Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geluid in spellen kraakt/hapert of helemaal geen geluid  (gelezen 3324 keer)

AspireNL

• Gast
Geluid in spellen kraakt/hapert of helemaal geen geluid
« Gepost op: 2009/10/27, 17:22:33 »
Hoi hoi iedereen,

Ik heb een vraagje betreffende het geluid in spellen.

Als ik nu een spel installeer (bv. Tremulous of Warzone 2100), dan is het geluid niet om over naar huis te schrijven.
Wat ik hoor zijn krakende/haperende geluiden, dit terwijl bij het afspelen van bv. Youtube filmpjes het geluid wel goed is.

Ik zou graag ook spelletjes willen spelen onder Linux, maar als het geluid zo klinkt, dan is de lol er zo vanaf.
Wie o wie kan me wat op weg helpen met dit probleem?

Alvast bedankt voor de evt. replies.

Mvg,

AspireNL  :)

Offline peter10

• Lid
    • Mijn Hyve
Re: Geluid in spellen kraakt/hapert of helemaal geen geluid
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/27, 19:31:24 »
Welk spul gebruik je voor de Geluidsaansturing? ALSA? Pulseaudio? OSS? Het is misschien even handig als je dat vermeldt.

Ook even (zekerheidshalve) de desktop effecten uitzetten. Dit kan visueel maar dan gaan je instellingen voor de effecten (als je die hebt aangepat) goeddeels verloren. Beter is het om vóór het spelen even het volgende te doen: Alt F2  (Alt-toets ingedrukt houden en tikje geven op F2-toets)
tik in: metacity --replace
druk op Enter

Na het spelen kun je de Compiz effecten desgewenst weer aanzetten:
Alt F2
tik in: compiz --replace
druk op Enter

AspireNL

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/27, 19:48:03 »
@Peter:

Als nieuweling in Linux durf ik niet hardop te zeggen welke aansturing ik gebruik.
Ik heb al ergens Alsa zien staan, maar ook Pulse heb ik al ergens voorbij zien komen....

Geen idee dus.  ???

Lijkt er op dat ik 2 aansturingen geinstalleerd heb...

EDIT: ook het uitzetten van de desktop effecten heeft geen resultaat.
« Laatst bewerkt op: 2009/10/27, 19:49:50 door AspireNL »

Offline peter10

• Lid
    • Mijn Hyve
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/27, 19:53:36 »
Nee das goed. PulseAudio heeft ALSA a.h.w. nodig, Pulse zorgt er onder andere voor dat als je bijvoorbeeld een filmpje kijkt en tegelijkertijd muziek luistert, je beiden door elkaar hoort (als in Windows). ALSA heeft die mogelijkheid niet, en is door Pulse a.h.w. uitgebreid.

Ik neem aan dat je het uitschakelen van de desktop effecten nog niet hebt geprobeerd?

AspireNL

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/27, 19:59:30 »
Ik neem aan dat je het uitschakelen van de desktop effecten nog niet hebt geprobeerd?

Jawel, maar zonder resultaat.  :(

Offline peter10

• Lid
    • Mijn Hyve
« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/30, 01:14:07 »
In Tremulous moet je onder "options" naar "system" gaan, dan bij "network and sound" even het gebruik van openAL uitschakelen (ik had het probleem vandaag, na de upgrade naar 9.10, ook even gehad). De rest zal wel op een vergelijkbare manier kunnen worden opgelost.