Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: uitzendinggemist dumpen werkt niet meer  (gelezen 12987 keer)

mariourk

• Gast
uitzendinggemist dumpen werkt niet meer
« Gepost op: 2009/10/23, 15:03:00 »
Hoi,

Ik gebruikt altijd mplayer, om een aflevering van Boer zoekt Vrouw (of iets anders ;) ) van uitzendinggemist te dumpen naar een bestand op mijn hardeschijf:
mplayer -dumpstream -dumpfile boerzoektvrouw.dump mms://wm-ondemand09.omroep.nl/etc/etc/etc
De link achterhaal ik door de aflevering te starten, er even rechts op te klikken en dan kopieren te kiezen. Vervolgens kan ik de link ik de Gnome-terminal plakken met het scrollwieltje.

Tot mijn verbazing blijkt deze manier niet meer te werken. Ik heb het op meerdere computers geprobeerd, maar ik blijft dit krijgen:
CPU: Intel(R) Core(TM)2 Quad CPU    Q6600  @ 2.40GHz (Family: 6, Model: 15, Stepping: 11)
CPUflags:  MMX: 1 MMX2: 1 3DNow: 0 3DNow2: 0 SSE: 1 SSE2: 1
Compiled with runtime CPU detection.
mplayer: could not connect to socket
mplayer: No such file or directory
Failed to open LIRC support. You will not be able to use your remote control.
En daar blijft hij hangen. Ook na een tijd te blijven wachten komt er niks!

Zijn er anderen die dit probleem ook hebben? Of ben ik de enige? Zijn er andere manieren om dingen van uitzendinggemist naar de hardeschijf te dumpen?

Alvast bedankt!  :)

Re: uitzendinggemist dumpen werkt niet meer
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/24, 01:05:07 »
Mimms
Een terminal programma voor streams onder de code mms://
Geef in de terminal de volgende opdracht: mimms url (bijvoorbeeld:
mms://media.omroep.nl/bobo03/1/media/radio4/ncrv/amoroso/20090223-23.wma)

http://forum.ubuntu-nl.org/etalage/vidiqatch/75/

mariourk

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/24, 15:43:11 »
Bedankt voor het antwoord, mimms kon ik namelijk nog niet.

Helaas werkt het niet, ik krijg deze error:
Connecting ...Could not read packet header: Success
libmms error: libmms connection error
Ik heb zelf de indruk dat er op uitzendinggemist iets is veranderd, waardoor de commandline aanpak (of dit nu mplayer of mimms is) niet meer werkt.

Zijn er anderen die dit probleem ook hebben bij uitzendinggemist?

« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/24, 16:00:57 »
Je moet wel het programma mimms geïnstalleerd hebben.
Controleer in Synaptic.

Offline rja

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/24, 16:51:10 »
Bij uitzendinggemist, worden nu ook de streams in Silverlight aangeboden, naast de Windows media.

Geen idee of dit iets met jouw probleem te maken heeft.

UBUSER

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/26, 14:18:10 »
Ik heb hetzelfde probleem. Het lijkt afhankelijk te zijn van het programma (oude programma's werken denk ik nog wel). Ik vind het belachelijk dat je zoveel moeite moet doen om programma's van de publieke omroep te kunnen zien. Als ik het niet kan zien, waarom betalen we er dan voor?

Offline aartje

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/10/27, 20:30:30 »
Ik heb ook hetzelfde probleem, gewoon afspelen (in vlc, door de mediaplayer plugin mediaplayerconnectivity)
lukt wel. Maar dumpen mbv "mplayer -dumpstream mms:/etc/etc" lukt niet  (mplayer: could not connect to socket)
Ligt het niet aan "mplayer" ?. Ik draai ubuntu 8.04 (kernel 2.6.24-25) Is er iemand die zijn
systeem niet uptodate heeft gehouden waar het nog wel werkt ?

« Reactie #7 Gepost op: 2009/10/27, 23:25:03 »
Ik heb hetzelfde probleem met het saven van een audio stream, nl. deze :
http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/radio1/ncrv/casaluna/dinsdag-00.wma?start=00:02:10
Van het radio programma Casa Luna dus. Normaal doe ik dat met mimms (want deze stream blijkt ook een mms://wm-ondemandXX.omroep.nl/etc/etc/etc) maar bij deze werkt dat niet. Het kan inderdaad zijn dat de omroep(en) wat veranderd hebben aan die streams ...

