Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Poll

Veiligheid Ubuntu, wat heb je nodig

Helemaal niets! ubunto is zonder (extra) software heel veilig
15 (68.2%)
Je moet opties/functies  in Ubunto in/uitschakelen
3 (13.6%)
Een virusscanner en firewall zijn aan te raden maar niet per se nodig
1 (4.5%)
een virusscanner en firewall zijn compleet overbodig
1 (4.5%)
Een firewall is aan te raden
2 (9.1%)

Totaal aantal stemmen: 22

Auteur Topic: Veiligheid Ubunto  (gelezen 4365 keer)

Offline newubuntu

• Lid
Veiligheid Ubunto
« Gepost op: 2009/10/09, 18:23:33 »
Beste mensen,

ik ben nieuw in dit ubuntu (linux). Ik heb al een live cd gebrand van kde ubuntu. Ik heb altijd op windows gewerkt, met een firewall en viruscan. Ik heb een aantal vragen (vooral i.v.m. veiligheid).
- Ik lees dat er (nagenoeg?) geen virussen voor linux zijn.
- moet ik toch een viruscan installeren?
- moet ik iets van een firewall installeren.
i.v.m. veiligheid van hackers, prive documenten, gegevens etc
Hoe zorg ik voor een veilig operating systeem (ubunto) zodat ik veilig kan internetbankieren, veiliger dan windows?

Zijn er verder nog punten waar ik aan moet denken? zoals voer een "naamaak" windows omgeving (bijv wine) niet uit met admin rechten...

Alvast ERG bedankt!
Tim
« Laatst bewerkt op: 2009/10/09, 18:26:41 door newubuntu »

Re: Veiligheid Ubunto
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/09, 18:37:36 »
1. Klopt er zijn geen virussen voor linux ¨in het wild¨ te vinden
2. Nee dat is niet nodig
3. Nee dat is ook niet nodig (er zijn wel een paar firewalls te installeren maar dat is niet echt nodig)

Offline joop905

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/09, 18:37:45 »
Welkom,
kijk hier eens naar:  Veiligheid kort en krachtig
http://wiki.ubuntu-nl.org/VeiligheidKort
http://wiki.ubuntu-nl.org/Veiligheid

Grj.

Offline Dave

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/09, 19:44:16 »
firewall zit er al standaard in en heb je een router zit die daar ook al ingebakken.
Verder valt er niks te scannen oid.
Ben je een controll freak kun je de firewall grafisch maken en er mee spelen.
Maar technisch gezien verder nutteloos.

Gebruik je tijd en machine maar om leuke dingen te doen verder.

Offline newubuntu

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/09, 19:59:11 »
Alvast bedankt, maar als ik het internet op ga, opdates download, en internetbankier is er echt geen beveiliging nodig als ik linux kde gebruik.
Nog iets, pakketten, zijn deze altijd gratis, en veilig?

« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/09, 20:13:42 »
Internetbankieren heeft meer met de browser te maken dan met het OS zelf.
Daar is op dit forum al een hele lange discussie geweest, dit jaar.

Offline Lars

• Lid
    • Tuxplace.nl
« Reactie #6 Gepost op: 2009/10/09, 20:25:44 »
Nee het is niet nodig. Trouwens:

Het maakt niet uit of je niet KDE, Gnome, XFCE, LXDE, Enlightement of wat anders gebruikt, het blijft dezelfde distro dus aan veiligheid verander je daarmee niets. Verder is het geen Ubunto maar Ubuntu :)

Offline Dave

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/10/09, 20:31:36 »
Alvast bedankt, maar als ik het internet op ga, opdates download, en internetbankier is er echt geen beveiliging nodig als ik linux kde gebruik.
Nog iets, pakketten, zijn deze altijd gratis, en veilig?

zolang je je bij de standaard aangeboden pakketten houdt is dat wel heel zeker ja.
Daarbuiten zijn ook wel wat servers die goed te vertrouwen zijn maar niet gegarandeerd door de Ubuntu leverancier.

Offline newubuntu

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/10/09, 20:33:38 »

Wat is de uitkomst hierop?
bvd
Tim

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #9 Gepost op: 2009/10/09, 21:03:12 »
De beveiliging van de bank is misschien wel zwakker dan die van Ubuntu.
Hier heeft een server ruim één jaar online gestaan, zonder problemen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

« Reactie #10 Gepost op: 2009/10/09, 21:38:03 »

Wat is de uitkomst hierop?
bvd
Tim
Als eerst moet de bank zelf goed beveiligd zijn.
Als browser raad ik IE in iedergeval af.
Neem bijvoorbeeld Firefox.
Ook de gebruiker speelt een grote rol in de veiligheid (bijvoorbeeld het mijden van phishing, scam, etc.).
Indien er een document op je PC staat met inloggegevens, en er misschien een virus op kan *kuchkuchWindowskuchkuch*, dan moet je voor een veilig OS zorgen.

