Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Toetsenbord indeling US_intl laten functioneren zoals onder Windows  (gelezen 2769 keer)

Ik gebruik zelf altijd de standaard US_INTL toetsenbordindeling onder Ubuntu (dus met é á ú ê e ñ  maar óók met de "vreemde" karakters ĺ ć ś ẃ en ŕ).
Alhoewel ik het in het begin irritant vond heb ik me aangeleerd om, om deze letters niet te krijgen, een spatie meer te gebruiken dus
Shift ' spatie l in plaats van Shift 'l
Aangezien veel vrienden en bekenden me de laatste tijd vragen hoe je onder Ubuntu de layout hetzelfde krijgt als onder Windows (en ik het niet kan oplossen) bij deze de vraag aan jullie.
Hoe kan ik de toetsenbordinstelling onder Ubuntu zo krijgen dat deze hetzelfde functioneert als de US International toetsenbordindeling onder Windows?
Overigens zijn extra modifier keys e.d. geen oplossing (dan kan ik ook gewoon zeggen "tiep maar een extra spatie")
« Laatst bewerkt op: 2009/10/06, 12:29:22 door Chill_Burg »
Windows : Gevangenisraam met uitzicht op utopia.
Ubuntu    : Utopia met uitzicht op gevangenisraam.
Beryl       : LSD trip in utopia met uitzicht op aarde.
Bezoek Rechtenforum.nl voor al je juridische vragen.

Re: Toetsenbord indeling US_intl laten functioneren zoals onder Windows
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/06, 12:44:56 »
System - Preferences - Keyboard
Tabje Layouts - Add - USA International (with dead keys) en op Default zetten
Keyboard moet op Generic 105-key (Intl) PC staan
Bij Layout Options kun je nog kiezen welke 3rd Level Chooser je wilt (voor tekens als €¼¤¾¥× bijv.). Heb ik nu zelf op Alt staan, maar je kunt er ook de Win toetsen voor gebruiken.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/06, 13:49:43 »
Kan niet, volgens mij. Gewoon aanleren om de spatiebalk ff aan te tikken, wanneer je 'n wil in plaats van ń.

De Internationaal-indeling van Ubuntu is internationaler dan die van Windows, want er zijn wel degelijk talen waarin ń en zo, voorkomt. Zoals het Pools:
http://www.goldenline.pl/marek-burzynski3

Als je vrienden en bekenden die extra spatie te lastig vinden, tja... Als ze iets zoeken dat helemaal op Windows lijkt, dan... kunnen ze beter Windows blijven gebruiken. Want alleen Windows lijkt 100 % op Windows.  :)
« Laatst bewerkt op: 2009/10/06, 13:56:23 door Pjotr »

Offline track

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/06, 15:18:30 »
Volgens mij betekent "dead keys" dat de ['] geen eigen letter oplevert, pas als je ['][ ] tikt.
en ['][e] levert "é" op.
En "no dead keys" is het tegenovergestelde, als je ['] tikt komt ['], en voor een "é" moet je [comp][']-e tikken.
en ['][e] zou "´e" opleveren.
Dit gebruik ik zelf, met de rechte "win"-toets als [comp].

track
« Laatst bewerkt op: 2009/10/06, 15:20:17 door track »

Offline JvH

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/06, 16:54:08 »
Als je vrienden en bekenden die extra spatie te lastig vinden, tja... Als ze iets zoeken dat helemaal op Windows lijkt, dan... kunnen ze beter Windows blijven gebruiken. Want alleen Windows lijkt 100 % op Windows.  :)
+1

Toch zou ik, als ik jou was, de indeling US International with AltGr dead keys aanraden.
Die indeling beviel mij persoonlijk zo goed dat ik zelfs heb geprobeerd deze in Windows na te bootsen :) Misschien dat je vrienden er ook zo over denken als ze het eens proberen.

Zoals de naam al doet vermoeden werken de dead keys bij deze indeling in combinatie met een 3rd level key (standaard AltGr, net als in Windows). Voordeel is dat deze indeling, als je geen modifier keys gebruikt, exact zo werkt als de gewone US-indeling in Windows, dus zonder de speciale tekens. Dan heb je iig geen last van die extra spatie, maar heb je toch toegang tot alle vreemde tekens (en dan, zoals Pjotr ook al zei, veel meer dan in Windows :)). Een aantal speciale tekens is direct via AltGr te typen. Dat gaat wat sneller dan <AltGr> + <dead key>, <letter>.
Bijvoorbeeld:
AltGr + AEIOU = ÁÉÍÓÚ
AltGr + QRJPY = ÄËÏÖÜ

Dat zijn toevallig ook de tekens die je in een normale Nederlandse tekst het meest zult tegenkomen, dus dat komt mooi uit wat dat betreft :)
« Laatst bewerkt op: 2009/10/06, 17:14:46 door JvH »