Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Extra Hdd's in bestaande configuratie stoppen!?!?!?  (gelezen 643 keer)

xander1979

• Gast
Extra Hdd's in bestaande configuratie stoppen!?!?!?
« Gepost op: 2009/10/16, 11:41:29 »
Beste ubuntu gebruikers,

Ben nu een tweetal weken bezig met Ubuntu 9.04 "Jaunty". Zitten nog wel een paar foutjes in maar voor de rest loopt het soepel.
Alleen zit ik nu met een aantal vragen, hier komen de eerste twee vragen(de rest volgt  ;));

Ik heb een bestaande (oude dell dimension 8300) systeem omgedoopt naar een local dataserver(datastorage device)
En gekoppeld aan mijn router.

In dit systeem heb ik nu nog een 80gig Hdd en wil dit gaan uitbreiden naar een drietal extra Hdd's voor films, muziek en foto's.
-Kan ik de Hdd's er gewoon bij prikken en ziet Ubuntu ze dan gelijk of moet ik ze alle drie mounten(las zoiets in het forum)?
-Kan ik deze Hdd's ook een naam geven, zeg maar films, muziek en foto's?

Voordat ik loopt te kloten en opnieuw kan beginnen.

Alvast bedankt!

Offline Passant

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Re: Extra Hdd's in bestaande configuratie stoppen!?!?!?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/16, 12:17:08 »
-Kan ik de Hdd's er gewoon bij prikken en ziet Ubuntu ze dan gelijk of moet ik ze alle drie mounten(las zoiets in het forum)?
Om de harde schijf te kunnen gebruiken zal die inderdaad gemount moeten worden.
-Kan ik deze Hdd's ook een naam geven, zeg maar films, muziek en foto's?
Als je een harde schijf mount, kan je ze bereiken via een map op het lokaal bestandssysteem. De naam van de map kan je, mits je rekening houdt met de mogelijke karakters voor een mapnaam, vrij kiezen. Schijven worden binnen Ubuntu trouwens meestal gemount in een submap van /media
« Laatst bewerkt op: 2009/10/16, 12:21:26 door Adriaan L. »

Offline ivo

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/16, 14:37:41 »
Je moet ze wel mounten, anders kunnen ze niet worden gebruikt. Althans niet het filesysteem.
Als je in de / directory een directory Films bijmaakt (en Muziek en Videos en Xyz) dan kun je de disks daarop mounten. Dan kun je dus naar /Films gaan en dan ben je op die disk.

Het mountnen kan automatisch door in de /etc/fstab voor elke disk daar een regel op te nemen.
Zo is mijn 2e HD gemount op /diskb

# /dev/sdb1
UUID=71205b03-868a-4499-bb29-1cbbf4dac317 /diskb          ext3    defaults,error
s=remount-ro 0       2

Je kunt een mountpoint maken waar je wilt, je bent niet gebonden aan de /media.

There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/16, 17:47:11 »
Je kan inderdaad mounten waar je wil, maar dan kan het onoverzichtelijk worden.

Conventioneel wordt gemount in een directory onder /mnt, bijvoorbeeld /mnt/filmschijf. Dan kan je overal waar je maar wil een symbolische link maken om gemakkelijk naar je schijf te gaan. Zo zorgt een symbolische link "Films" ervoor dat je in je Home directory via "Films" op je schijf komt: zo een link werkt inderdaad net als een echte directory.

Een link kan je maken door in nautilus het koppelpunt naar een bestemming te slepen, terwijl je Ctrl+Shft ingedrukt houdt. Bij loslaten van de muisknop wordt de link gemaakt. Die hernoem je dan naar "Films". Met een commando gaat het als

ln -s /mnt/filmschijf ~/Films

Mounten is een bevoegdheid van de beheerder. Linkjes maken doe je als gewone gebruiker. Je kan gemakkelijk een link verplaatsen naar waar je wil (en mag).

Mounten onder /media kan je als je graag een icoon van je schijf hebt op je desktop en in nautilus. Wanneer je onder /mnt (of eender waar) aankoppelt, heb je dergelijk icoon niet.

xander1979

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/16, 23:52:49 »
Dank jullie wel voor de snelle reacties. Zodra de Hdd's binnen zijn ga ik het proberen.
Laat wel even weten als het allemaal gelukt is.