Offline Lexaldo

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2009/10/10, 11:10:50 »
Er zit standaard een eenvoudige firewall in Ubuntu. Die kun je als volgt bedienen:

sudo ufw enable
sudo ufw disable
sudo ufw status

Als je gufw installeert (synaptic) dan kun je deze eenvoudige firewall grafisch bedienen (zie afbeelding).

« Reactie #12 Gepost op: 2009/10/10, 11:18:54 »
Grote vraag is natuurlijk of een firewall wel nuttig is, daar de meeste routers tegenwoordig ook een firewall hebben en er geen kwaadaardige programma's zijn die poorten zouden kunnen misbruiken.

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #13 Gepost op: 2009/10/10, 12:16:15 »
Grote vraag is natuurlijk of een firewall wel nuttig is, daar de meeste routers tegenwoordig ook een firewall hebben en er geen kwaadaardige programma's zijn die poorten zouden kunnen misbruiken.
De Grote vraag of een firewall wel nuttig is omdat de standaard Ubuntu installatie sowieso niet op binnenkomend netwerkverkeer reageert.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline ertai

• Lid
    • programming
    • http://www.ertai.nl
« Reactie #14 Gepost op: 2009/10/10, 12:46:41 »
Het gaat niet alleen of het veilig is.. maar ook of je er veilig bij voelt. En ik denk dat veel mensen vinden dat ze een firewall moeten hebben.. zeker omdat ze overal horen dat je er een moet hebben (met windows dan)
Is je vraag opgelost? Markeer het als [OPGELOST] in de titel van je bericht!

Offline Lexaldo

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2009/10/10, 13:02:44 »
Het gaat niet alleen of het veilig is.. maar ook of je er veilig bij voelt. En ik denk dat veel mensen vinden dat ze een firewall moeten hebben.. zeker omdat ze overal horen dat je er een moet hebben (met windows dan)
Inderdaad. Als mensen zich zeker willen voelen, hoeven ze slechts sudo ufw enable in te tikken en klaar.
Dat ding zit verder ook niet in de weg en gebruikt nauwelijks enige werkcapaciteit.
Maar nodig istie zeker niet.

Offline newubuntu

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2009/10/13, 17:18:52 »
Dus, als ik het goed begrijp, er zijn firewalls (en virusscans) maar deze zijn echt totaal overbodig. ook bij internetbankieden en gewoon gebruik van de pc (programmas's downloaden spellen spelen mail bekijken etc)

Offline Remuzzz

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2009/10/13, 18:24:03 »
Goed begrepen! Gebruik nu 3 jaar Ubuntu en nooit ergens last van gehad :-)

Wel zorgen dat je geen gekke dingen doet natuurlijk. Altijd blijven nadenken als je iets installeert buiten Synaptic om.

« Reactie #18 Gepost op: 2009/10/13, 18:33:11 »
Eigenlijk, heb ik met Avast for Linux wel eens een virus in de ./.wine map gevonden.
Het was een Windows virus, dus heb ik geen zorgen over gemaakt.

Offline asphyxia

• Forumteam
« Reactie #19 Gepost op: 2009/10/13, 19:14:20 »
Beste NewUbuntu,

Linux is behoorlijk intrinsiek veilig.
Er kunnen niet zomaar (zonder jouw goedvinden) bestanden op je pc komen die uit zichzelf allerlei duistere dingen gaan doen. Linux kent nl. geen extensies (zoals .txt, .exe, .doc etc) zoals in de wereld van Les Fenetres. Daarnaast worden gedownloade, niet bekende bestanden standaard 'disabled' (m.a.w. je moet ze zelf aan de gang helpen v.w.b. uitvoering), dus een bewuste keuze.
Linux is niet voor niets voor een groot deel gebouwd door hackers.
Een opmerking die ik 'ergens' (ik weet niet meer direct waar) heb gelezen, is dat het ook handig is om in je root een extra lege directory en file te zetten met een soort van binaire naam (zoals 010101 of zo). Virussen schijnen bewust naar dit soort codes te zoeken, maar kunnen daar dan niks. Heb ik verder geen mening over, ik ben niet zo'n viroloog.

Wat voor je gemoedsrust wellicht helpt (of juist niet ;-)), is een firewall om te zien hoe vaak er vanuit de buitenwereld contact wordt gezocht met je pc. Ik heb zelf Firestarter geinstalleerd, dan zie je nog eens wat.
Daarnaast, er zijn virusscanners zoals ClamAV en MailScanner. Heb ik zelf ook. Niet zozeer om je eigen pc te beschermen, meer om de verspreiding van bv. wormvirussen tegen te gaan. 't is een beetje lullig gevoel als je andere pc's van je vriendenkring besmet.

