Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: map verwijderen in het bestandssysteem  (gelezen 9550 keer)

Offline sikkes

• Lid
map verwijderen in het bestandssysteem
« Gepost op: 2009/10/25, 18:14:20 »
Hallo,
Als beginner heb ik wat zitten experimenteren met linux (distributie Ubuntu); howel het al redelijk aardig lukt heb ik toch enkele probleempjes.
In de terminal heb ik als rootgebruiker een nieuwe map aangemaakt. Ik kan in deze map bestanden plaatsen doordat ik van eigenaar ben verandert en zo userrechten heb verkregen.
Ik had graag deze map terug willen verwijderen ; dit lukt niet als user en -of als rootgebruiker.
Wat is de reden hiervoor?
sikkes

Offline heir4c

• Lid
Re: map verwijderen in het bestandssysteem
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/25, 18:17:56 »
Als je nautilus (bestandssysteem) opent met rootrechten (Dus Alt+F2 en dan intikken: gksudo nautilus) Dan kan je navigeren naar die map en dan kan je die door rechtsklikken en kiezen voor de optie met de prullenbak, deze normaal gezien verwijderen.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/25, 18:19:11 »
Je hoort normaal gesproken niet te rommelen in het bestandssysteem, daar kunnen nare dingen van gebeuren. Als je bestandsbeheerder Nautilus start als root (zoals hierboven uitgelegd), kun je de map verwijderen.

« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/26, 11:33:14 »
DELETED
« Laatst bewerkt op: 2009/10/26, 20:47:26 door donpedroII »
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/26, 12:49:20 »
NIET doen dus het commando dat hierboven aangegeven wordt. Zie hiervoor de waarschuwing in het volgende topic:
http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/gevaarlijke-terminal-opdrachten-voer-ze-niet-uit/
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/

« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/26, 13:18:52 »
DELETED
« Laatst bewerkt op: 2009/10/26, 20:47:39 door donpedroII »

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline track

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/10/26, 16:24:30 »
Hoi sikkes,

wat ben je er weer aan het doen met de terminal ??  En bovendien als "root" !
Dat moet je aub alleen doen als je heel goed weet wat je doet.

Wat had je precies gedaan ?  had je een "sudo mkdir" gedaan of welk commando ?
Als je echt met de terminal wil werken moet je je echt eerst goed inlezen, b.v. hier:  http://linux.die.net/man/

Om nu de boel weer in orde te krijgen moet je dat prutswerk weer verwijderen.
Zoals heir4a al zei:  met  gksudo nautilus  de verkenner met "root"-rechten opstarten,
alles waar je mee bezig was nog een keer bekijken (via rechtsklik - eigenschappen [rechten] !) wat er aan de hand is,
en daar kun je dan ook meteen de rechten corrigeren.
In ieder geval zie je dan waar je mee bezig bent.

track

Donpedro:  Wat jij adviseert is een absolute no-go voor een beginner !!!!!
Dat kan als je een ervaren gebruiker bent, maar anders zal je dergelijke dingen alleen via gksu nautilus doen !
Dan zie je tenminste waar je mee bezig bent.
« Laatst bewerkt op: 2009/10/26, 16:29:18 door track »

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/10/26, 20:01:58 »
@donpedroII: ik moet heirc en track bijtreden: dergelijke commando's post je best niet in een gebruikersforum. De gevorderde gebruiker die dit nodig heeft, vindt dit zelf wel. Een typfoutje, bijvoorbeeld per ongeluk een spatie achter / en ...

@sikkes: dat je die map noch als root gebruiker noch als eigenaar van de map kunt verwijderen, lijkt mij niet normaal, tenzij ... je "rmdir" gebruikt, maar de directory is niet leeg. "rmdir" zal inderdaad enkel de directory verwijderen als die leeg is. Verwijder dus eerst alle bestanden binnen die directory.

Offline Thijsg

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/10/26, 20:09:36 »
Waarom wordt er -Rf gebruikt, -r is toch genoeg?

Edit: Als -r niet lukt, eerst gksu nautilus, en daarna pas het laatste redmiddel -Rf.

« Reactie #9 Gepost op: 2009/10/26, 20:53:15 »
Heb de info verwijdert omdat de gegeven info door mij voor een bepaalde groep gebruiker (beginnend) te gevaarlijk is om te weten te komen.

Onder het motto: " Wat je niet weet, kan je ook niet vergeten"

BTW, bij jullie grote broer http://ubuntuforums.org/ heerst hierop geen taboe
« Laatst bewerkt op: 2009/10/26, 20:56:11 door donpedroII »

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2009/10/26, 21:19:31 »
BTW, bij jullie grote broer http://ubuntuforums.org/ heerst hierop geen taboeVolgens mij wel. Misschien wordt het tegenwoordig niet meer zo vlug weggemodereerd.

In elk geval: gouden raad: oefenen met de commandolijn in een test dirtje onder je eigen home. Dan kan er al minder vlug iets fout lopen. Een commandolijn is een zeer scherp mes: zeer precies, maar ook zeer gevaarlijk (als je niet ervaren bent).

