)

fout op de cd dus deze valt weg  :rolleyes:

Offline ubby

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 en geen geluid?
« Reactie #26 Gepost op: 2009/10/30, 16:31:39 »
Ik heb het geprobeerd en ook Gnome Alsa mixer geïnstalleerd maar heb nog geen geluid.


Re: Ubuntu 9.10 en geen geluid?
« Reactie #28 Gepost op: 2009/10/30, 17:55:06 »
Daar hebben we toch de alpha, beta en rc versies voor gehad?

Klopt! Maar op het moment dat de final release uitkomt blijkt pas de werkelijke omvang van bugs die bij alpha's, bèta's en release candidates wellicht (nog) niet ontdekt waren. Vergeet niet dat het aantal mensen die het eindproduct installeren vele malen hoger ligt dan het aantal "fanatiekelingen" die de testversies installeren. En hoe groter het aantal gebruikers, des te meer onvolkomenheden komen er aan het licht. Het is niet zo dat - als het stadium na de release candidate is gepasseerd - alle onvolkomenheden eruit zijn gehaald. Welnee! Er moet ook na een officiële versie nog wat bijgeschaafd worden. Het zou ook wonderlijk zijn als het niet zo is. Een bugvrij systeem ben ik in ieder geval nog nooit tegengekomen.

In het begin ondervond ik ook wat probleempjes bij de installatie van Ubuntu 8.10 op mijn laptop vorig jaar. Maar gaanderweg verdwenen de problemen naarmate er bugfixes en software-updates vrij kwamen. Op dit moment draait het als een speer, en heb ik - op één probleempje met Flash na (vreet CPU, bekend probleem bij 8.10) - verder geen gekke dingen ontdekt.

Anyway.... ik wacht nog even. Waarom zou ik ook niet? Mijn eerste reden gaf ik al aan waarom ik wacht. En ten tweede vind ik het zonde om een nog perfect werkende en nog ondersteunde versie (tot mei volgend jaar) nu al van de harde schijf te wissen. Ik kies er liever voor om minder te upgraden dan anderen, en deze "tactiek" zorgt ervoor dat ik minder tegen problemen aanloop dan mensen die elke zes maanden strak upgraden. Ik zie bij Ubuntu liever ook een lagere "upgrade-schedule", waarbij de nieuwste Ubuntu veel beter getest wordt dan de huidige 6-maanden cyclus. Maar dit is een persoonlijke mening hoor. Please don't shoot me!  :D
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline ubby

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 en geen geluid?
« Reactie #29 Gepost op: 2009/10/30, 20:00:44 »
Ik kom er nu achter dat wanneer ik "cat /proc/asound/card*/codec* | grep Codec" doe dat de videokaart "Codec: ATI R6xx HDMI" wordt gevonden als geluidskaart als ik het goed heb.
Dit terwijl hij in mijn screenshots (grafische optie) toch mijn geluidskaart als nr 1 heeft.

Offline sjampi

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 en geen geluid?
« Reactie #30 Gepost op: 2009/10/30, 22:09:04 »
Hoi, mijn geluid deed het ook niet en toen gaf een amerikaan mij de tip om in de mixer de analoog/digitaal box aan te vinken of af te vinken als ie aan staat. nou en dat heeft geholpen. Ik heb nu gewoon prachtig serround sound uit mijn ouwe Audigi..... Lekker man Martijn

Offline Ploffie

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 en geen geluid?
« Reactie #31 Gepost op: 2009/10/30, 22:21:04 »
Ik krijg nu voor het eerst geluid als ik een nieuwe e-mail krijg.  =D
Nieuwe ervaring rijker.
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Offline ubby

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 en geen geluid?
« Reactie #32 Gepost op: 2009/10/31, 09:57:20 »
Citaat van: sjampi
Hoi, mijn geluid deed het ook niet en toen gaf een amerikaan mij de tip om in de mixer de analoog/digitaal box aan te vinken of af te vinken als ie aan staat. nou en dat heeft geholpen.

In welke mixer?
Het zou mooi zijn als dat de oplossing is.

Offline joku

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 en geen geluid?
« Reactie #33 Gepost op: 2009/10/31, 21:40:23 »
Heb zo ongeveer alles uit deze topic geprobeeerd, lukt niet
Mijn (onboard avance AL650) geluidskaart is geheel niet herkend en liep onder 9.04 zonder kunstgrepen

joku

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Ubuntu 9.10 en geen geluid?
« Reactie #34 Gepost op: 2009/10/31, 21:46:15 »
Citaat
Ik zie bij Ubuntu liever ook een lagere "upgrade-schedule", waarbij de nieuwste Ubuntu veel beter getest wordt dan de huidige 6-maanden cyclus. Maar dit is een persoonlijke mening hoor. Please don't shoot me!  Cheesy

ook ik update van .04 naar .04 tot nu toe, ik zie de meerwaarde van de oktoberversie nu ook niet in,
dus op dat vlak ben ik het met je eens maar het is mens eigen om "het nieuwste van het nieuwste" te willen hebben.