Ik gebruik Ubuntu en heb deze avond veel ge-googled naar mogelijke oorzaken / oplossingen / tools / etc maar niets helpt.  Allerlei applicaties die dit normaal zouden moeten kunnen, doen het niet bij deze link, om diverse redenen.  Ik ben geen beginner en niet voor 1 gat te vangen, doch ik gaf de moed op ...

Toen heb ik het eens geprobeerd met de NetTransport downloader (http://www.xi-soft.com) omdat ik ergens las dat iemand dat toen ook deed als uiteindelijke oplossing, en ... het werkt !!  Kan ook mms en rtsp.  Is helaas alleen voor Windows ... maar een goeie.
« Laatst bewerkt op: 2009/10/27, 23:42:00 door tissatussa »

UBUSER

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 2009/10/28, 14:33:52 »
Ik heb geprobeerd om NetTransport via wine aan de gang te krijgen, maar zelfs als ik alle DLLs heb, werkt het nog niet.
« Laatst bewerkt op: 2009/10/29, 14:32:57 door UBUSER »

« Reactie #9 Gepost op: 2009/10/28, 19:25:04 »
Wine gebruik ik niet.  Ik start dan even een Windows OS ...

(mijn gevoel zegt ook dat het geen goed idee is om met Wine op Ubuntu te proberen dit varkentje te wassen ... er zijn vast teveel modules en protocollen etc betrokken die het downloaden beinvloeden)
« Laatst bewerkt op: 2009/10/29, 00:06:55 door tissatussa »

Offline aartje

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2009/10/30, 09:18:24 »
Ik begrijp het toch niet. Ik kon vroeger met het commando "mplayer -dumpstream :mms//etc/etc"
een programma downloaden. Wat ik dacht is dat ipv de stream te decoderen/transcoderen
en naar je audio- en video-device te sturen, het in een bestand werd gezet.

Nu kan ik de stream wel bekijken. In mijn geval door de Add-on in Firefox "mediaplayerconnectivity"
, die zo is ingesteld dat ik de stream kan bekijken met vlc.

De stream komt dus binnen, wordt via vlc gedecodeerd (asf-stream) en naar je video- en audio-device
gestuurd. Alles zoals in de situatie vroeger. Alleen die stream in een bestand zetten lukt niet meer.

Hoe kan dat, de stream komt toch al binnen ? Waarom zou hij dan niet in een bestand kunnen worden
gestuurd ?

Voor geluid heb je bv. het programma "geluidsrecorder", daarmee kan je alles wat je computer
voor geluid geeft óók in een bestand zetten. Bestaat er zoiets niet voor video/audio ?
Op die manier zou je je video/audio stream misschien als ruwe data in een bestand kunnen
krijgen die je daarna eventueel kan transcoderen etc.

Weet iemand misschien of er een contact-punt voor "uitzendinggemist" bestaat, waar het probleem
voor de linux-gebruikers (misschien ook wel windows-gebruikers ???) aan voorgelegd
kan worden. Op de één of andere manier is daar iets veranderd aan het systeem.

Offline aartje

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2009/10/30, 09:33:22 »
Dit staat trouwens op de omroep portal:
=====================
Ik wil een uitzending downloaden, kan dat?

Je kan de uitzendingen op Uitzending Gemist niet downloaden. De programma's zijn streams en geen bestanden die je onbeperkt op je computer kunt bewaren.

Wil je een uitzending toch hebben, dan kan je het beste contact opnemen met de omroep die het programma uit heeft gezonden.

Ook kan je terecht bij het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. Wanneer er geen rechten van derden op dit materiaal rusten kunnen zij (tegen betaling) een kopie voor je maken.

Website: www.beeldengeluid.nl
e-mail: klantenservice@beeldengeluid.nl
=============================================

Blijft het punt dat dit officieel waarschijnlijk altijd al gold en hoe kan je die stream die
je wel op je systeem kan zien niet in een bestand krijgen ???

« Reactie #12 Gepost op: 2009/10/30, 10:00:06 »
aartje, je hebt gelijk, ik snap het ook niet : de stream komt binnen en ik kan 'm in verschillende players beluisteren, maar saven niet ... Dat de omroep stelt dat je 't niet kunt downloaden betekent dat er door hen bewust geen mogelijkheid daarvoor is gemaakt.

Op de achtergrond zijn er vast allerlei zaken waar wij geen weet van hebben, kijk maar eens naar de mogelijke instellingen bij bv VLC ... daar snap ik niet veel van (en wil het eigenlijk ook niet). Wat wij proberen te doen -de binnenkomende stream opvangen op disk- is niet de bedoeling van die omroep (reden?) en daarom hebben een stel slimme jongens de stream waarschijnlijk voorzien van bepaalde bits ... ik vind het ook onlogisch.

