Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (Opgelost) Waarschuwing bij opstarten.  (gelezen 1518 keer)

(Opgelost) Waarschuwing bij opstarten.
« Gepost op: 2009/10/24, 21:24:01 »
Als ik mijn Jaunty computer opstart (Dell) dan verschijnt vlak voor het eind van het opstart proces een scherm met tekst. Het duurt maar kort dus is zo weer weg. Dan verschijnt de desktop. De eerste regels van de tekst luiden ongeveer als volgt:
Warning: All config files need.conf:/etc/modprobe./d- alsa-base. It will be ignored.
Waarvoor wordt ik gewaarschuwd?
« Laatst bewerkt op: 2009/10/27, 12:54:16 door HermanDegenhart »

Re: Waarschuwing bij opstarten.
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/24, 21:35:51 »
Ik zou de precieze melding eerst opzoeken met dmesg | grep alsa-base
Het heeft in ieder geval met je geluid te maken.

« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/24, 22:43:24 »
Is dmesg | grep alsa-base een Terminal commando?

« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/24, 23:46:39 »
Waar verwijst dmesg | grep alsa-base naar? In Terminal doet het niets en in Synaptics is het ook niet te vinden.

Offline Drummies

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/24, 23:57:56 »
probeer het volgende eens

sudo mv /etc/modprobe.d/blacklist /etc/modprobe.d/blacklist.conf
sudo mv /etc/modprobe.d/alsa-base /etc/modprobe.d/alsa-base.conf

Heb je toevallig ge updated d.m.v update-manager -d ?
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/25, 00:08:54 »
Als ik update is dat via Updatebeheer, danwel Update-manager. Die sudo commando's moeten die per stuk in Terminal worden ingevoerd of alle twee tegelijk?

« Reactie #6 Gepost op: 2009/10/25, 00:27:24 »
Dit is wat ik krijg als ik de beide sudo commando's in Terminal invoer.

herman@herman-Inspiron:~$ sudo mv /etc/modprobe.d/blacklist /etc/modprobe.d/blacklist.conf
mv: kan status van `/etc/modprobe.d/blacklist' niet opvragen: Bestand of map bestaat niet
herman@herman-Inspiron:~$ sudo mv /etc/modprobe.d/alsa-base /etc/modprobe.d/alsa-base.conf
herman@herman-Inspiron:~$

« Reactie #7 Gepost op: 2009/10/25, 02:24:30 »
Belangrijke vraag is natuurlijk voordat je je hele systeem uit gaat pluizen ... heb je audioproblemen?
Zo ja, welke?

Zo nee, een systeem wat eigenlijk probleemloos werkt hoef je niet te fixen  =D

Maar mocht je toch zin hebben om je iets te verdiepen in het probleem en de eventuele oplossing daarvan lees dan eens de volgende pagina's door:
Sound Solutions for Ubuntu 9.04 (Jaunty) Users
Sound Troubleshooting
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

« Reactie #8 Gepost op: 2009/10/25, 02:26:19 »
Zeer bedankt voor deze informatie. Ik ga hiermee aan de slag. Je hoort nog van me.

« Reactie #9 Gepost op: 2009/10/25, 10:18:10 »
Is dmesg | grep alsa-base een Terminal commando?
Ja. dmesg laat alle opstartmeldingen zien. De uitkomst wordt doorgestuurd ('gepiped', dat is het | symbool) naar het grep commando (grep is een sterk speurprogramma'tje) die in alle opstartmeldingen naar 'alsa-base' moet zoeken. Als dit commando geen output geeft dan staat er in je opstartmeldingen geen regel met 'alsa-base' er in.

« Reactie #10 Gepost op: 2009/10/25, 10:21:54 »
Weet je zeker dat het hier wel om een fout gaat? je ziet namelijk altijd even wat console-output voordat de grafische omgeving start, dat hoort zo.

« Reactie #11 Gepost op: 2009/10/27, 12:53:46 »
Dame en heren, probleem opgelost aan de hand van de sites die ons aller Don Pedro heeft aangedragen. Ik heb nu een computer, zo mooi als ze die zelfs in Almere en Belgiƫ niet hebben.