maar dat bevredig ik op een speel pc waar zometeen al lucy op komt ;)
dan blijft mijn werk pc lekker productief ;)

Offline Merel

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 en geen geluid?
« Reactie #35 Gepost op: 2009/10/31, 22:04:42 »
Citaat
Ik zie bij Ubuntu liever ook een lagere "upgrade-schedule", waarbij de nieuwste Ubuntu veel beter getest wordt dan de huidige 6-maanden cyclus. Maar dit is een persoonlijke mening hoor. Please don't shoot me!  Cheesy

ook ik update van .04 naar .04 tot nu toe, ik zie de meerwaarde van de oktoberversie nu ook niet in,
dus op dat vlak ben ik het met je eens maar het is mens eigen om "het nieuwste van het nieuwste" te willen hebben.

maar dat bevredig ik op een speel pc waar zometeen al lucy op komt ;)
dan blijft mijn werk pc lekker productief ;)
Als het U kan troosten ...
- Windows kan niet meer overweg met geluid op mijn oude Win-XP PC van Medion.
- Jaunty speelt (nu nog) perfect geluid op dezelfde PC !
   Maar dat zal blijkbaar ook niet meer kunnen na de upgrade !
- Met Jaunty komt echter géén geluid van mijn TV kaart maar dan wél (goed ) geluid met Windows
- Het is ook mogelijk dat er niets meer zal werken...  omdat GRUB2 ook niet op punt staat.

Straks dus nog ...
- één PC voor Windows
- één PC voor Ubuntu
- één PC om te spelen
- en TV-toestellen om toch te kunnen zappen op alle soaps, huizen kijken, kookwedstrijden en andere zever.

Van beter testen gesproken ! Ik denk dat er niets meer serieus wordt getest.
De industrie-normen worden gemaakt .... NIET om ze na te leven, maar om te kunnen meten in hoeverre we er telkens naast zitten
Twee  oude desktops Windows XP + Ubuntu 14.04

Offline ubby

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 en geen geluid?
« Reactie #36 Gepost op: 2009/11/01, 09:02:59 »
Wat het grote probleem met het geluid is dat er vanaf de introductie van Pulse audio (Ubuntu 8.04) al veel problemen zijn omdat Pulse audio niet goed geïntegreerd is.
Bij mij werkte het met Ubuntu 9.04 maar met 9.10 is het weer mis en dat is toch erg slordig van Ubuntu want zonder geluid heb je niets aan je multimedia op je pc.
Het is een bug die op "low" staat en dat is wel een tegenvaller:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/pulseaudio/+bug/178442

Er worden in de comments veel mogelijke oplossingen aangedragen maar ik heb ze bijna allemaal geprobeerd maar zonder resultaat.

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Re: Ubuntu 9.10 en geen geluid?
« Reactie #37 Gepost op: 2009/11/01, 16:15:31 »
hier doet het geluid het perfect maar je kan dit proberen


ALT+F2

en dan uitvoeren:

gksudo gedit /etc/modprobe.d/alsa-base.conf

en toevoegen:

options snd-hda-intel probe_mask=1

en opslaan

en dan opnieuw opstarten.

Ik had eerst ook geen geluid (Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) HD Audio Controller (rev 03)), dit werkt bij mij :) Thanks Hanssum!

Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Offline ubby

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 en geen geluid?
« Reactie #38 Gepost op: 2009/11/01, 16:33:48 »
Ik het geluid van mijn moederbord aangezet en deze werkt wel.
Op het moment ben ik weer tevreden :)

Het is te hopen dat deze bug snel wordt opgelost.
Wat ik begrijp uit de onderstaande blog is dat Pulse audio niet goed geïmplementeerd is in Ubuntu:
http://renesd.blogspot.com/2009/10/karmic-koala-ubuntu-910-beta-review.html

Offline joku

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 en geen geluid?
« Reactie #39 Gepost op: 2009/11/01, 16:37:21 »
Veel voorbij zien komen, Niets helpt, maar..... ik heb geheel geen device te configureren.
Is er binnen linux een methode om hardware opnieuw te laten detecteren?

joku

Offline obiku

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 en geen geluid?
« Reactie #40 Gepost op: 2009/11/01, 19:43:23 »
Beste mensen,

Karmic Koala is net één dag officiëel uit. Geef het een kans! Tuurlijk zullen er nog schoonheidsfoutjes in zitten. Elke configuratie in combinatie met de gebruikte hardware is bij iedereen anders, en dus kan het bij sommigen niet lopen zoals gewenst. Niet voor niets luidt Pjotr's advies (en ik ben het vrijwel altijd eens met zijn zienswijze) om even te wachten met het installeren van de nieuwste versie tot de ergste problemen/onvolkomenheden middels updates en bugfixes eruit gehaald zijn.