« Reactie #11 Gepost op: 2009/10/26, 22:10:15 »
Dus wat jullie zeggen is, dat ik met de opdracht ALT+F2 en dan intikken: 'gksudo nautilus' geen schade aan het systeem zou kunnen toedoen?
Dat betwijfel ik dus.

Overal waar je 'su' of 'sudo' of voor grafische vorm 'gksu' of 'gksudo' gebruikt zijn eigenlijk min of meer ook gevaarlijk.
Hiermee, zoals jullie zelf al schrijven, kom je in de 'root' mode van nautilus.
Hiermee wordt nautilus dus net zo krachtig als de Terminal commando's ... en zelfs nog veel gevaarlijker ... de 'klik en go way' danger.

Kom hier op terug, want ik ga dit testen op de test partitie door het weggooien van bijvoorbeeld de '/etc' folder of een andere folder in de root '/'.
U hoort van mij  =D

BTW, ik speel dan even de beginner ...wegklikken van alle waarschuwingen  =D

Offline Thijsg

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2009/10/26, 22:11:11 »
Graag, ik wilde dit altijd al weten zonder mijn systeem te verruïneren. ;)

« Reactie #13 Gepost op: 2009/10/26, 22:31:48 »
Graag, ik wilde dit altijd al weten zonder mijn systeem te verruïneren. ;)
Om te beginnen, het testsyteem is Ubuntu 9.04.
Staat op een apparte partitie op deze PC, moest dus ff uit de lucht om te testen.

Werkwijze:
1. ALT-F2
2. ingetypt gksudo nautilus
3. met een beetje klikken bij de root van het systeem '/'
4. de '/etc' folder aangeklikt met de muis
5. op de DELETE knop op het toetsenbord getikt.
6. geen waarschuwing .. met nadruk geen waarschuwing en de folder '/etc' verdween als sneeuw voor de zon.
7. afsluiten systeem -> dit gaf als resultaat alleen maar een blinkende prompt op een zwart scherm en de rest was dood.
8. harde reset met de restknop op de PC kast.
9. opstarten en via Grub de selectie maken voor die Ubuntu.
10. Grub doet zijn werk ... er flits iets over hets scherm en daar is het 'splash screen' alleen .... bevroren.
Het systeem is naar de OS hemel vertrokken!

Hiermee is denk ik wel bewezen dat je ook met nautilus in de root mode je systeem te killen, alleen dan op een leuke grafische manier.

En ja Thijsg het is verruïneerd  :'(

Point Taken  :evil:

Offline Dave

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2009/10/27, 10:32:23 »
ja maar dat is hééél wat anders  XD

« Reactie #15 Gepost op: 2009/10/27, 11:25:50 »
ja maar dat is hééél wat anders  XD
Verklaar U nader.

Voor een beginner is de paniek met dit probleem wel realistisch aanwezig.
De mogelijkheden die gegeven zijn aan de beginner zijn op de manier beschreven wel degelijk onbegrensd.
« Laatst bewerkt op: 2009/10/27, 11:28:49 door donpedroII »

« Reactie #16 Gepost op: 2009/10/27, 11:31:05 »
je kunt als je het irritant vind om van de ene map met behulp van commandline naar andere te gaan. Gebruik maken van een extra optie van Nautilus. Open Terminal

Als je Ubuntu-Tweak hebt vind je hem daar en kun je hem tegelijk  installeren.

« Reactie #17 Gepost op: 2009/10/28, 20:20:55 »
Dit draadje valt plotseling wel erg abrupt stil  ???

De TS is denk ik al geholpen, maar denk dat er nog wel wat beginners nu met wat open vragen kunnen blijven zitten.
Dus 'track' en 'heir4c' , wat is jullie mening nu over het gebruik van de ALT-F2 'gksudo' run van nautilus?

Waar ik vooral nu naar benieuwd ben, hoe kunnen we de schade aan je systeem voorkomen en toch de ALT-F2 'gksudo' gebruiken.

Ook 'Dave' heeft zich nog niet nader verklaard na het plaatsen van de 'one liner'.

Offline track

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2009/10/28, 21:29:35 »
Volgens mij is de gehele discussie de TS gewoon een beetje boven het hoofd gegaan.

Hij of zij heeft mij gisteren wél in in een PB geantwoordt:
Citaat
... vanuit de root kon ik dit eenvoudig met de sudo rmdir (map) verwijderen.
Toch bedankt voor de verdere uitleg
Beginner sikkes
Zijn of haar probleem is gelukkig verholpen, maar de draad werd eigenlijk gekaapt.

Ik zelf vind het een beetje eng als de draad van een nieuw lid uitloopt op een zekere
"insider-discussie".  Dat is noch de bedoeling noch netjes. 

track

p.s.: Donpedro:  Mijn mening bij jouw vraag staat al in mijn antwoord #6 .

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2009/10/28, 23:12:08 »
Dit topic is niet echt gekaapt en dit is geen insider-discussie.

