Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke risico's loop ik door nu te upgraden van 9.4 naar 9.10 beta?  (gelezen 1980 keer)

dames, heren

de titel zegt genoeg denk ik. Als ik nu de voorlaatste versie ga gebruiken om te installeren, welke risico's loop ik dan ?? ik zie uit het release-schema dat toch alles is bevroren behalve de vertalingen. Lijkt me dus niet zo problematisch. Dat komt dan alsnog wel als het nog niet helemaal rond is.
Wie kan me informatie hierover geven?
Overigens: ik heb de vorige keer ook gewoon een upgrade gedaan van 8.10 naar 9.4 zonder enig probleem, vlekkeloos eigenlijk, maar het betref hier wel dan de normale releases, geen beta.
Dit weekend heb ik tijd en wil ik wel weer een stap maken.

peace!  O0
What's in a name....
AMD Zambezi FX6100, 16 Gb intern, Nvidia GTX650 TI, SSD Samsung 830, SSD Liteon 160 Gb. 1 HDD 500 Gb

Re: Welke risico's loop ik door nu te upgraden van 9.4 naar 9.10 beta?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/16, 15:58:32 »
Ik zou toch even wachten op de 9.10 RC. In de beta kunnen altijd nog wat foutjes zitten.
Zie ook http://forum.ubuntu-nl.org/test-forum/ubuntu-9-10-karmic-koala-40545/ er zitten her en der nog foutjes.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Dave

  • Lid
Re: Welke risico's loop ik door nu te upgraden van 9.4 naar 9.10 beta?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/16, 16:08:15 »
Ik werk met 9.10 en op de andere computer staat ook 9.10 maar dat is een upgrade vanaf 9.04
Ik heb nog geen verschillen in werking geconstateerd afgelopen 2 maand.
upgrade commando met de terminal gedaan en ging echt perfect.
Upgraden is echt veel verbeterd met de laatste versies.



Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Welke risico's loop ik door nu te upgraden van 9.4 naar 9.10 beta?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/16, 16:18:39 »
Je loopt het risico dat Ubuntu al je data opeet en je daarna uitlacht ;)
Het is gewoon nog niet helemaal af, en alles is ook nog niet volledig getest. Er kan dus echt van alles nog misgaan, ook al is het een beta. Het is ook mogelijk dat je geluk hebt en alles wél goed gaat. Dat is van tevoren moeilijk te voorspellen, zeker als het om een beta gaat.

Ik zou in ieder geval extra aandacht geven aan de backups, zodat je niks kwijtraakt. Verder is een 2e systeem met stabiele software wel aan te raden. Mocht het dan verkeerd gaan met Karmic, dan heb je in ieder geval nog iets om op terug te vallen en zit je niet meteen helemaal zonder een werkende pc.

Voordat je de upgrade doet, zou ik eerst ook even het internationale forum checken. Daar komen regelmatig verschillende ervaringen van mensen langs. Zie je dat er recent nog heel veel fout gaat dan kan je beter even wachten. Zie je veel positieve berichten dan kan jij het ook proberen :)

Re: Welke risico's loop ik door nu te upgraden van 9.4 naar 9.10 beta?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/16, 19:43:50 »
Het risico vind ik beperkt, ik heb al meermaals beta uitvoeringen geupgrade, soms loopt iets vast maar door dan vanaf de commandline met apt-get upgrade of update steeds te proberen dit te corrigeren lost het zich weer op.
Er kan soms wel een paar dagen overheen gaan voordat je systeem weer draait, dus ja het moet wel een extra systeem zijn. (dat gebeurt al een week of 3 niet meer, dus het is nu echt wel stabiel)
Ik heb altijd mijn data op een aparte partitie staan! zodat als je vanaf nieuw moet beginnen, je iig je data niet kwijt bent. Voor het schoon installeren deze keer en dus geen upgrade te doen pleit dat de partities dan in het nieuwe snelle ext4 bestandsformaat worden geformatteerd. Dat scheelt enorm in de prestaties (mijn systeem is iig veel sneller met opstarten geworden)
succes!

Gerrit-Jan

Re: Welke risico's loop ik door nu te upgraden van 9.4 naar 9.10 beta?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/16, 20:40:11 »
Als je geen risico's wil nemen -niets veranderen en wachten op stabiele versie
Hou je van risico,spanning,zenuwaanvallen,slapeloze nachten en onstabiele computers: dan moet je zodra de eerste testversies uitkomen al aan de bak  =D =D
Kubuntu 20.04

Re: Welke risico's loop ik door nu te upgraden van 9.4 naar 9.10 beta?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/10/16, 20:43:54 »
Als je geen risico's wil nemen -niets veranderen en wachten op stabiele versie
Hou je van risico,spanning,zenuwaanvallen,slapeloze nachten en onstabiele computers: dan moet je zodra de eerste testversies uitkomen al aan de bak  =D =D
Buiten zenuw aanvallen en slapeloze nachten is het laatste mij echt op het lijf geschreven. 8)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.