Offline Passant

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2009/10/30, 12:24:12 »
De stream komt dus binnen, wordt via vlc gedecodeerd (asf-stream) en naar je video- en audio-device
gestuurd. Alles zoals in de situatie vroeger. Alleen die stream in een bestand zetten lukt niet meer.

Hoe kan dat, de stream komt toch al binnen ? Waarom zou hij dan niet in een bestand kunnen worden
gestuurd ?
Via MPlayer slaag ik er ook niet in om die stream op te slaan, echter via VLC lukt me dit wel (Converteren/Opslaan).

UBUSER

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 2009/10/30, 12:57:01 »
uitzendinggemist.nl heeft waarschijnlijk gewoon iemand gevraagd om uit te zoeken hoe normale gebruikers het _wel_ kunnen gebruiken, maar op het moment dat jet het probeert te downloaden in een bestand het niet meer werkt. Het zal vast wel iets simpels zijn om op te lossen, maar je moet er wel de tijd voor hebben om het te doen. Om deze onzin te stoppen moet gewoon iemand een algemene dumper schrijven voor browsers, zodat alle media gewoon wordt opgeslagen. Dan is het gewoon een kwestie van URL openen en gaan. Je kunt dan later iets toevoegen dat de hele render stap overslaat en dan heb je een command line applicatie die altijd werkt.

Offline aartje

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2009/10/31, 08:42:12 »
Beste Adriaan L.

Je zegt dat het met vlc wel lukt. Zou je ons kunnen uitleggen hoe je dat doet ?
Ik heb net even op mijn Ubuntu 8.04 systeem gekeken, daar zit die optie
niet in vlc, maar in mijn 8.10 systeem wel.
Maar ik heb daar wat op geprobeerd maar begrijp niet hoe je het voor elkaar
krijgt.

Arie

Offline thealps

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2009/10/31, 14:16:59 »
Ik had zelf ook problemen met het opslaan van de uitzendinggemist streams. Het is me inmiddels opgevallen dat er codes aan het eind van de stream-url zitten, zoals ?wmt=43ecd14c&wmhash=b80278d. Deze codes veranderen regelmatig. Ik heb nu het gevoel gekregen dat deze codes als een soort tijdslot en beveiliging fungeren. Bij mij heeft het geholpen om de stream op de uitzending gemist website te laten doorspelen, en dan tegelijkertijd in de terminal uit te voeren:

mplayer -dumpstream "mms://etc/etc/etc.asf?wmt=XXXXXXXX&wmhash=XXXXXX"
Het gaat er dus om dat de hele link gecopy-paste wordt en niet alleen het gedeelte van mms:// tot asf.

Let op: de aanhalingstekens (") aan het begin en het eind van de mms-link zijn belangrijk, omdat anders de codes na het vraagteken niet worden meegenomen. "&" heeft namelijk een andere betekenis in de terminal.
« Laatst bewerkt op: 2009/10/31, 14:20:58 door thealps »

Offline Passant

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2009/10/31, 18:04:19 »
Je zegt dat het met vlc wel lukt. Zou je ons kunnen uitleggen hoe je dat doet ?
Je gaat bij VLC naar Converteren/Opslaan..., klikt op het tabje Netwerk en plakt de URL in het vak adres. Wanneer je klikt op de knop Converteren/Opslaan krijg je venster waarin je plaats van het doelbestand kan opgeven (bv. /home/gebruiker/film.ogg) en de codec waarmee VLC de stream moet opslaan (bv. Video - Theora + Vorbis (OGG). Nadat je op start gedrukt heb begint VLC de opname op te nemen en zie je de tijd verstrijken onderaan links.

Offline aartje

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2009/11/01, 08:58:38 »
Bedankt Thealps, je bent geweldig !!!! De aanhalingtekens doen het hem.

Bv. mplayer -dumpstream "mms://wm-ondemand09.omroep.nl/public/ug-od/wm/3/media/wm3c1/ceres/kro/rest/2009/KRO_1348107/bb.20091025.asf?wmt=4lic/ug-od/wm/3/media/wm3c1/ceres/kro/rest/2009/KRO_1348107/bb.20091025.asf?wmt=4"

Ik zit al sinds 1982 in de unix-commando's en ben daar niet opgekomen, ik schaam me dood.

Adriaan ook bedankt, ik zal het ook eens met vlc proberen.

