Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: tweede schijf wordt niet herkend  (gelezen 5443 keer)

Offline thieuke

• Lid
tweede schijf wordt niet herkend
« Gepost op: 2009/10/04, 16:23:10 »
Ik plaats mijn probleem evn hier, ondanks dat ik het ga hebben over Kubuntu 9.10, omdat dit in elke versie denk ik wel voor kan komen.

Het probleem is dat ik mijn tweede harde schijf (met mijn muziekbestanden) niet op kan.

Voorheen (Kubtunu 9.04) kon ik via Dolphin links op alle schijven klikken. Dat kan nu nog steeds en net na de installatie heb stond mijn tweede schijf (genaamd G:) er wel bij, maar ik kon er niet op. Terwijl dat vanaf de installatie van 9.04 wel ging.

Ik heb daarna de fout gemaakt om de schijf uit dat rijtje te verwijderen, dus nu sta ik even helemaal stil.

Mijn vraag: Hoe kan ik Kubuntu aangeven dat er nog een schijf is, en dat ik er op kan, zonder deze te moeten formatteren.
Compaq Presario S5190NL, AMD Athlon XP 2.3 Ghz, 1x 320 Gb Seagate Barracuda, 1x 250 Gb Seagate Barracuda, Nvidia GeForce4 chipset, 2x 1Gb DDR 333 MHz,  Nvidia GeForce FX 5500 256 MB DDR, Kubuntu 9.04, KDE 4.2.4.

Offline vanadium

• Lid
Re: tweede schijf wordt niet herkend
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/04, 18:15:05 »
Ik vermoed dat je tweede schijf in ntfs geformateerd is. Mogelijk was de schijf niet goed afgesloten, en dan zal linux de schijf niet aankoppelen. Oplossing (indien dit het geval is): voer een schijfcontrole uit van die schijf onder MS Windows.

Offline thieuke

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/04, 19:07:54 »
Die schijf is inderdaad als Windows partitie ooit begonnen.

Echter heb ik geen MS Windows meer op de pc staan (al 2 jaar niet meer), maar ik begrijp zoieso niet waarom dit met een schijfcontrole opgelost kan worden?
Compaq Presario S5190NL, AMD Athlon XP 2.3 Ghz, 1x 320 Gb Seagate Barracuda, 1x 250 Gb Seagate Barracuda, Nvidia GeForce4 chipset, 2x 1Gb DDR 333 MHz,  Nvidia GeForce FX 5500 256 MB DDR, Kubuntu 9.04, KDE 4.2.4.

Offline jan11000

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/04, 19:15:24 »
Indien je naar je media map gaat, is de schijf hier te zien?
Kun je de schijf hier openen?
Ziet gparted de schijf?
Met "gksudo pysdm" kun je hem grafisch mounten aan een map naar keuze.(wel even installeren pysdm).

Indien je toch windows moet hebben om fouten te herstellen, dan kun je misschien een bootable windows cd proberen, kies r voor repareren, dan krijg je dos venster(is geen dos), dan chkdsk op je harde schijf doen(wel eerst naar je harde schijf gaan).
Of een bootable windows cd maken met bart pe of pe builder.
« Laatst bewerkt op: 2009/10/04, 19:18:52 door jan11000 »

Offline thieuke

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/04, 19:45:14 »
1. nee, de schijf is daar niet te zien
2. dus nee
3. geen idee, niet gekeken
4. pysdm moet ik proberen.

Ik heb wel een externe schijf waar ik willekeurig een schijf in kan doen, en dan via USB aansluiten. KAn ik man met windiws een schijfcontrole uitvoeren?

Offline jan11000

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/04, 20:16:15 »
Is het een usb schijf?
Doe eens meerdere malen in de terminal "lsusb" en enter, indien het usb is zou je hem hier moeten zien.

Offline thieuke

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/10/04, 21:16:25 »
nee het is nu een interne harde schijf (IDE), maar ik heb een behuizing waar ik hem in kan doen. DAn kan ik er via USB op.

Offline thieuke

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/10/05, 08:33:33 »
Is het een optie om de boel opnieuw te installeren?

« Reactie #8 Gepost op: 2009/10/05, 09:57:08 »
Ik heb ook het zelfde probleem.
En nee, een nieuwe install helpt niet.....althans niet bij mij.
Probleem onstond bij mij een maand geleden.
Voordien werkte alles prima !!.
You gotta be hungry !

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2009/10/05, 10:53:16 »
Citaat
ik begrijp zowieso niet waarom dit met een schijfcontrole opgelost kan worden?
ntfs is een proprietair bestandssysteem van Microsoft. De details van hoe het werkt, zijn niet gepubliceerd. Als een ntfs volume niet goed afgesloten is, dan zal GNU/linux (Ubuntu in ons geval) de schijf standaard niet aankoppelen: een partitie die niet goed afgesloten is (niet "clean: ), gebruiken, houdt namelijk risico's in dat je het volume verder beschadigt. Het is dus uit voorzorg dat het systeem dergelijke schijven standaard niet wil aankoppelen.

