Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Snelkoppeling Wine-programma  (gelezen 2090 keer)

Offline Remuzzz

• Lid
Snelkoppeling Wine-programma
« Gepost op: 2009/09/29, 19:09:58 »
Hoi!

Ik heb het 'mijn huishoud boekje'  gedownload (http://www.rietkerken.com/) en draai het via Wine. Werkt prima: simpel en doeltreffend.

Het programma hoef je niet te installeren en werkt met losse configuratiefiles. Probleem is: zodra ik een launcher aanmaak op mijn bureaublad, denkt hij dat op mijn desktop ook de configuratiefiles staan en kan hij mijn gegevens niet vinden.

Is het mogelijk om een snelkoppeling aan te maken die het programma laat denken dat hij ook echt in de map wordt uitgevoerd?
Mocht het niet mogelijk zijn, kent iemand dan een eenvoudig boekhoudprogramma dat .csv kan importeren?

Groetjes,
Remy

Re: Snelkoppeling Wine-programma
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/29, 19:32:31 »
Je moet daarvoor een doelmap voor de starter instellen, namelijk de map waarin de configuratiebestanden zich bevinden.

Offline peter10

• Lid
    • Mijn Hyve
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/29, 19:51:45 »
Het probleem is (denk ik) dat je het in Wine draait. Het programma "denkt" daardoor dat het gewoon in een Windowsomgeving draait. Als je een Windowsprogramma dat wel moet worden geïnstalleerd, zou installeren in Wine, dan zet Wine dit op een soort virtuele C:\ schijf.
Je zult dus denk ik moeten gaan naar toepassingen --> Wine --> "browse c:\ drive" --> daarin even dat programma (inclusief alle bijbehorende bestanden) plakken. Daarna zou je steeds dezelfde weg kunnen nemen om dat mapje weer op te zoeken en op het programmabestand te dubbelklikken.

Offline petervs

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/29, 19:55:31 »
Het moet dan toch lukken met als opdrachtregel iets als:
wine /home/...enz/bestand.exe
Ubuntu MATE 16.04

Offline Remuzzz

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/29, 20:43:36 »
@Columlus 007: Wat is een doelmap voor de starter?

@Peter: Het programma heb ik al op de virtuele c-schijf gezet, dat werkt inderdaad prima. Maar gek genoeg niet als ik een shortcut maak :(

@ Petervs: Nope. Als ik dat invul in terminal werkt het. Maar zodra ik een startmap aanmaak op mn bureaublad, wil het programma configuratiebestanden op het bureaublad benaderen :(

Offline petervs

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/29, 21:16:04 »
En een scriptje op je bureaublad zetten dan?
Met daarin eerst een commando om naar de desgewenste map te gaan en daarna een commando "wine bestandx.exe"
Ubuntu MATE 16.04

Offline Remuzzz

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/29, 21:56:22 »
Mm thx! Het lijkt erop dat dat inderdaad de enige mogelijkheid is. Kwam nu ook zoiets tegen op: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1183477

Ga het eens proberen! (wel vreemd trouwens dat het niet eenvoudiger kan)

Offline track

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/09/30, 13:33:08 »
Hoi Remy,

met welke opdracht start je hem op in de terminal ?
Want volgens mij moet dit ook in een starter kunnen. 
(dat bedoel je met "snelkoppeling" toch ?)
Je moet wél even via rechtsklik - eigenschappen - [starter]
het commando aanpassen. 
Maar daar kun je makkelijk gekoppelde commando's hebben ook.

track