Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Default audio deivce mplayer  (gelezen 1190 keer)

geilegijs

• Gast
Default audio deivce mplayer
« Gepost op: 2009/10/24, 12:52:48 »
Hoi allemaal,

Hoe kan ik mijn default audio device voor mplayer veranderen. Ik heb namelijk naast een geluidskaart ook een creative usb headset hs1200. Nu gaat standaard in mplayer het geluid over de geluidskaart. Het is natuurlijk soms handig als ik dit over de headset laat gaan. 

Met vriendelijke groet

Gijs

Re: Default audio deivce mplayer
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/24, 13:13:32 »
Hallo Gijs, mplayer gebruikt standaard PulseAudio als sound server. Dus dat zul je via PulseAudio af moeten vangen. Daarvoor moet je het pakketje pavucontrol installeren, die installeert ook padevchooser mee en daar zou je het mee moeten kunnen aanpassen. Hoe je dat precies moet doen kan ik je niet zeggen, heb het zelf nog niet nodig gehad. Maar misschien helpt dit je een beetje op weg.

Edit: je kunt ook het bestandje ~/.mplayer/config aanpassen en er het volgende inzetten:

ao=pulse::naam_sink
De naam van de PulseAudio sink kun je opzoeken via de PulseAudio Manager. Hiervoor moet je PulseAudio Volume Control starten en op het icoontje in je notification area klikken en Manager aanklikken. Onder het tabje Devices vind je onder Sinks de namen van de beschikbare sinks. De sink die je wilt gebruiken als default even aanklikken, rechtsonder op Properties klikken en naam van de sink kopiƫren en plakken in het ~/.mplayer/config bestandje.
« Laatst bewerkt op: 2009/10/24, 13:35:19 door AutoStatic »

Offline McLean

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/24, 13:16:25 »
offtopic

Geen antwoord op uw vraag, maar wel een opmerking:

Ik heb moeite met uw nickname, het is m.i. niet nodig om u op dit forum sexueel te onderscheiden.

McLean

Offline Drummies

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/24, 13:55:05 »
offtopic
Ik heb moeite met uw nickname

Dit is al gemeld aan het moderators-team,.............in ieder geval bedankt voor je oplettendheid  ;)
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

geilegijs

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/24, 14:02:19 »
Het is gelukt om het via pavucontrol te doen. KAn nu ook mijn skype gebruiken gelukkig.
Is zoiets ook mogelijk via oss? Had dit namelijk eerst ingesteld, omdat dit met de rest van de programma's werkte.

Wat betreft mijn nickname. Sorry als ik u tegen het hoofd met mijn nickname. Het is dus echt niet de bedoeling dat ik om me via de nickname seksueel te onderscheiden. Het rijmt niet meer en niet minder.

Offline Drummies

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/24, 14:13:13 »
Geen probleem g****gijs.......kies een andere gebruikersnaam en het is weer voor elkaar toch  ;)
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

« Reactie #6 Gepost op: 2009/10/24, 14:20:17 »
Het is gelukt om het via pavucontrol te doen. KAn nu ook mijn skype gebruiken gelukkig.
Is zoiets ook mogelijk via oss? Had dit namelijk eerst ingesteld, omdat dit met de rest van de programma's werkte.
OSS is een aflopende zaak, ik zou het niet meer gebruiken. Veel programma's ondersteunen het nog maar het moet ook gewoon via PulseAudio of Alsa werken. Om welke programma's gaat het?
En mooi dat het via PulseAudio Volume Control in te stellen valt.