Ik wacht persoonlijk altijd een paar maanden met het installeren van de nieuwste versie, juist vanwege deze reden. Karmic gaat er bij mij pas op in het nieuwe jaar. Tot aan die tijd blijf ik lekker "steken" bij mijn nog steeds uitstekend lopende Intrepid Ibex (op mijn laptop dan).

Dus voor die mensen die (te) snel op willen geven zeg ik: "Houd het even aan, en probeer het later gewoon weer". Je krijgt er namelijk zoveel moois voor terug. Geloof me! ;)
Niet dat ik snel ga opgeven, maar dit soort bugs zouden toch na de Alpha, Beta en RC verholpen moeten zijn....
Hardware is namelijk het geen waarop een computer draait. Dat was ook één van de grootste redenen waar Windows Vista ook faalde. Hardware die al jaren werkte (en goed) werd opeens niet meer ondersteund. En men werd bijna verplicht om nieuwe apparatuur aan te schaffen  ;)

Offline ubby

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 en geen geluid?
« Reactie #41 Gepost op: 2009/11/01, 20:05:56 »
Citaat van: obiku
Niet dat ik snel ga opgeven, maar dit soort bugs zouden toch na de Alpha, Beta en RC verholpen moeten zijn....

Eigenlijk wel maar als ik je vertel dat Pulse audio er al vanaf Ubuntu 8.04 (LTS versie) in zit en nog steeds niet goed geïmplementeerd is in Ubuntu dan is dat toch wel erg slecht. Met Ubuntu 8.04 meegerekend is dit inmiddels de vierde versie alweer die ook allemaal een Alpha, Beta en RC fase hebben gehad.
 

Offline ToN

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 en geen geluid?
« Reactie #42 Gepost op: 2009/11/02, 02:58:18 »

Ik had ook geluidsproblemen (in Firefox en Chromium), maar wat bij mij heeft geholpen is dit:

Stap 1: Open Synaptic > zoek Pulseaudio > Pulsaudio volledig verwijderen
Stap 2: Zoek in Synaptic naar esound > deze installeren (als deze al geinstalleerd is herinstalleren)

Klaar... na dit gedaan te hebben is m'n geluid perfect, nix geen uitval of gestotter meer!

Hopelijk hebben degenen bij wie voorgaande tips niet geholpen hebben hier iets aan.

Groeten, Ton.


Offline ubby

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 en geen geluid?
« Reactie #43 Gepost op: 2009/11/02, 08:45:23 »
Het is goed goed dat er workarounds zijn om problemen met een grote omweg op te lossen maar eigenlijk zou dit niet moeten.
Ik heb er een hele waslijst geprobeerd en er was geen die heeft geholpen en het blijft ook altijd maar de vraag welke de juiste is.
Ubuntu zou Pulse audio gewoon beter moeten implementeren en dat de bug op 'low' staat is een grote tegenvaller want geen geluid is geen multimedia.

Re: Ubuntu 9.10 en geen geluid?
« Reactie #44 Gepost op: 2009/11/02, 17:27:14 »
Had zelf problemen met radiostreaming en geluid bij sommige video's. Mijn oplossing was, http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/problemen-firefox-i-c-m-totem/?action=printpage

Deze was nog niet langsgekomen dacht ik.  :)

Offline Brumm3l

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 en geen geluid?
« Reactie #45 Gepost op: 2009/11/02, 22:36:36 »

Ik had ook geluidsproblemen (in Firefox en Chromium), maar wat bij mij heeft geholpen is dit:

Stap 1: Open Synaptic > zoek Pulseaudio > Pulsaudio volledig verwijderen
Stap 2: Zoek in Synaptic naar esound > deze installeren (als deze al geinstalleerd is herinstalleren)

Klaar... na dit gedaan te hebben is m'n geluid perfect, nix geen uitval of gestotter meer!

Hopelijk hebben degenen bij wie voorgaande tips niet geholpen hebben hier iets aan.

Groeten, Ton.

Dat werkte hier ook. Daarna nog wel even in de Gnome ALSA mixer het geluid van dempen af moeten halen, dat was er na het installeren van esound standaard neergezet.

Jaques

  • Gast
Re: Ubuntu 9.10 en geen geluid?
« Reactie #46 Gepost op: 2009/11/12, 23:36:44 »
Hallo mensen.