Arie

« Reactie #19 Gepost op: 2009/11/03, 20:12:20 »
Hoi allen,

Sorry dat ik even in de draad inbreek, maar ik heb hetzelfde probleem (Ubuntu 9.04):
@thealps: Als ik jouw advies opvolg krijg ik dit in de terminal:
nico@nico-desktop:~$ mplayer -dumpstream "mms://wm-ondemand10.omroep.nl/public/ug-od/wm/3/media/wm3c1/ceres/rvu/rest/2009/RVU_104299/bb.20091102.asf?wmt=4af06c78&wmhash=3b36ed13"
MPlayer 1.0rc2-4.3.3 (C) 2000-2007 MPlayer Team
CPU: Intel(R) Pentium(R) D CPU 3.00GHz (Family: 15, Model: 4, Stepping: 4)
CPUflags:  MMX: 1 MMX2: 1 3DNow: 0 3DNow2: 0 SSE: 1 SSE2: 1

Playing mms://wm-ondemand10.omroep.nl/public/ug-od/wm/3/media/wm3c1/ceres/rvu/rest/2009/RVU_104299/bb.20091102.asf?wmt=4af06c78&wmhash=3b36ed13.
STREAM_ASF, URL: mms://wm-ondemand10.omroep.nl/public/ug-od/wm/3/media/wm3c1/ceres/rvu/rest/2009/RVU_104299/bb.20091102.asf?wmt=4af06c78&wmhash=3b36ed13
Resolving wm-ondemand10.omroep.nl for AF_INET6...
Couldn't resolve name for AF_INET6: wm-ondemand10.omroep.nl
Resolving wm-ondemand10.omroep.nl for AF_INET...
Connecting to server wm-ondemand10.omroep.nl[145.58.33.16]: 1755...
Connected
read error:: Operation now in progress
pre-header read failed
Connecting to server wm-ondemand10.omroep.nl[145.58.33.16]: 80...
unknown ASF streaming type
Failed, exiting.
Connecting to server wm-ondemand10.omroep.nl[145.58.33.16]: 80...
Cache size set to 320 KBytes
Stream not seekable!
Core dumped ;)

Exiting... (End of file)
nico@nico-desktop:~$
Wat doe ik verkeerd (behalve dat ik iets probeer wat eigenlijk niet mag...)?

mvg,  nico.
Linux Mint 19.3 Mate

Offline thealps

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2009/11/04, 23:11:03 »
@nicolaasjan:
Deze foutmelding komt me bekend voor en geeft volgens mij aan dat de stream "verlopen" is. Ik heb de indruk dat de exacte link zo ongeveer iedere keer anders is als je een stream start. Heb je al eens geprobeerd om de stream te laten lopen in totem/vlc/browser/wat-dan-ook (zodat de link niet verloopt) en tegelijkertijd, zonder de stream te stoppen, in een terminal mplayer te gebruiken om de stream te dumpen?

Als mplayer dan eenmaal op dreef is, kan de stream in de player wel weer gestopt worden. Tenminste, dat is mijn ervaring.

Helpt dit?

Overigens zie ik niet in waarom het niet zou mogen. Ik vergelijk "mplayer -dumpstream" maar met een videorecorder.

« Reactie #21 Gepost op: 2009/11/04, 23:41:36 »
thealps heeft gelijk volgens mij en zegt het goed : ik had ook de ervaring dat het de ene keer wel (direct) lukt en de andere keer niet : dus (her)laad de pagina en copieer meteen de (mms) URL om daarvan een mplayer / mimms terminal commando te maken.

« Reactie #22 Gepost op: 2009/11/05, 10:54:08 »
Ik zal het nog eens een keer proberen.
Ik had wel de uitzending lopen (in vlc geloof ik) terwijl ik het commando toepaste; of moet ik dan iets invoeren als 'vlc -dumpstream "mms://enzovoort" ' ?

mvg,  nico.
Linux Mint 19.3 Mate

« Reactie #23 Gepost op: 2009/11/05, 20:49:00 »
@nicolaasjan :

We gaan er vanuit dat het allemaal te maken heeft met die extra codes aan het eind van de stream-url (zie thealps bericht : "?wmt=43ecd14c&wmhash=b80278d"). Houd het simpel, ik zou allereerst geen vlc gebruiken om die lastige streams proberen te saven : laat de browser die codes doen en de stream opgang brengen zoals het bedoeld is. Dat lijkt mij logisch om de zaak in elk geval aan de praat te krijgen.

En je haalt dingen door elkaar of je hebt weinig kennis van terminal commando's : dat "-dumpstream" is een optie voor mplayer, niet voor vlc.

Om na te gaan wat een juiste opbouw / schrijfwijze is van een terminal commando voor een programma, kun je in terminal alleen dat woord typen (bv. "mplayer<enter>") om er info over te krijgen : soms zie je dan al (enige) opties, maar als het goed is heeft elk linux programma een eigen "man" pagina : de manual : typ bv. "man mplayer<enter>" en er verschijnt een uitgebreide man pagina met alle nodige gegevens van mplayer en hierbij staan alle opties (en hun combinaties) die je kunt gebruiken om met mplayer te doen wat jij wilt. In een terminal commando beginnen de opties met een "-" en ze zijn (vaak) gescheiden door een spatie, dingen tussen "[ ]" zijn niet verplicht en zo zijn er nog meer definities : de syntax. En altijd als je een optie niet meegeeft, is er een default instelling.
NB. ga van de man pagina terug naar terminal : typ Q

De gegevens op zo'n man pagina zijn altijd heel formeel opgeschreven, in secties, voor een technicus daarom duidelijk en overzichtelijk. En je bent een beetje technicus als je zulke terminal commando's samenstelt : er is heel veel mee mogelijk en de syntax is exact.

-tissatussa
« Laatst bewerkt op: 2009/11/05, 20:51:30 door tissatussa »

« Reactie #24 Gepost op: 2009/11/05, 22:26:12 »
@nicolaasjan :

.....

En je haalt dingen door elkaar of je hebt weinig kennis van terminal commando's : dat "-dumpstream" is een optie voor mplayer, niet voor vlc.

.....

-tissatussa
Dat vermoedde ik ook al, maar ik bedoelde het ook niet letterlijk.
Ik was gister alleen even te lui om de man pagina van vlc te gaan bestuderen... :-[

Voorts ben ik niet helemaal onbekend met de terminal; m'n computer is meervoudig opstartbaar en ik draai er ook nog eens diverse virtuele machines in; ik kan je verzekeren: één en ander is niet zonder slag of stoot gegaan (vooral niet in het begin met Mandriva en NVidia drivers :o)

Maar om terug te komen op het onderwerp:
Vandaag nogmaals geprobeerd een stream te vangen, dit keer draaiend in mplayer (via MediaPlayerConnectivity) en met het volgende commando:

mplayer -dumpstream "mms://wm-ondemand04.omroep.nl/public/ug-od/wm/3/media/wm3c1/ceres/teleacnot/rest/2009/TELEA_1047767/bb.20091104.asf?wmt=4af3402c&wmhash=37031650"
Krijg ik toch weer een foutmelding:

nico@nico-desktop ~ $ mplayer -dumpstream "mms://wm-ondemand04.omroep.nl/public/ug-od/wm/3/media/wm3c1/ceres/teleacnot/rest/2009/TELEA_1047767/bb.20091104.asf?wmt=4af3402c&wmhash=37031650"
MPlayer 1.0rc2-4.2.4 (C) 2000-2007 MPlayer Team
CPU: Intel(R) Pentium(R) D CPU 3.00GHz (Family: 15, Model: 4, Stepping: 4)
CPUflags:  MMX: 1 MMX2: 1 3DNow: 0 3DNow2: 0 SSE: 1 SSE2: 1

Playing mms://wm-ondemand04.omroep.nl/public/ug-od/wm/3/media/wm3c1/ceres/teleacnot/rest/2009/TELEA_1047767/bb.20091104.asf?wmt=4af3402c&wmhash=37031650.
STREAM_ASF, URL: mms://wm-ondemand04.omroep.nl/public/ug-od/wm/3/media/wm3c1/ceres/teleacnot/rest/2009/TELEA_1047767/bb.20091104.asf?wmt=4af3402c&wmhash=37031650
Resolving wm-ondemand04.omroep.nl for AF_INET...
Connecting to server wm-ondemand04.omroep.nl[145.58.33.10]: 1755...
Connected
unknown object
file object, packet length = 6250 (6250)
unknown object
unknown object
unknown object
stream object, stream ID: 1
stream object, stream ID: 2
unknown object
data object
mmst packet_length = 6250
Cache size set to 64 KBytes
Stream not seekable!

Ik kan er nu helaas geen touw meer aan vast knopen...

[edit] Sorry, maar nu zie ik ineens toch in m'n home map het bestand 'stream.dump' (45MB - niet de hele stream denk ik) staan... (neemt niet weg dat ik de foutmelding nog steeds niet kan plaatsen)[/edit]

mvg,  nico.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/05, 22:39:46 door nicolaasjan »
Linux Mint 19.3 Mate