Als je vrienden en bekenden die extra spatie te lastig vinden, tja... Als ze iets zoeken dat helemaal op Windows lijkt, dan... kunnen ze beter Windows blijven gebruiken. Want alleen Windows lijkt 100 % op Windows. 
+1
Toch zou ik, als ik jou was, de indeling
US International with AltGr dead keys aanraden.
Die indeling beviel mij persoonlijk zo goed dat ik zelfs heb geprobeerd deze in Windows na te bootsen

Misschien dat je vrienden er ook zo over denken als ze het eens proberen.
Zoals de naam al doet vermoeden werken de dead keys bij deze indeling in combinatie met een 3rd level key (standaard AltGr, net als in Windows). Voordeel is dat deze indeling, als je geen modifier keys gebruikt, exact zo werkt als de
gewone US-indeling in Windows, dus zonder de speciale tekens. Dan heb je iig geen last van die extra spatie, maar heb je toch toegang tot alle vreemde tekens (en dan, zoals Pjotr ook al zei, veel meer dan in Windows

). Een aantal speciale tekens is direct via AltGr te typen. Dat gaat wat sneller dan <AltGr> + <dead key>, <letter>.
Bijvoorbeeld:
AltGr + AEIOU = ÁÉÍÓÚ
AltGr + QRJPY = ÄËÏÖÜ
Dat zijn toevallig ook de tekens die je in een normale Nederlandse tekst het meest zult tegenkomen, dus dat komt mooi uit wat dat betreft