Ik ben nieuw op dit forum, met de reden dat ook bij mij het geluid niet wil werken. Ik ben ook erg nieuw met linux, dat zal er vast iets mee te maken hebben. Ik heb geprobeerd het onderstaande uit te voeren:



je moet hem eerst uitpakken door rechts op het bestand te klikken "hier uitpakken"
dan moet je even installeren in pakketbeheer nautilus-open-terminal en opnieuw opstarten
dan ga je naar het bestand alsa-driver-1.0.21 rechts op de map klikken en naar "in terminalvenster openen.

dan moet je het volgende inbrengen:
./configure

dan:
make

dan moet je inloggen als root:
sudo su

dan inbrengen:
make install

en root verlaten door exit

succes.



Maar wat wordt er bedoeld met: dan moet je even installeren in pakketbeheer nautilus-open-terminal en opnieuw opstarten ??
Ik snap er helemaal niks van. Zoeken op internet levert me niet binnen 15 minuten een resultaat. Als ik de bestandsnaam in terminal invoer dan zegt ie: "command not found" terwijl ik in de juiste directory werk.

Alvast bedankt.

Offline brambory

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 en geen geluid?
« Reactie #47 Gepost op: 2009/11/13, 23:45:26 »
ik heb net ook een paar uur lopen zoeken waarom mijn geluid het deed in karmic, ik kwam er per toeval achter dat mijn grub (opstart menu) verwees naar de oude kernel, dus grub-2 geinstalleerd en naar nieuwe kernel (iets van 2.6.31-15) laten wijzen, let op dat je eventuele eigen installaties wel weer toevoegd aan je menu.lst.

Vervolgens kreeg ik problemen met mijn x-config, die ik gelukkig herkende van eerdere problemen met mijn videokaart, dus nvidia drivers opnieuw geinstalleerd en hups nu heb ik beeld en geluid!!!  O0  volgens mij nog lang nie vlekkeloos (ik hoor nog wel eens een tik in mijn boxen, scherm flikkert etc) maar ik ben wel weer een stap verder!

Btw ik snap toch echt niet waarom canonical nu al 9.10 via automatische upgrade aanbiedt, tis toch logisch dat mensen dan gaan denken dat het al een 'volwaardige' release is? ik weet in ieder geval dat ik de volgende keer wel een paar maandjes wacht en al helemaal voor mijn netbook....


*update* toen ik vanmorgen mijn pc weer aanzette had ik wederom geen geluid :-( gelukkig zag ik dat er wel een geluidskaart geinstalleerd was, dus pulseaudio opnieuw gedelete en nu loopt ie weer als een zonnetje...
« Laatst bewerkt op: 2009/11/14, 13:38:10 door brambory »

Offline rieks

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 en geen geluid?
« Reactie #48 Gepost op: 2009/11/14, 16:17:00 »
Na upgrade van 8.04 naar 8.10 naar 9.04 naar 9.10 heb ik ook GEEN GELUID meer, hieronder de output van invoer van lspci -v in terminal:

00:1b.0 Audio device: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) HD Audio Controller (rev 03)
   Subsystem: Lenovo Device 384e
   Flags: fast devsel, IRQ 22
   Memory at fc300000 (64-bit, non-prefetchable) [size=16K]
   Capabilities: <access denied>
   Kernel modules: snd-hda-intel

en bij invoer van aplay -l

aplay: device_list:223: geen geluidskaarten gevonden...

wie weet de oplossing om geluid te krijgen op min laptop LENOVO 3000 N200 0769brg

Offline rja

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 en geen geluid?
« Reactie #49 Gepost op: 2009/11/14, 16:35:28 »
Hallo mensen.

Ik ben nieuw op dit forum, met de reden dat ook bij mij het geluid niet wil werken. Ik ben ook erg nieuw met linux, dat zal er vast iets mee te maken hebben. Ik heb geprobeerd het onderstaande uit te voeren:




je moet hem eerst uitpakken door rechts op het bestand te klikken "hier uitpakken"
dan moet je even installeren in pakketbeheer nautilus-open-terminal en opnieuw opstarten
dan ga je naar het bestand alsa-driver-1.0.21 rechts op de map klikken en naar "in terminalvenster openen.

dan moet je het volgende inbrengen:
./configure

dan:
make

dan moet je inloggen als root:
sudo su

dan inbrengen:
make install

en root verlaten door exit

succes.



Maar wat wordt er bedoeld met: dan moet je even installeren in pakketbeheer nautilus-open-terminal en opnieuw opstarten ??
Ik snap er helemaal niks van. Zoeken op internet levert me niet binnen 15 minuten een resultaat. Als ik de bestandsnaam in terminal invoer dan zegt ie: "command not found" terwijl ik in de juiste directory werk.

Alvast bedankt.
Waarom gebruik je de source van Alsa ?

Misschien kun je beter een eigen thread starten.

Wat voor geluidskaart heb je ?
Dat kun je zien in een terminal  :  lspci | grep -i "aud"

En de output van aplay -l is ook wel handig.