ik begrijp zowieso niet waarom dit met een schijfcontrole opgelost kan worden?
ntfs is een proprietair bestandssysteem van Microsoft. De details van hoe het werkt, zijn niet gepubliceerd. Als een ntfs volume niet goed afgesloten is, dan zal GNU/linux (Ubuntu in ons geval) de schijf standaard niet aankoppelen: een partitie die niet goed afgesloten is (niet "clean: ), gebruiken, houdt namelijk risico's in dat je het volume verder beschadigt. Het is dus uit voorzorg dat het systeem dergelijke schijven standaard niet wil aankoppelen.
In geval van nood kan je de schijf wel aankoppelen via de "force" optie. Dan zeg je aan de kernel: koppel de schijf toch maar aan, zelfs al is het niet koosjer.
De enige mogelijkheid om een ntfs volume van binnen en van buiten te controleren, is met de Windows tools. Er bestaat evenwel een programmaatje "ntfsfix", maar in de handleiding staat:
ntfsfix is a utility that fixes some common NTFS problems. ntfsfix is
NOT a Linux version of chkdsk. It only repairs some fundamental NTFS
inconsistencies, resets the NTFS journal file and schedules an NTFS
consistency check for the first boot into Windows.
Dikwijls volstaat ntfsfix om de schijf weer automatisch aangekoppeld te krijgen, maar dat ontslaat je niet van de noodzaak de schijf te controleren onder Windows.
Heb je geen Windows, dan zou je geen ntfs mogen gebruiken. Je beschikt namelijk niet over de nodige middelen om dat bestandssysteem te onderhouden. Gebruik dan ext3 (of ext4 wat er aan komt).
Als je een up-to-date reservekopie hebt van de gegevens, dan zou ik, als ik jou was, onmiddellijk de schijf herformatteren en mijn reservekopie terugplaatsen.
Als je backup nog moet bijgewerkt worden, dan moet je die schijf nog één keer mounten om je backup bij te werken. Als je de schijf geforceerd "enkel lezen" aankoppelt, zijn er niet veel risico's, denk ik.