Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST]Partities  (gelezen 2984 keer)

PhilD

• Gast
[OPGELOST]Partities
« Gepost op: 2009/10/04, 09:52:07 »
Hey,
kan geen bestanden kopieren naar 2°partitie ???.
in bijlage meer info via gparted.
Wat doe ik verkeerd?
Heb al van alles geprobeerd!
d.b.v. grtn ;)
« Laatst bewerkt op: 2009/10/08, 11:47:56 door PhilD »

Re: Partities
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/04, 10:14:30 »
sda2 heb je een mount point, label en vlag gegeven. Niet doen. sda2 wordt automatisch gemount bij locaties > verwisselbare media.
En bij sda1 hoort eigenlijk een bootflag :)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/04, 10:36:07 »
Wel doen, zou ik zeggen. Een data partitie moet beschikbaar zijn bij opstart en wordt dus best via /etc/fstab aangekoppeld.

Als je op een partitie niet kan kopiëren, dan betekent dit dat je er geen rechten toe gekregen hebt. Oplossing: stel de eigenaar en rechten naar wens in van de directory waar je wil kunnen schrijven.

Hoe doe je dat:
1) met de commandolijn
sudo chown  $USER:$USER /media/data
Na "sudo" moet je je gewone gebruikerspaswoord ingeven. Je ziet geen sterretjes, niets: dat is normaal.

Dit zal al voldoende zijn om je als gebruiker alle rechten te geven: standaard staan in Ubuntu de rechten op "lezen, schrijven en uitvoeren" voor gebruiker en groep, en "lezen, uitvoeren" voor anderen. Door jezelf eigenaar te maken heb je dus alle rechten. Om het rechtenpatroon zelf aan te passen (bijvoorbeeld heel restrictief: eigenaar kan alles, groep en anderen niets) gebruik je "chmod"

2) grafisch
* Start nautilus op met administratorbevoegdheid: "gksudo nautilus"
* Navigeer naar de directory, rechts-klik op de directory en pas eigenaar (en eventueel permissies) aan.
* open nautilus

Terzijde: kijk eens waar je een vraag post: deze vraag hoort absoluut niet bij "Hardware en drivers".

« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/04, 11:21:04 »
Uw uitleg klinkt heel logisch. Als je data partitie een mount point geeft staat ze vermeld in etc/fstab en is ze direct beschikbaar bij opstart. Ik doe dat nooit en ze is beschikbaar via locaties (wachtwoord wordt één keer gevraagd) en ze is beschikbaar voor schrijven. Maar waarom een label en vlag ? Een label kun je toch ook toewijzen via :
sudo e2label /dev/sda2 data

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/04, 11:56:38 »
Bericht verplaatst naar Software en Configuratie.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/04, 13:49:31 »
Citaat
Als je data partitie een mount point geeft staat ze vermeld in etc/fstab en is ze direct beschikbaar bij opstart.
Zelf vind ik dat voor een interne schijf veel handiger, maar de uiteindelijke keuze is aan de gebruiker. Standaard wordt sedert enige Ubuntu versies dergelijke afzonderlijke partitie niet meer automatisch via fstab gekoppeld.

Citaat
Maar waarom een label en vlag ?
Van die vlaggen ken ik niet veel, en ik weet niet wat en of linux er iets mee doet.
Ik zie niet wat er tegen een label zou zijn. Bij mounten via /etc/fstab dient het label tot niets, maar bij het handmatig aankoppelen via lokaties in nautilus wordt het label als naam van het volume gebruikt: nuttig dus.

« Reactie #6 Gepost op: 2009/10/04, 14:55:47 »
Eigenlijk zou de topicstarter de partitie in kwestie bij de install "/home" als mountpoint kunen geven vermits ze blijkbaar toch bedoeld is als data opslag voor ubuntu. Vroeger werd dit zelfs aangeraden (aparte part voor /home) Blijkbaar is men daar van afgestapt. Is daar een specifieke reden voor ?

PhilD

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 2009/10/04, 15:59:50 »
ok alvast bedankt voor de vele reacties, maar! ;)
heb in gparted sda1 een bootvlag gegeven en sda terug ontkoppelt en vlag met label verwijdert, héhé!
nu, kan er iemand het kommando geven dat ik dan met kopie in het terminal venster kan plakken? Gebruik een sterretje waar ik m'n paswoord moet ingeven.
Of kan ik het doen in gparted?
echte leek met linux
Nogmaals dank

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/10/04, 16:10:03 »
Citaat
nu, kan er iemand het kommando geven dat ik dan met kopie in het terminal venster kan plakken?
Een commando om wat te doen?