In geval van nood kan je de schijf wel aankoppelen via de "force" optie. Dan zeg je aan de kernel: koppel de schijf toch maar aan, zelfs al is het niet koosjer.

De enige mogelijkheid om een ntfs volume van binnen en van buiten te controleren, is met de Windows tools. Er bestaat evenwel een programmaatje "ntfsfix", maar in de handleiding staat:
Citaat
ntfsfix  is a utility that fixes some common NTFS problems.  ntfsfix is
       NOT a Linux version of chkdsk.  It only repairs some  fundamental  NTFS
       inconsistencies,  resets  the  NTFS  journal file and schedules an NTFS
       consistency check for the first boot into Windows.
Dikwijls volstaat ntfsfix om de schijf weer automatisch aangekoppeld te krijgen, maar dat ontslaat je niet van de noodzaak de schijf te controleren onder Windows.

Heb je geen Windows, dan zou je geen ntfs mogen gebruiken. Je beschikt namelijk niet over de nodige middelen om dat bestandssysteem te onderhouden. Gebruik dan ext3 (of ext4 wat er aan komt).

Als je een up-to-date reservekopie hebt van de gegevens, dan zou ik, als ik jou was, onmiddellijk de schijf herformatteren en mijn reservekopie terugplaatsen.

Als je backup nog moet bijgewerkt worden, dan moet je die schijf nog één keer mounten om je backup bij te werken. Als je de schijf geforceerd "enkel lezen" aankoppelt, zijn er niet veel risico's, denk ik.

Offline thieuke

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2009/10/05, 11:10:01 »
Punt is alleen dat er op die schijf weet ik het hoeveel tientallen Gb aan bestanden staat (geloof richting de 50 Gb), dat sluis je niet even door naar een andere schijf.

Maar ik denk dat ik hem even inde externe behuizing hijs en dan via mijn laptop met XP  de schijfcontrole er op los laat. Als die dan alles wat niet goed is recht zet dan kan ik als het dus goed is de schijf weer normaal op, en dan hoef ik niet eens Kubuntu opnieuw te installeren? maar hij wordt dan direct weer herkent?

Volgende vraag: hoe kan ik het in het vervolg voorkomen?
De schijf deed het onder 9.04 gewoon goed. Ook na enkele keren herinstalleren van 8.04, 8.10 en 9.04. Nu met overstappen naar 9.10 is het ineens wel zo dat dit gebeurd.

In het vervolg de tweede schijf maar gewoon afkoppelen bij installatie?

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2009/10/05, 12:18:50 »
Citaat
dat sluis je niet even door naar een andere schijf.
Toch moet je een reservekopie hebben als je de kans niet wil lopen de gegevens te verliezen. Schijfjes waarop je dezelfde hoeveelheid data drie keer kwijt kan, heb je voor minder dan 100 euro.

Citaat
Als die dan alles wat niet goed is recht zet dan kan ik als het dus goed is de schijf weer normaal op, en dan hoef ik niet eens Kubuntu opnieuw te installeren?
Je hoeft nooit Kubuntu te herinstalleren om een schjf aan de praat te krijgen. Even vragen op dit forum als het niet lukt.

Citaat
hoe kan ik het in het vervolg voorkomen?
Dit is een interne schijf, dus je schijf wordt normaliter goed afgesloten van zodra je de computer uitzet. Alleen bij onverwacht vastlopen, stroomuitval ... kan het gebeuren dat de schijf niet goed wordt afgesloten. Met andere woorden: zelf kan je het nooit volledig voorkomen: ook hardware en software faalt wel eens.

Een harde schijf móet je soms kunnen controleren. Om die reden, en ik val nu in herhaling, zou je geen ntfs moeten gebruiken op een systeem met enkel Linux.

Offline thieuke

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2009/10/05, 12:31:15 »

Een harde schijf móet je soms kunnen controleren. Om die reden, en ik val nu in herhaling, zou je geen ntfs moeten gebruiken op een systeem met enkel Linux.

Toen ik overstapte op Kubuntu was de schijf al lang in gebruik onder Windows. Omdat er toen al 25 Gig aan bestanden op stond heb ik het gewoon een windowsschijf gelaten. Anders had die wel als ext3 geformatteerd geweest (of ext4 tegenwoordig).

Het is een wijze les geweest  :)

Overigens heb ik de computer gewoon opnieuw opgestart met de Kubuntu 9.10 cd in de drive. Toen ben ik aan het installeren gegaan. Kan ik hier uit herleiden dat Kubuntu zelf de schijf niet goed had afgesloten bij de restart?

Offline thieuke

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2009/10/05, 23:33:03 »
Ik denk dat het toch met de slechte Beta van 9.10 die ik had gedownload te maken heeft gehad, want ik heb vanvond 9.04 terug geinstalleerd en daarmee doet de G: schijf het wel weer gewoon.