Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: fstab/mtab  (gelezen 1242 keer)

fstab/mtab
« Gepost op: 2009/09/29, 19:39:03 »
Beste lezers,

Ik wil de schijfruimte die niet gebruikt wordt (98%) verdelen: hardy/ander os/evt back-up.
De niet-gebruikte schijfruimte bevindt zich uiteraard op sda1.
Voordat ik aan de slag kan, moet ik eerst de cd-drive en de printer loskoppelen.
Het beroerde is echter, ik mis in /etc fstab en mtab. Heeft iemand misschien een
suggestie?

Bij voorbaat dank,

Johan.

Re: fstab/mtab
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/29, 20:06:20 »
Vreemd dat je die twee bestanden niet hebt, horen daar echt te staan. Verander je bijv in fstab hoort er ook nog een fstab.bak bestand te staan. Hoe heb je gezocht, via de terminal of via nautilus?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/29, 20:54:18 »
Ik begrijp niet wat je wil doen. Herpartitioneren? Waarom moet je printer en cd-drive loskoppelen? /etc/fstab en /etc/mtab heb je zeker op je systeem. Laat die voorlopig liefst nog voor wat ze zijn.

Offline track

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/30, 12:42:42 »
Hoi Johan,

als je vanaf de live-CD opstart worden de schijven helemaal niet gemount,
je hoeft er dus ook niets los te koppelen.  Je kunt meteen met gparted
aan de slag.  Verder let op: /etc  fstab  en  /etc/fstab  zijn niet hetzelfde !

Maar daar heeft Vanadium je al op gewezen. 

track

Offline Lexaldo

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/30, 14:04:09 »
Het beroerde is echter, ik mis in /etc fstab en mtab. Heeft iemand misschien een
suggestie?
Wellicht heb je alleen gekeken tussen de mappen; fstab en mtab zijn namelijk tekstbestandjes die onder die mappen staan. Volgens mij moeten die aanwezig zijn; even naar beneden scrollen.

Maar, zoals Vanadium reeds opmerkte, kun je die beter laten voor wat ze zijn.

« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/30, 14:55:19 »
Beste lezers,

Ik wil de schijfruimte die niet gebruikt wordt (98%) verdelen: hardy/ander os/evt back-up.
De niet-gebruikte schijfruimte bevindt zich uiteraard op sda1.
Voordat ik aan de slag kan, moet ik eerst de cd-drive en de printer loskoppelen.
suggestie?

Bij voorbaat dank,

Johan.
Vanadium, haalde het al eerder aan, om je hd opnieuw in te delen hoef je niks los te koppelen of te veranderen aan fstab of mtab. Daarvoor kan je gebruik maken van gparted op de Ubuntu live cd of Gparted Live http://gparted.sourceforge.net/livecd.php
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.