Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: fout bij instaleeren  (gelezen 581 keer)

timpieee

• Gast
fout bij instaleeren
« Gepost op: 2009/09/26, 15:09:04 »
ik heb een groot probleem met ubuntu.
als ik een pakket instaleer met gdebi, kpackage kit, synaptic of in terminal krijg ik deze foutmelding:
E: Type 'cnijfilter-common_3.00-1_i386deb' op regel 55 in bronlijst /etc/apt/sources.list is onbekend
E: Type 'cnijfilter-common_3.00-1_i386deb' op regel 55 in bronlijst /etc/apt/sources.list is onbekend
E: De bronnenlijst kon niet gelezen worden.
E: De bronnenlijst kon niet gelezen worden.

kan iemand mij helpen ???

Re: fout bij instaleeren
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/26, 15:09:55 »
Allereerst welkom hier :)

Wat heb je precies gedaan? Welke software wil je installeren en waarom heb je het bestand sources.list bewerkt?

timpieee

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/26, 15:15:23 »
bedankt ;)

ik heb zelf het bestand source.list niet bewerkt

ik heb o.a. opera, limewire, wine en compiz geinstaleert

het zou goed aan wine kunnen liggen ik heb itunes geinstaleert en dat crashte nogal vaak
« Laatst bewerkt op: 2009/09/26, 15:23:07 door timpieee »

« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/26, 15:52:06 »
Citaat
regel 55 in bronlijst /etc/apt/sources.list

2 manieren om je sourcelist bij te werken, dat is met een tekst editor of via System > Administration > Software source.

Zoals de foutmelding al aangeeft, probeert hij te zoeken naar een bestand.
Denk dat er een verwijzing in je source.list is opgenomen die niet begint met 'deb'.
Als je op regel 55 zou kijken met die tekst editor, dan staat daar waarschijnlijk het probleem met "'cnijfilter-common_3.00-1_i386".
Zet een '#' voor deze regel in de tekst editor, en sluit hem dan af.
Je moet de editor wel als root openen, dus ALT-F2 en type gksu gedit.
BTW, om regelnummers voor je regels te krijgen ga je naar instellingen in Gedit en zet je een vinkje bij regelnummers laten zien...of zo...heb hier alleen maar Engelstalige OS-en =D

Plaats eens een copy van je source.list ( rechter muisknop > open met..>tekst editor ), want als je er dubbel op klikt, dan gaat de GUI van Sofware sources open.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/26, 16:00:17 door donpedroII »
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB