Ik had het uiteindelijk met cp -a gedaan, en dat werkte prima.
cp -pidRv /source-partition/* /destination-partition/
Thx voor de tip! Ik zal dit bewaren zodat ik het de volgende keer weet.

Deze opties doen trouwens ongeveer hetzelfde als cp -a met het verschil dat er meer informatie wordt gegeven (v-erbose) en voor het overschrijven van bestanden wordt gevraagd (i-nteractive).
Alleen kreeg ik problemen met de aanpassing van UBuntu aan de nieuwe hardware, alleen lage schermmodus was mogelijk, en ik kreeg de juiste beeldschermdrivers niet geactiveerd. In Intrepid werkt sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg niet meer. Hoe dit dan wel voor elkaar te krijgen heb ik niet kunnen vinden. Dus uiteindelijk heb ik toch een nieuw systeem geïnstalleerd.
Waarom ik geen image gebruikt is omdat de partities die ik wou overzetten groter waren dan de beschikbare ruimte op de laptop waar ze heen moesten. Zoals Track aangaf is eerste verkleinen een optie, dan overzetten, en dan weer terug vergroten van de eerst verkleinde parities, een optie, maar nogal veel gedoe vind ik. Waarom geen nieuwe installatie, omdat ik nogal veel dingen customize, virtuele machines die dan overgezet moeten worden, software van buiten de repo's zoals spss, scripjes voor internetbankieren etc. etc. Het cp commando vanaf een live-cd met de juiste opties werkt prima.
Een beetje een late reactie, mijn backup harde schijf was gecrashed, ext3 werd niet meer herkend, en geforceerd als ext3 mounten lukte ook niet (volgens mij door de bios van mijn laptop die deze probeert te benaderen, want het geeft steeds problemen als de harde schijf bij het opstarten van de laptop ingeplugged is).