Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bestanden zoeken en toevoegen aan archief  (gelezen 2762 keer)

soeperees

• Gast
Bestanden zoeken en toevoegen aan archief
« Gepost op: 2009/10/26, 15:06:11 »
Hallo allemaal,
Ik zoek een oplossing voor het volgende:
In een bepaalde map heb ik een aantal bestanden gewijzigd. Nu wil ik alleen de gewijzigde bestanden toevoegen aan een archive, met het volle bestandspad.
In windows kan je zoeken naar bestanden gewijzigd in de laatse 24 uur en daarna alle gevonden bestanden selecteren en met een rechtermuisklik toevoegen aan een rar.
Je hebt dan een rarbestand met de alleen de gewijzigde bestanden in hun oorspronkelijke mapstructuur.

Ik ben er nog niet achter hoe dit werkt onder linux. Heeft iemand enig idee?

Re: Bestanden zoeken en toevoegen aan archief
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/26, 17:49:39 »
Je weet in welke map deze bestanden staan?
Dan moet je gewoon alle bestanden selecteren, en dan klikken op 'comprimeren'..
Dan kan je naast de (te kiezen) bestandsnaam klikken op tar.gz, als het goed is kan je ook .rar aanklikken...
Als je .rar niet aan kunt klikken dan moet je dat nog even installeren, dat kan als volgt:

Toepassingen (rechtsboven in het scherm)--> Installeren/verwijderen --> (in de zoekbalk) RAR  
Je vinkt het pakket aan, en dan klik je op bevestigen rechtsonder.
(Het is wel mogelijk dat je nadat je op Installeren/verwijderen hebt geklikt dat je bovenaan (naast de zoekbalk) even 'alle pakketten' aan moet klikken..  (hier staat normaliter Iets als 'Door canonical onderhouden pakketten)
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/26, 19:51:02 »
Gewoon de bestanden selecteren zou voor mij geen optie zijn.

Mooie vraag, maar ik heb er niet direct een antwoord op. Je vraag is zeer redelijk, maar blijkt iets te zijn dat de ontwikkelaars zien als iets dat te "ingewikkeld" is. En een deel van de gnome filosofie is dat het zeer simpel moet zijn. En soms blijft het dan mijns inziens inderdaad te simpel.

Ofwe mis ik iets, maar volgens mij kan je niet vanuit nautilus op ouderdom van het bestand zoeken.

Er is de (iets) meer geavanceerde tool "Places - Search for files", die wel toelaat fijn te zoeken. Echter, met de zoekresultaten kan je dan niets doen...

Ik word hier ook graag iets wijzer. Met de commandolijn kan je dat natuurlijk wel, en met KDE (bijna) ongetwijfeld ook, maar dat is niet de bedoeling.

Offline rja

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/26, 20:14:34 »
Of een script schrijven die dat voor je doet.

find heeft een optie ctime.

Met : find . -ctime 1

Selekteer je files die zijn gewijzigd in de laatste 24 uur.

Moet je die lijst aan unrar voeren.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/26, 20:15:32 »
Citaat
Of een script schrijven die dat voor je doet
... dat is nog minder de bedoeling ...

Offline rja

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/26, 21:33:20 »
Citaat
Of een script schrijven die dat voor je doet
... dat is nog minder de bedoeling ...
Dat is juist het voordeel van Linux t.o.v. Windows je kunt bijna alles scripten.

Nautilus, ook schijnbaar.

http://g-scripts.sourceforge.net/faq.php

« Reactie #6 Gepost op: 2009/10/26, 21:35:34 »
Ik weet dat je met de tool KFind (uit KDE) zeer nauwkeurig zoekparameters kunt opgeven. Ik denk dat wat de topicstarter wil, daarmee mogelijk is. Kent iemand nog een vergelijkbare zoektool voor GNOME?

soeperees

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 2009/10/26, 23:14:36 »
Hallo allemaal,
Dank voor jullie reacties, maar de oplossing die ik zocht zit er niet echt bij.
Als webdeveloper wil ik na een dag werk graag alle aangepaste bestanden uit de webroot uploaden.
Na een heleboel geƫxperimenteer ben ik op het volgende gekomen:

tar -cjf ~/Desktop/modiefied.tar.bz2 $(find -name '*.*' -mtime -1)
Met wat aanpassingen in het find commando voor verschillende scenarios, doet dit precies wat ik wil.
Ik hoop dat iemand anders er ook iets aan heeft.
Bedankt in elk geval.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/10/27, 20:05:38 »
Elegant opgelost. Zoals gezegd, met commando's kan je alles onder Ubuntu. Maar ik vind dat dit hier, bestanden zoeken volgens wat fijnere criteria dan alleen de naam, en er iets mee doen, ook grafisch mogelijk zou moeten zijn.