Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Canon pixma ip1600 64-bit  (gelezen 2965 keer)

Canon pixma ip1600 64-bit
« Gepost op: 2009/10/02, 19:11:41 »
Beste mensen,

Ik heb een canon pixma ip1600 printer en wil deze graag aan de praat krijgen onder Ubuntu 9.04, 64-bit.
Standaart staat deze printer niet in de printerlijst en heb al wat altenatieve oplossingen uitgeprobeerd. Echter, wilt dit niet werken omdat meestal het probleem is dat ik gebruik maak van een 64-bit systeem.

http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/printer-canon-pixma-ip600/msg293924/
(onderste bericht, info staat trouwens op meerdere sites, maar vond deze het best leesbaar en is nederlands)
Het werkt goed, tot ik bij stap 5 kom. Ubuntu wilt de .rpm bestanden niet converteren naar .deb bestanden, omdat ze geschreven zijn voor 32-bit systemen.

Na net nog even goed gezocht te hebben, kwam ik op het volgende:
http://arzanulhaq.blogspot.com/2007/06/how-to-setup-canon-pixma-ip1600-and.html
kon niet mis gaan dacht ik....maar de eerste van de drie bestanden kan hij niet downloaden (libcnbj-2.6_0-1_i386.deb).
Heb toch de rest van de stappen uitgevoerd, maar in CUPS is de iP2200 driver niet geinstalleerd, die (zover ik gelezen heb, ook de iP1600 printer kan aansturen).
Heb ook geprobeert op internet naar het betreffende bestand te zoeken, maar dit mocht ook niet baten.

Vraag me nu af wat het beste is om te doen.
Het 64-bit systeem eraf halen en een 32-bit versie terug zetten. of zijn er nog andere manier om dit goed te krijgen.

Groeten,
Jeff

p.s. heb trouwens ook nog wat problemen met installatie van software op Ubuntu 64-bit

Re: Canon pixma ip1600 64-bit
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/02, 20:00:55 »
Een rpm zet je zo om en gelijk installeren sudo alien -i naam.rpm
Je moet wel eerst alien installeren via Synaptic.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline track

  • Lid
Re: Canon pixma ip1600 64-bit
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/02, 20:05:29 »
Hoi Jeff,

welkom op het forum !

Die *386.deb -jes zijn inderdaad (altijd dacht ik) 32-bit software. 
Ik ben er in de 64-bit-toestanden nog niet echt thuis,  maar ik dacht dat er een mogelijkheid was
om 32-bit drivers ook in een 64-bits Linux in te zetten, met een soort tussendriver.

Eigenlijk vraag ik mij maar af hoezo het niet mogelijk zou zijn om te OSX- driver aan de praat
te krijgen, immers draait die ook met CUPS ...  maar dat is zeker niet iets om het eerst mee te beginnen.
( zie ook hier:  http://www.openprinting.org/show_printer.cgi?recnum=Canon-PIXMA_iP1600 )

Is er volgens het handboek een compatibiliteitsmodus voor die printer ?
Want dat gebruik ik hier voor mijn oude OKI-laser, en die werkt beter dan de oorspronkelijke driver.

track
« Laatst bewerkt op: 2009/10/02, 20:09:29 door track »

Re: Canon pixma ip1600 64-bit
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/03, 13:48:47 »
Bedankt voor jullie reacties,

Heb nog even geprobeert de volgende bestanden om te zetten naar .deb-jes.

cnijfilter-ip2200-2.60-1.i386.rpm
Bij deze krijg ik verschillende foutmeldingen, waaronder deze:
dpkg-gencontrol: error: current host architecture 'amd64' does not appear in package's architecture list (i386)
cnijfilter-ip2200-lprng-2.60-1.i386.rpm
Als ik dez probeer om te zetten krijg ijk het volgende,
jeff@pc02:~/canon2$ sudo alien cnijfilter-ip2200-lprng-2.60-1.i386.rpm
Warning: Skipping conversion of scripts in package cnijfilter-ip2200-lprng: postrm
Warning: Use the --scripts parameter to include the scripts.
mkdir: kan map `cnijfilter-ip2200-lprng-2.60' niet aanmaken: Bestand bestaat al
unable to mkdir cnijfilter-ip2200-lprng-2.60:  at /usr/share/perl5/Alien/Package.pm line 257
.
de eerste twee waarschuwingen zeggen me niet echt veel, wat daar onder staat vind ik nogal vreemd....hij kan een map niet maken, omdat die al bestaat. Heb ook even in het Package.pm bestand gekeken, en daar staat het volgende:

=item unpack

This method unpacks the package into a temporary directory. It sets
unpacked_tree to point to that directory.

(This is just a stub method that makes a directory below the current
working directory, and sets unpacked_tree to point to it. It should be
overridden by child classes to actually unpack the package as well.)

=cut

sub unpack {
my $this=shift;

my $workdir = $this->name."-".$this->version;
* $this->do("mkdir $workdir") or     
die "unable to mkdir $workdir: $!";
# If the parent directory is suid/sgid, mkdir will make the root
# directory of the package inherit those bits. That is a bad thing,
# so explicitly force perms to 755.
$this->do("chmod 755 $workdir");
$this->unpacked_tree($workdir);
}
* = line 257
Hieruit haal ik dat hij de tijdelijke map niet kan maken, omdat die al bestaat. dat is vreemd want in het mapje .../Alien staat nergens een map: cnijfilter-ip2200-lprng-2.60.

Ik kijk nog even naar die compatibiliteitsmodus, maar dan moet ik even op zoek gaan naar het boekje ;-)

Re: Canon pixma ip1600 64-bit
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/03, 19:11:55 »
Als je een 64 bit systeem hebt, 32 bit naar 64 bit http://maketecheasier.com/run-32-bit-apps-in-64-bit-linux/2009/08/10 deze zou voor jou moeten werken.Andersom gaat niet, zover ik weet.
Heb je al gekeken of de map cnijfilter-ip2200-lprng-2.60 al ergens voorkomt? Heb je het bestand al eerder uitgepakt? Deze dan eerst deze map verwijderen.
Als je de eerste link hebt uitgevoerd zou ik het pakket direct installeren, doe ik ook, dit gaat altijd goed bij mij.
sudo alien -i cnijfilter-ip2200-lprng-2.60-1.i386.rpm

In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Canon pixma ip1600 64-bit
« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/08, 17:41:18 »
Ben een paar dagen ziek geweest, vandaar dat ik dit even heb laten rusten....

Heb nu een aantal dingen geprobeerd:
@Gijsbert: Ik heb dat programmatje uitgevoerd, XAMPP kan ik nu gelukkig wel draaien, daar ben ik heel blij om, want websites maken is eigenlijk het hoofddoel van deze Ubuntu installatie. Maar het omzetten van de rpm bestanden gaat nog steeds niet. Het volgende krijg ik in de terminal te zien.

jeff@pc02:~$ cd /home/jeff/canon
jeff@pc02:~/canon$ sudo alien cnijfilter-common-2.60-1.i386.rpm cnijfilter-ip2200-2.60-1.i386.rpm
[sudo] password for jeff:
Package build failed. Here's the log:
dh_testdir
dh_testdir
dh_testroot
dh_clean -k -d
dh_installdirs
dh_installdocs
dh_installchangelogs
find . -maxdepth 1 -mindepth 1 -not -name debian -print0 | \
xargs -0 -r -i cp -a {} debian/cnijfilter-common
dh_compress
dh_makeshlibs
dh_installdeb
dh_shlibdeps
dpkg-shlibdeps: warning: symbol poptGetContext used by debian/cnijfilter-common/usr/local/bin/cngpij found in none of the libraries.
dpkg-shlibdeps: warning: symbol poptGetNextOpt used by debian/cnijfilter-common/usr/local/bin/cngpij found in none of the libraries.
dpkg-shlibdeps: warning: symbol poptGetOptArg used by debian/cnijfilter-common/usr/local/bin/cngpij found in none of the libraries.
dpkg-shlibdeps: warning: symbol poptBadOption used by debian/cnijfilter-common/usr/local/bin/cngpij found in none of the libraries.
dpkg-shlibdeps: warning: dependency on libpopt.so.0 could be avoided if "debian/cnijfilter-common/usr/lib/cups/filter/pstocanonij debian/cnijfilter-common/usr/local/bin/cngpij" were not uselessly linked against it (they use none of its symbols).
dh_gencontrol
dpkg-gencontrol: error: current host architecture 'amd64' does not appear in package's architecture list (i386)
dh_gencontrol: command returned error code 65280
make: *** [binary-arch] Fout 1
find: ‘cnijfilter-common-2.60’: Bestand of map bestaat niet
jeff@pc02:~/canon

