Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ATI drivers  (gelezen 1820 keer)

Offline wartank

• Lid
  • Steunpunt: Nee
ATI drivers
« Gepost op: 2009/10/11, 10:33:23 »
hey,

ik ben vrij nieuw in de ubuntu wereld, maar ik moet zeggen dat het mij wel bevalt. ik heb nu sinds een paar dagen ubuntu draaien. alleen hij geeft steeds aan dat hij niet het voledige vermogen van mijn computer gebruikt omdat de grafische drivers niet geinstaleerd zijn. Ubuntu geeft dan zelf een suggestie om die te instaleren en alles. en dat gaat ook prima.

Maar, waneer ik na het instaleren moet rebooten gaat het mis. het systeem sluit prima af, maar wanneer hij na het opstarten dan weer bij het inlog scherm komt gaat het mis. het scherm word een soort van vage wirwar van verschillende vensters dwars door elkaar heen (het post screen van mijn bios, een stukje desktop, een hele boel pixel ruis, en het ubuntu splash screen).

ik heb daarna ubuntu opnieuw geinstaleerd en gekeken of ik dit kon verhelpen door de handmatige drivers van de ati site te instaleren (geen succes) ook heb ik 1 of ander programmatje dat envyng heet geprobeert (weer geen succes).
wanner het scherm zo raar doet freezed de hele pc ook, het reageert op geen enkele toets of toetsencombinatie meer (behalfe de reset knop dan).

nadat ik er dus wel achter kwam dat de drivers op een andere manier instaleren neit werkte heb ik ook nog geprobeert om grafische issues automaties op te laten lossen door in recovery modus op te starten (dit het echter ook weer geen succes). ook heb ik nog geprobeert om zonder in console modus te starten. dit werkt iets beter, je kan het inlog gedoeeven zien, maar het beeldscherm vlikkert telkens. na ongeveer 3 keer vlikkeren krijg je het door elkaar gegooide scherm weer.

nog even wat extra info:
grafische kaart: ATI radeon HD 3870*2 (dat zijn dus de radeon 3xxx drivers)
ubuntu versie: 9.04
nog even een fotottje van hoe het scherm er dan uit ziet (dit is elke keer ietsje anders, maar het totaal blijft het zelfde.):
http://img7.imageshack.us/img7/347/image015ti.jpg (ja mijn  mobiel is niet de beste ik weet het  :P )

ik hoop dat dit iemand bekend in de oren klinkt, en dat die hier een oplossing voor heft

-Nick 

Offline donpedroII

• Lid
Re: ATI drivers
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/11, 11:56:48 »
Denk dat je last hebt van de BUG #351186

Hierin geeft men eigenlijk aan dat het scherm erg traag is in het sluiten of openen van een menu.
Het lijkt er dus dan inderdaad op dat je een soort van 'under power' zou hebben, maar uiteindelijk is het terug te voeren op een driver voor de Xserver.
Er staan op die BUG page al meer dan 256 opmerkingen over dit probleem, maar een echte oplossing zie ik er nog niet tussen staan.

Zag nog wel deze patch staan: XServer with no backfill functionality
« Laatst bewerkt op: 2009/10/11, 11:58:38 door donpedroII »

Offline wartank

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/11, 12:32:02 »
hmm, ja in die BUG issue hebben de mensen het allemaal over de effecten op de dekstop enzo, maar daar kom ik nog niet eens, het is gewoon als ik in het login scherm kom waar het fout gaat.

en met "under power" bedoel je dat software matig of gewoon dat mijn voeding er met de pet naar gooit? (en dat het probleem dus waarschijnlijk op te lossen is door deze te verbeteren).

ik heb die laatste patch nog niet geprobeert, ik heb iegenlijk geen zin om ubuntu (weer) opnieuw te instaleren, is er niet iets van een backup die ik kan maken waarnaar ik kan herstellen via de root? (als ik alleen via de root start in "safemode" doet hij het wel)

Offline Cumulus007

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/11, 12:34:50 »
Nieuwere ATI-kaarten zijn nog vaak een ramp onder Linux, omdat de Linux-driver die ATI maakt niet echt goed te noemen is. Mijn advies: stop er een Nvidia-kaart in, of gebruik een oudere ATI-kaart.