Sikkes had een map via terminal met rootrechten gemaakt. Wat ten eerste niet nodig is omdat je gewoon een map kan aanmaken in je /home/gebruikersnaam zonder dat je root hoeft te zijn.

donpedro gaf een oplossing via de terminal die afgeraden word door een oudgediende op dit forum: leoquant.

Ik zelf gaf dit aan dat die commando's dus niet als oplossing mogen gegeven worden en gaf de link aan waar dit ontraden werd.

Wat de Alt+F2 betreft: Tuurlijk kan je daarmee dingen verwijderen. Maar normaal gezien word dit meegegeven voorzichtig te zijn omdat je root rechten hebt hiermee. Wat ik ten andere vergeten meegeven heb, waarvoor sorry.

Je moet natuurlijk via ergens root rechten bekomen om die bestanden te kunnen wissen. Maar 1 tikfout in de terminal kan je hele systeem laten verdwijnen of formatteren als je het commando: rm -rf ingeeft.
Dus veel meer gevolgen dan dat je per toeval één map zou verwijderen, wat je toch simpeler kan herstellen via bijv. de LiveCD.

Als je natuurlijk wil dat je werkelijk niets mag doen dan moet je jezelf van die rechten ontheven. Simpel.
Maar dan kan je ook geen software installeren. Het verschil is dat je via sudo apt-get install (bijna) geen risico loopt iets mis te doen ten opzichte van het commando: rm -rf.

Je kan natuurlijk "gevaarlijke" commando's uitvoeren maar dat is dan op eigen risico en je eigen keuze en gaat er dan iets mis dan weet je dat je dat risico zelf genomen hebt. En dat dat ook de bedoeling was om bijv. een test te doen.

Zo simpel ligt dat.

Met vriendelijke groet,
heir4c

Offline Dave

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2009/10/29, 10:42:16 »
Dit draadje valt plotseling wel erg abrupt stil  ???

Ook 'Dave' heeft zich nog niet nader verklaard na het plaatsen van de 'one liner'.

Humor moet je niet uit hoeven te leggen.
Je bewees met je test hoe onzinnig het is al dat gekrakeel over gevaarlijke terminal commando's maar je geraakt er nooit uit, ieder heeft zo zijn eigen gelijk.
Tis prima om op gevaren te wijzen maar geen vingertjes dat mag je niet doen met je systeem anders leer je te veel ineens  =D

Offline #!

• Lid
    • tuxtopia
« Reactie #21 Gepost op: 2009/10/29, 13:03:34 »
briljant, met z'n alle iemand af gaan lopen schieten die een rm  commando geeft, maar het wel veilig vinden om de filebrowser op te starten als root.

psst, newsflash het is hetzelfde, nee wacht even het is veel gevaarlijker.

Waar je in de terminal eerst op je gemakje kan navigeren zonder root rechten naar de juiste map, en dan je commando in te tikken, nog even te controleren of het klopt wat je doet en dan ook nog is een sudo wachtwoord moet invullen, ben je bij je filebrowser als root toch echt gevaarlijker uit. Je start je filebrowser op als root, en als je op een laptop zit met een klote muis en prongeluk alles selecteert en delete, dan ben je dus gewoon je gehele ubuntu kwijt.

donpedroII +1

Offline #!

• Lid
    • tuxtopia
« Reactie #22 Gepost op: 2009/10/29, 13:06:55 »

Je kan natuurlijk "gevaarlijke" commando's uitvoeren maar dat is dan op eigen risico en je eigen keuze en gaat er dan iets mis dan weet je dat je dat risico zelf genomen hebt. En dat dat ook de bedoeling was om bijv. een test te doen.

er zijn geen "gevaarlijke" commando's, alleen domme gebruikers :)

Offline track

• Lid
« Reactie #23 Gepost op: 2009/10/29, 13:11:46 »
... met een klote muis en prongeluk alles selecteert en delete, dan ben je dus gewoon je gehele ubuntu kwijt.
Waar slaat dat nou op ??

Als je in de terminal een foute commando geeft, doet hij het gewoon, als je dat in nautilus doet,
vraagt hij eerst netjes.  En normaal wist hij het sowieso niet, maar stuurt alles eerst in de prullenbak.

Bovendien heb je altijd het overzicht, ook zonder telkens ls -l te tikken.  Dat was mijn punt.  Punt.

track

Offline #!

• Lid
    • tuxtopia
« Reactie #24 Gepost op: 2009/10/29, 13:13:56 »
je tikt zelf een fout commando in, het is niet zo dat je prongeluk met je muis uit schiet en spontaan een commando in tikt, en zo moeilijk is het niet om even een regel terug te lezen. Wat wel kan gebeuren is dat je prongeluk alles selecteert met een rot muis, en zo alles verwijdert.

Het is allebij gewoon even gevaarlijk. Dus onzin om een terminal regel zo met klem af te raden.

[kleuter-modus]punt.[/kleutermodus]
« Laatst bewerkt op: 2009/10/29, 13:19:25 door #! »