@track: Ik heb even geprobeerd om een Macintosh driver te vinden, en inderdaad, op de site van canon staat netjes een Mac driver voor de PIXMA iP1600 printer voor CUPS. Echter is dit een vreemd .dmg bestand waar ik niet veel mee kan. ook het veranderen van de extentie naar .iso (zoals op sommige sites beschreven staat) mag niet baten. Een goed progje om dit om te zetten heb ik ook nog niet gevonden.

Met vriendelijke groeten,
Jeff

Re: Canon pixma ip1600 64-bit
« Reactie #6 Gepost op: 2009/10/08, 21:32:58 »
Als je eerst via Synaptic het pakketje nautilus-open-terminal installeert. Eerst de PC herstarten, dan kan je na installatie dit terug vinden in Nautilus onder Bestand> terminal hier openen. Nu kan je grafisch naar een map navigeren en in die map een terminal openen waarin het juiste pad vermeld staat, scheelt weer een hoop gezoek.
Vervolgens als je in de map staat dan de terminal openen, type dan sudo alien -i cnijfilter-common-2.60-1.i386.rpm cnijfilter-ip2200-2.60-1.i386.rpm ik zet er zelf altijd -i bij, dan wordt het gelijk geïnstalleerd. Ik zou zeggen probeer het zo nog een keer.
« Laatst bewerkt op: 2009/10/08, 21:36:39 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Canon pixma ip1600 64-bit
« Reactie #7 Gepost op: 2009/10/09, 09:19:39 »
Ik heb alles gedaan wat Gijsbert zei (met de -i ;)) Alleen krijg weer dezelfde meldingen terug als hierboven.

Wat ik uit de foutmeldingen haal, is dat er een probleem is met het 64-bit systeem. Hij kan beplaalde lbraries niet vinden, aangezien er 64-bit libraries geinstalleerd zijn.  Klopt dit??

Groeten,
Jeff

Re: Canon pixma ip1600 64-bit
« Reactie #8 Gepost op: 2009/10/09, 09:23:55 »
Dat kan, ik moet even nakijken hoe je dit moet omzetten. Er staat me iets van bij dat er een pakket in Synaptic zit hiervoor. Ik kan het nu niet even nakijken, ik zit nu op een W.-PC. :(
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Canon pixma ip1600 64-bit
« Reactie #9 Gepost op: 2009/10/24, 14:29:36 »
Beste mensen,

Naar het een tijdje te hebben laten rusten ben ik weer even aan de gang gegaan met de printer.
Ik heb nog een LapTop met een 32-bit ubuntu 9.04.

Na ff rustig dit (http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/printer-canon-pixma-ip600/msg293924/) doorgelezen te hebben heb ik de printer probleemloos binnen ongeveer 1,5 uur aan de praat gekregen. Dus ik heb nu het bewijs dat deze printer probleemloos kan werken met ubuntu.

Nu zit ik te twijfelen wat ik zou doen. haalt een 64-bit ubuntu versie echt veel meer uit me PC dan een 32-bit versie. en is het misschien niet verstandiger om toch te "downgraden" naar een 32-bit variant om mogelijk andere problemen in de toekomst te voorkomen (met andere software of randapparatuur). Ik heb overigens 3 GB aan werkgeheugen in mijn pc zitten, dus daarvoor is een 64-bit OS niet nodig.

Groeten,
Jeff