Last but not least, verreweg het grootste deel van de wereld gebruikt Windows en IE. Laten we eens zeggen 90% (waarvan misschien de helft betaald? ;-)).Als je een virus bouwt, waar zou je dat dan op richten?   
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #20 Gepost op: 2009/10/13, 19:20:13 »
Hier staat ook nog wat informatie:
http://sites.google.com/site/computertip/veiligheid

En zo kun je een draadloze verbinding beveiligen:
http://sites.google.com/site/computertip/draadlozeveiligheid

Enfin, een heleboel mensen hebben al veel info gegeven, in deze draad.  :)

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #21 Gepost op: 2009/10/13, 19:26:59 »
Het probleem is dat je niet zomaar kan zeggen of een virusscanner/firewall noodzakelijk is of niet.
Voor een server, die direct is aangesloten op het internet en verschillende services aanbiedt, is een firewall wel aan te raden, maar een simpele thuiscomputer heeft dat niet nodig.
Ga je thuis een webserver opzetten, of e-mail, of iets anders, dan zou het wel een goed idee zijn om in ieder geval in de gaten te houden wat er allemaal aan verkeer naar toe gaat. Waarschijnlijk wil je ook sommige dingen blokkeren. In dat geval is een firewall wel weer zinnig.

Een virusscanner voor alleen Ubuntu heeft niet zo heel veel zin: er zijn geen bekende actieve virussen voor. Er valt dus weinig te detecteren.
Maar als je veel bestanden deelt met andere Windows-pc's, dan kan het wel weer goed zijn om een virusscanner te gebruiken. Om besmetting van die Windows-pc's te voorkomen. Maar dat is weer een beetje dubbel want die Windows zou zelf ook een virusscanner moeten hebben.

Simpel en kort: Is het een thuiscomputer die je gebruikt voor tekstverwerken, een filmpje kijken en een beetje surfen, dan heb je ze niet nodig :)

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #22 Gepost op: 2009/10/13, 19:42:08 »
Ga je thuis een webserver opzetten, of e-mail, of iets anders, dan zou het wel een goed idee zijn om in ieder geval in de gaten te houden wat er allemaal aan verkeer naar toe gaat.
Op mijn router had ik alleen port 80 (http://) doorgeschakeld, is dat geen idee ?

Offline track

• Lid
« Reactie #23 Gepost op: 2009/10/13, 21:17:48 »
Bij mij zit de firewall-functie ook in de router:  van buiten staat geen enkele poort open.
Vandaar zit ik zonder firewall op mijn bak helemaal veilg, net als Remuzzz nooit problemen gehad.
En ik ben echt niet schuw in het i'net.
(Ron: waarom heb jij poort 80 open staan ?  Bied je een http- dienst aan ?)

Maar, als een bak tegenover het i'net bloot staat, een server dus, en bovendien diverse diensten draait dien je hem
best wél heel goed te beveiligen.  Niet alleen met een heel goed afgestemde firewall, maar ook met een absoluut
keurig en doordacht rechtenbeheer. 
Als je ook maar een beetje onnozel te keer gaat heb je binnen dagen dit:  http://forum.ubuntu-nl.org/server-en-netwerk/ik-ben-gehackt/
Zoals Johan al zei, het hangt ervan af.

track

p.s.: in die zin gaat ieder antwoord op de poll de werkelijkheid voorbij !
pps: er is echter nog een ander punt waar je ook op moet letten (en daar helpt je geen virusscanner of firewall):
      Er zijn ook kwaadachtige scripten die misbruik van de browser maken.  Een keer vond ik in FF een proxy
      ingesteld die echt niet van mij was.  Waarschijnlik een man-in-the-middel- aanval.  Ik heb er geen schade
      van geleden, maar een ding heb ik daardoor wél begrepen: dat je ook daar niet 100% veilig zit.
« Laatst bewerkt op: 2009/10/13, 21:32:29 door track »

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #24 Gepost op: 2009/10/13, 21:36:02 »
Ron: waarom heb jij poort 80 open staan ?  Bied je een http- dienst aan ?
Dat deed ik ......
Een oude laptop (166MHz / 197MB ram / 3.9Gb HD) stond hier als test http server.
Hier liep een complete LAMP server, tot de machine er geen meer in had, er is een interne timer overleden (volgens Ubuntu).
Maar we geven het niet op, mocht iemand nog een oud beestje overhebben, dan ....... :lol: