Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Schijfruimte gebruiker vergroten?  (gelezen 1836 keer)

michielv

• Gast
Schijfruimte gebruiker vergroten?
« Gepost op: 2009/10/18, 20:11:13 »
Ik werk nu een tijdje met Ubuntu, en he bevalt me steeds beter.

Nu loop ik er alleen tegenaan dat mijn gebruikersaccount nog maar 300 Mb vrij heeft. Ik heb daarom op een schijf een partitie aangemaakt van het type ext3 van 50 GB.

Ik kom er alleen niet achter hoe ik deze partitie aan mijn account toe kan wijzen. Ik heb al zitten zoeken links en rechts, maar geen duidelijk antwoord gevonden.

Offline heir4c

• Lid
Re: Schijfruimte gebruiker vergroten?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/18, 20:20:01 »
Je kan een verwijzing maken naar die map.
Je opent nautilus (bestandsbeheer) en je gaat naar waar die 50GB is. Daar klik je rechts op en je kiest: verwijzing maken. Dan klik je rechts op die verwijzing-icoon en dan kies je knippen. Nu ga je naar je Persoonlijke Map en daar Plak je die verwijzing in. Zo, nu kan je vanuit je /home/Persoonlijke map naar die 50GB.
Dit is één mogelijkheid. Er zijn nog wel mogelijkheden maar die kan ik je niet zo 1,2,3 vertellen. Maar daar zijn andere leden voor die daar meer ervaring mee hebben.
Dat is dan met 'mounten' vanuit je /home partitie geloof ik. Wacht nog wat af, en er komen zeker nog andere antwoorden.

Nog een vraagje: Hoe groot is je huidige /home?
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/18, 20:38:25 »
Vooraleer je een link kan maken, zeker op de wijze zoals Heir4c aangeeft, moet je jezelf lees- en schrijfrechten toekennen op je 50 GB partitie.

* Maak - als root - een directory aan op die 50 GB partitie
* Maak - als root - jezelf eigenaar van die directory
* Maak zoals Heir4c aangeeft, een link naar die directory in je eigen home. Niet op de wijze zoals Heir4c aangeeft, echter: daar heb je namelijk even root rechten voor nodig. Een manier waarvoor je helemaal geen root hoeft te zijn: open twee nautilus vensters, en sleep de directory naar je home terwijl je Ctrl+Shift ingedrukt houdt.

Offline Thijsg

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/18, 22:03:04 »
Je kan toch ook /home op die partitie zetten en vervolgens in /etc/fstab zetten?

Dat gaat zo in zijn werk:

1. Toepassingen>Hulpmiddelen>Terminalvenster
2. sudo blkid3. Onthoud/kopiƫer de UUID van die partitie en sluit het terminalvenster.
4. Alt+F2
5. gksudo gedit /etc/fstab6. Voeg onderaan het volgende toe:
UUID=<zie 3> /home ext3 defaults 0 07. Sluit de tekstverwerker en koppel de partitie handmatig aan.
sudo mount UUID=<zie 3> /media/home[code]
8. Kopieer /home naar de partitie
[code]sudo cp /home /media/[code]
9. Herstart

Als het goed is zou dat moeten lukken. Wat vinden de deskundigen hiervan?

mvg
Thijs
[/code][/code][/code]