@donpedroII, wat heeft die bug hiermee te maken? Dat gaat over het trage sluiten van menu's en vensters...
« Laatst bewerkt op: 2009/10/11, 12:36:29 door Cumulus007 »

Offline wartank

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/11, 12:42:35 »
hue tja.. ik ben persoonlijk niet echt een groots fan van nvidia. ik doe veel met 3d en video editing en dan heb ik tog liever een ATI liggen dan een nvidia (ik heb er dus ook geen). en mijn oudere ati kaarten passen niet in dit systeem (zijn nog agp  :| ) maar er is dus nog geen werkende oplossing voor dit probleem?

en mijn voeding is dus niks mis mee? (vond het al gek dat een 850 watt voeding dit niet kon trekken)

Offline donpedroII

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/11, 12:43:20 »
@donpedroII, wat heeft die bug hiermee te maken? Dat gaat over het trage sluiten van menu's en vensters...

Niet boos worden  ;)

Had het iets anders begrepen, daarom ..... sorry  sorry sorry ... ga wel ff in een hoekje staan met een puntmuts op :-[

Offline xmass56

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/10/11, 17:45:18 »
hallo,

ik heb de ATI Radeon HD 3870 prima draaien onder Ubuntu 8.04. als hardware driver het ATI Stuurprogramma met hardwareversnelling voor grafische kaarten. laaste versie voor de 3870 kaart. Je moet wel het ATI catalist controlcentrum voor Linux gebruiken om je setting voor de kaart te optimaliseren (flgrx-control). maar ik begrijp dat je zover niet eens komt. gebruik eens de xorg-driver-fglrx voor de grafische kaart versie 1.7.1.0.8 installeer ook xorg en xorg server erbij. succes

Offline Cumulus007

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/10/11, 18:16:23 »

Niet boos worden  ;)

Had het iets anders begrepen, daarom ..... sorry  sorry sorry ... ga wel ff in een hoekje staan met een puntmuts op :-[
Ik ben niet boos op je hoor ;)

Offline wartank

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/10/11, 19:21:07 »
hallo,

ik heb de ATI Radeon HD 3870 prima draaien onder Ubuntu 8.04. als hardware driver het ATI Stuurprogramma met hardwareversnelling voor grafische kaarten. laaste versie voor de 3870 kaart. Je moet wel het ATI catalist controlcentrum voor Linux gebruiken om je setting voor de kaart te optimaliseren (flgrx-control). maar ik begrijp dat je zover niet eens komt. gebruik eens de xorg-driver-fglrx voor de grafische kaart versie 1.7.1.0.8 installeer ook xorg en xorg server erbij. succes

hey, bedankt voor de tip. helaas werkt het niet helemaal. ik heb even op google wat gezocht naar xorg-driver-fglrx. en ik kwam uit op de ubuntu site ( https://help.ubuntu.com/community/BinaryDriverHowto/ATI ). ik heb gedaan wat daar staat (bij 9.04 JOUNTY) het eerste command lukt wel. maar bij het 2e command geeft hij aan dat het archief niet bestaat.

ook stelt de notice
#

The above Jaunty 9.04 instructions don't actually work because the latest ATI driver is incompatible with XOrg 1.6. To see a guide on instructing how to downgrade XOrg and install the ATI driver, view this link:
#

http://tan-com.com/posts/technology/fix-ubuntu-904-ati-driver-issue

mij niet helemaal gerust. moet ik uitvoeren wat bij die link staat? of gaat dit niet werken (mischien gewoon downgraden naar ubuntu 8.04?)