Offline Thijsg

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2009/10/04, 16:11:35 »
gksudo gedit /etc/fstab

« Reactie #10 Gepost op: 2009/10/04, 16:20:03 »
Wat is de bedoeling eigenlijk ?

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2009/10/04, 16:20:34 »
Kan jij gedachten lezen, Thijsg?

&PhilD: geef duidelijk aan wat je wenst/wat je wil doen als je specifieke en gedetailleerde hulp wil. Voorheen heb ik al zowel een commando als een grafische manier gegeven om je toe te laten te schrijven op die partitie. Blijkbaar was dat niet nuttig?

« Reactie #12 Gepost op: 2009/10/04, 17:07:09 »
als beginneling met gparted klooien vind ik behoorlijk riskant ook :)

PhilD

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 2009/10/04, 18:42:08 »
hoe kan ik het gemakkelijkste m'n 2° schijf koppelen zodat ik er naar kan kopieren enz.
Ik ben nog niet zo vertrouwd met de terminal commando's daarom graag een gedetailleerde uitleg ;)

« Reactie #14 Gepost op: 2009/10/04, 18:50:36 »
sda2 heb je een mount point, label en vlag gegeven. Niet doen. sda2 wordt automatisch gemount bij locaties > verwisselbare media.
En bij sda1 hoort eigenlijk een bootflag :)
Euh, dit is exact wat er gebeurt als je je schijf gewoon aanklikt. De schijf wordt gemount onder /media/ met als naam het schijflabel. Hier is dus niks vreemds aan.

Offline jan11000

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2009/10/04, 19:26:14 »
Je schijven staan onder media indien alles goed is.

Met gksudo pysdm(wel even pysdm installeren) kun je hem grafisch koppelen aan een map in je home(bijv een map data).
Met gparted wel goed kijken of je de goede schijf kiest om te koppelen ivm de rare namen in linux.

PhilD

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 2009/10/04, 19:27:24 »
ok,
maar ik kan er niks mee doen, ik kan er niet naar kopieren of schrijven ???

PhilD

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 2009/10/04, 19:32:22 »
weet ook niet hoe ik de rechten over /Home kan krijgen?

« Reactie #18 Gepost op: 2009/10/04, 19:36:29 »
Doe eens eerst gksu nautilus in een terminal zoals vanadium al eerst zei. Even wachtwoord geven(je ziet niks, das normaal)
Dan zou je wel de rechten kunnen aanpassen.

« Reactie #19 Gepost op: 2009/10/04, 19:40:46 »
En "/home " is eigendom van root, "/home/jouw naam" is wel toegankelijjk ;)

PhilD

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 2009/10/04, 19:54:49 »
wauw, eindelijk gelukt. Hartelijk dank allemaal
tot binnekort :D

« Reactie #21 Gepost op: 2009/10/04, 19:56:26 »
wauw, eindelijk gelukt. Hartelijk dank allemaal
tot binnekort :D
prima zo,
SCCS

Offline Thijsg

• Lid
« Reactie #22 Gepost op: 2009/10/04, 21:03:26 »
Kan jij gedachten lezen, Thijsg?

&PhilD: geef duidelijk aan wat je wenst/wat je wil doen als je specifieke en gedetailleerde hulp wil. Voorheen heb ik al zowel een commando als een grafische manier gegeven om je toe te laten te schrijven op die partitie. Blijkbaar was dat niet nuttig?
Ja, ik kan gedachten lezen. :rolleyes: Phil gaf aan dat hij zonder moeite van de tweede schijf wil lezen en ernaar schrijven. Als je niet iedere keer wilt aankoppelen, moet je in /etc/fstab rommelen.

/dev/sda2 /home/phil/Data ext3 defaults 0 0
Als Phil dit toevoegt aan /etc/fstab gedraagt de tweede schijf zich als een map. Tot zover mijn verhaal, het is namelijk allang gelukt. Phil, succes met het verdere gebruik van Ubuntu.

mvg
Thijs

PhilD

• Gast
Re: (OPGELOST)Partities
« Reactie #23 Gepost op: 2009/10/08, 11:44:36 »
had een noob-foutje gemaakt (dacht dat fstab een dir i.p.v. een file was) :rolleyes:
maar jullie hulp was prachtig, veel geleerd en ubuntu diep gaan waarderen!