Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: xgl/beryl hapert  (gelezen 1412 keer)

ikzelf

• Gast
xgl/beryl hapert
« Gepost op: 2006/10/29, 20:30:07 »
ik heb daarnet edgy en daarbij xgl/beryl geinstalleerd, en ik heb deze 2e howto gebruikt. alleen xgl/beryl doet het de ene keer wel en de andere keer niet, en dan op eens heel erg traag.

Nozem

• Gast
xgl/beryl hapert
« Reactie #1 Gepost op: 2006/10/29, 22:49:54 »
Wat voor grafische kaart heb je? Ik heb zelf de Edgy howto voor Nvidia gebruikt van deze site. Er staan er nog een paar, ook voor andere kaarten, dus wellicht dat je daar wat aan hebt.

Klopt het overigens dat de howto die je noemt XGL gebruikt? Als je een Nvidia kaart hebt is dat in Edgy namelijk niet meer pers

ikzelf

• Gast
xgl/beryl hapert
« Reactie #2 Gepost op: 2006/10/30, 17:27:29 »
ik heb je howto gebruikt, maar nu heb ik het probleem dat beryl vastloopt als ik het start.

Nozem

• Gast
xgl/beryl hapert
« Reactie #3 Gepost op: 2006/10/30, 18:40:44 »
Oh damn, dat is wel irritant..

Heb je wellicht nog oude XGL-dingetjes op je computer staan die conflicten veroorzaken? En wat voor grafische kaart heb je precies? De oude Nvidia types hebben namelijk andere drivers nodig dan de nieuwere. De howto is volgens mij geschreven voor de wat nieuwere types.

ikzelf

• Gast
xgl/beryl hapert
« Reactie #4 Gepost op: 2006/10/31, 21:06:53 »
ik heb de driver van de nieuwe nvidia (heb ik eeuwen geleden zelf uitgezocht). maar ik denk dat het aan beryl ligt, en dus niet aan xgl. en als het aan xgl ligt dan is mijn opstartscript niet goed Xgl -fullscreen /usr/bin/Xgl :0 -fullscreen -ac -accel glx:pbuffer -accel xv:fbo

Nozem

• Gast
xgl/beryl hapert
« Reactie #5 Gepost op: 2006/11/01, 09:23:07 »
Maar heb je dat script nog nodig dan? Ik bedoel: die howto waarnaar ik linkte maakt geen gebruik meer van XGL, omdat de nieuwe beta-drivers van Nvidia nu zelf overweg kunnen met dit soort dingen.

In heb in mijn sessies nu niets anders meer staan dan 'beryl-manager' wanneer Ubuntu start.

ikzelf

• Gast
xgl/beryl hapert
« Reactie #6 Gepost op: 2006/11/01, 18:43:54 »
hoe installeer ik die b

ikzelf

• Gast
xgl/beryl hapert
« Reactie #7 Gepost op: 2006/11/01, 18:52:05 »
laat maar, ik heb naar een of andere vage duitse wiki over xgl gesurfd en daar heb ik de startopscript op ingesteld. bedankt voor je moeite! ;)

Nozem

• Gast
xgl/beryl hapert
« Reactie #8 Gepost op: 2006/11/02, 11:30:24 »
Ok

ikzelf

• Gast
xgl/beryl hapert
« Reactie #9 Gepost op: 2006/11/02, 18:18:03 »
werken xgl en die beta drivers ook hetzelfde, of dat niet?

Nozem

• Gast
xgl/beryl hapert
« Reactie #10 Gepost op: 2006/11/03, 09:13:44 »
Nou, in Edgy zit AIGLX ingebouwd, dat ooit als alternatief van XGL is ontworpen. De Nvidia beta-drivers kunnen hier vrij goed mee overweg. Grootste voordeel (voorzover ik het als leek kan begrijpen) is dat de code iets strakker in elkaar zit en dat je meerdere 3d-geaccelereerde omgevingen naast elkaar kan laten draaien. Dus je desktop, bijvoorbeeld, naast Google-Earth of een 3d spel. In mijn oude XGL configuratie kon dat niet.

hier is een artikeltje over de verschillen tussen AIGLX en XGL, mocht je het interessant vinden.

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
  • Steunpunt: Nee
xgl/beryl hapert
« Reactie #11 Gepost op: 2006/11/03, 17:00:00 »
Nozem: met een beetje tweaken is dat in Xgl ook wel te doen ;)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

ikzelf

• Gast
xgl/beryl hapert
« Reactie #12 Gepost op: 2006/11/03, 17:05:14 »
ik kon google earth idd ook gewoon in xgl doen! ;)

Nozem

• Gast
xgl/beryl hapert
« Reactie #13 Gepost op: 2006/11/03, 17:11:12 »
Klopt profox en ikzelf.. toen ik Dapper draaide, met daarbij XGL / Compiz had ik een soort startscriptje dat ervoor zorgde dat programma's in een aparte xserver werden gestart. Het script zette XGL op die server uit, waardoor je het desbetreffende programma gewoon met 3d-acceleratie kon draaien.

De huidige manier vind ik persoonlijk gewoon prettiger. Geen extra commando's meer en geen problemen met verdwijnende knoppen op de vensterbalk. (Bij mij verdwenen bij het starten van Google-Earth bijvoorbeeld altijd de knoppen min- / maximize en close). Ook het venster was niet meer te slepen. Nou zette ik dit soort programma's toch meestal op 'full-screen'-weergave, maar toch... Ik hou er gewoon van om een zo'n intu