Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OPGELOST Skype en Google Earth starten  (gelezen 8678 keer)

Offline Jakke5

• Lid
OPGELOST Skype en Google Earth starten
« Gepost op: 2009/09/25, 10:25:56 »
Beste bollebozen

Heb Skype geïnstalleerd maar ik vind niet meer hoe ik het moet starten.
Idem voor Google Earth.
Waarschijnlijk is het doodsimpel maar ik kan het niet vinden. :'( :'(

« Laatst bewerkt op: 2009/10/01, 20:06:24 door Jakke5 »

Offline welrob

• Lid
    • robvanderwel
Re: Skype en Google Earth starten
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/25, 10:37:33 »
Staat het niet gewoon onder toepassingen dan internet?
Als het daar niet staat moet je misschien even een herstart doen en nog eens kijken.
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/25, 10:41:20 »
Of zelf toevoegen Systeem>Voorkeuren>Hoofdmenu.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline avanca

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/25, 15:54:17 »
Kan ook opgestart worden met ALT - F2 en skype ingeven idem met google earth.
Mvg

« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/25, 19:19:48 »
Kan ook opgestart worden met ALT - F2 en skype ingeven idem met google earth.
Mvg
Je hebt een grafische desktop of je hebt hem niet. Niet van dat halfslachtige. XD XD XD

Offline Jakke5

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/25, 20:26:00 »
Dankjewel.
Ondertussen is Skype toch opgedoken bij de toepassingen onder Internet, maar Google Earth blijft onvindbaar.
Er is wel iets vreemds aan de hand:
Bij Alt - F2 en dan Skype of Google Earth invullen krijg ik deze raadselachtige mededeling:
Niet in staat locatie 'file:///home/mijnnaam/Skype' weer te geven
De locatie of het bestand was onvindbaar.

En dan nog een vraag: hoe kan ik Skype weghalen van m'n pc en/of hoe kan ik de Sound-devices op het juiste spoor zetten? Ik krijg de keuze uit Pulse audio server (local) en niets anders. Op het forum zie ik dat geluid bij Skype meer dan eens een probleem is, maar bij mij heeft het al gewerkt, helaas nu niet meer. Ook helaas is dat Skype nog 8 eurootjes van mij heeft en die zou ik toch graag gebruiken ...
« Laatst bewerkt op: 2009/09/25, 20:59:47 door Jakke5 »

« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/25, 21:04:14 »
Open de volumeregeling, welke mixer staat vermeld?
Hoe heb je Skype geïnstalleerd> Via Synaptic of handmatig? Via Synaptic, zoek op skype, handmatig zoek de map skype op in je home directory, en deze gooi je weg.
Die foutmeldingen krijg je als de programma's niet in /bin of /sbin staan, meestal de handmatig geïnstalleerde programma's, staan ergens in een bepaalde directory, bijv. /opt, dit verschilt per programma.

Offline Jakke5

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/09/26, 16:01:18 »
Heb als volgt geredeneerd: "Als ik Skype opnieuw kan installeren, neemt het misschien automatisch m'n nieuwe audio-instellingen aan (ik heb een audio-kaart die problemen gaf uit het systeem gesloopt). Daartoe moet ik eerst de oude installatie ongedaan maken."
Ik heb dus Skype uit de home-map gegooid, en vervolgens in Synaptic voor volledige verwijdering gekozen.
Het probleem is nu dat ik skype niet meer in Synaptic kan vinden, ook niet na Synaptic terug in te laden.
Wat kan ik nu doen? Skype van de webstek van Skype zelf halen???
Overigens, m'n audio staat op Alsa mixer en werkt naar behoren, alleen de usb-ingang krijg ik niet voor mekaar.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/26, 16:06:08 door Jakke5 »

« Reactie #8 Gepost op: 2009/09/26, 16:12:34 »
Citaat
Skype van de webstek van Skype zelf halen???
Dat is 1 optie, maar je zou ook kunnen proberen om de Medibuntu repository toe te voegen.

Hier de lijst met beschikbare packages voor jaunty
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline Jakke5

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2009/09/26, 18:03:12 »
Dankjewel. Draai nog 8.04. Is dat Jaunty? Ik heb moeite met dat soort aanduidingen.
Ik heb gezien dat Google Earth er ook bij staat.

« Reactie #10 Gepost op: 2009/09/26, 18:05:53 »
Nee 8.04 is Hardy en 9.04 is Jaunty. Ik heb zelf 8.10 dat heet intrepid.

« Reactie #11 Gepost op: 2009/09/27, 09:34:34 »
Dankjewel. Draai nog 8.04. Is dat Jaunty?

Mocht je het vergeten zijn, dan kun je altijd via Systeem > Administratie > Systeem monitor en dan op de tab "Systeem" klikken.
Hoop dat je er uit gaat komen met de aanwijzingen zover.

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline Jakke5

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2009/09/28, 14:47:27 »
Gracias Don Pedro II en Gijsbert.
Ik wist niet goed wat je bedoelde met de Medibuntu repository. Ik heb in Systeem=>Configuratie=>Softwarebronnen "Ubuntusoftware" en ook "Software van derden" actief staan. Niet Software van derden(broncode) want daar kan ik niets mee. Als ik nu ga kijken bij Synaptic vind ik daar eindelijk Skype terug. Geïnstalleerd en wel, maar bij de testoproep hoor ik me eigen stem slechts zeer zwak. Ik kan  bij Options=>Sound Devices nog steeds alleen "kiezen" uit PulseAudio server, geen andere optie.
Overigens gaat het om een beta-versie 1.3, terwijl ik vroeger met een usb-toestelletje werkte, als ik me goed herinner met versie 1.2

En google earth is nog steeds onvindbaar.

Offline avanca

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2009/09/28, 18:13:37 »
Ook niet met ALT F2   googleearth ingeven zonder spatie?
Als het dan nog niet lukt zal je moeten herinstalleren denk ik.
Mvg

« Reactie #14 Gepost op: 2009/09/28, 18:18:21 »
Kijk eens bij de geluidsmixer>tabblad schakelaars, daar staat ook een micboost van 20db.
Staat deze daar niet dan onder Voorkeuren kijken en aanvinken.
Is google-earth nog niet geinstalleerd? Kan je deze niet vinden. Download hier GE5
http://earth.google.com/intl/nl/download-earth.html de bin file
Rechtsklikken op het bestand, Eigenschappen>Tabblad rechten vinkje bij Uitvoeren van bestand toestaan. Dan in de map in de terminal ./naambestand.bin

« Reactie #15 Gepost op: 2009/09/29, 00:43:59 »
Ik wist niet goed wat je bedoelde met de Medibuntu repository.

Open je Terminal en kopieer het volgende
sudo wget http://www.medibuntu.org/sources.list.d/`lsb_release -cs`.list --output-document=/etc/apt/sources.list.d/medibuntu.list && sudo apt-get -q update && sudo apt-get --yes -q --allow-unauthenticated install medibuntu-keyring && sudo apt-get -q update
En als het goed is staat Googleearth nu in de Synaptic Package lijst

Offline Jakke5

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2009/09/29, 12:31:37 »
1000x dank, Don Pedro en Gijsbert. Heb nu Google Earth 4.2 geïnstalleerd, kan het opstarten via Toepassingen => Internet => Google Earth maar helaas ... het start wel op maar sluit ook meteen weer af, d.w.z. ik ben er niets mee. Heb dan geprobeerd de up-date te installeren, zonder resultaat. Daar krijg ik de melding:
Ophalen van NetworkLink is mislukt (http://www. everytrail.com/et_style.kml) The requested URL returned error: 403

Ook Skype krijg ik niet op punt.
Gijsbert, bedoel je met "geluidsmixer" de Volumeregeling, ? Onder Systeem=>Voorkeuren=>Geluid heb ik alles op PulseAudio Sound Server, als apparaat Alsa mixer en als mixerschuiven Master, PCM, Lijn-in, CD, Microfoon en Pc-speaker. Die staan allemaal op max of bijna op max.  Bij de Volumeregeling (geopend met het luidsprekericoontje) staat geen micboost onder de tab "Schakelaars", maar ik heb die micboost al ergens tegengekomen, weet alleen niet meer waar. Zou het kunnen dat het was met m'n vorige audio-kaart?

« Reactie #17 Gepost op: 2009/09/29, 14:04:15 »
Komt er nog een foutmelding als je het programma opstart in een terminal?
Heb je voor het installeren de verborgen map verwijdert in je home directory, dit is een map die je zichtbaar maakt door in je home map, CTRL+H in te drukken. Dan zie je de verborgen mappen, bij deze staat er een . voor.
Micboost staat bij de mixer onder Voorkeuren, als het goed is.
Welke geluidskaart heb je? In de terminal lspci

Offline Jakke5

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2009/09/29, 19:14:25 »
Dankjewel, Gijsbert.
Citaat
Komt er nog een foutmelding als je het programma opstart in een terminal?
Welk prog? En event. hoe start ik een prog in de Terminal?
Citaat
Heb je voor het installeren de verborgen map verwijdert in je home directory, dit is een map die je zichtbaar maakt door in je home map, CTRL+H in te drukken. Dan zie je de verborgen mappen, bij deze staat er een . voor.
Voor zowel Skype als Google Earth heb ik in me home-map de verborgen mappen resp. Skype en Google Earth idd gewist en daarna terug geïnstalleerd.
Citaat
Micboost staat bij de mixer onder Voorkeuren, als het goed is.

Dan is het niet goed, want het staat er niet. Ik citeer mezelf:
Citaat
Onder Systeem=>Voorkeuren=>Geluid heb ik alles op PulseAudio Sound Server, als apparaat Alsa mixer en als mixerschuiven Master, PCM, Lijn-in, CD, Microfoon en Pc-speaker. Die staan allemaal op max of bijna op max.  Bij de Volumeregeling (geopend met het luidsprekericoontje) staat geen micboost onder de tab "Schakelaars"
(En ook niet ergens anders)
Men geluidskaart heet Intel 82801DB-ICH4 (= de standaardaudio op het moederbord Asus P4BGL-VM; na problemen met de extra kaart ben ik daarop teruggevallen)

« Reactie #19 Gepost op: 2009/09/29, 19:40:29 »
Onder Hulpmiddelen een terminal venster openen en de naam in typen waar het programma mee start voor Skype:skype allemaal kleine letters  
voor GE:sudo /opt/google-earth//googleearth %f  , afhakelijk hoe je GE hebt geinstalleerd dan geen sudo ervoor.Als je deze niet via synaptic hebt geïnstalleerd, wel via synaptic: googleearth.

Als je de volumeregeling(mixer) opent en je klikt rechts van Apparaat op de pijltjes, kan je dan alsa kiezen?
Zoals bij mij?

Anders moet je Pulse eens verwijderen en Alsa terug zetten.
Loop deze link eens door http://sites.google.com/site/computertip/geengeluid

« Reactie #20 Gepost op: 2009/09/30, 01:05:36 »
Vanuit de Ubuntuguid Wiki Jaunty kan ik je alleen even het volgende stukje voorstellen om door te lezen over Troubleshooting.
De fout schijnt veroorzaakt te kunnen worden door het volgende file: libcrypto.so.0.9.8

En anders lees eens de community help door over GE.
BTW, om je te helpen, heb zojuist de handelingen gedaan zoals staan onder "Alternative Installation" en hij schijnt te werken as advertised.
Als ik jou was zou ik, voordat je de "Alternative Installation" gaat doen, eerst even de oude GE verwijderen.

Voor Skype lees ook eens de community help door. Hier staat ook een stukje troubleshooting voor je sound.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/30, 01:20:22 door donpedroII »

Offline Jakke5

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2009/09/30, 10:11:39 »
Dankjewel. Ik geef hier in bijlage een schermafdruk van wat ik krijg als ik de mixer open. Dat ziet er wel even anders uit, niet? Onder de tab Schakelaars krijg ik één optie: Duplicate front.

Wat er staat in http://sites.google.com/site/computertip/geengeluid heb ik afgedrukt, en in het verleden al 100x gelezen. Het heeft me wel geholpen om de audio-instellingen voor andere toepassingen op punt te stellen. (En ja hoor, de micro werkt echt)

Wat mij intrigeert is dat ik bij de opties in Skype maar één enkel apparaat kan kiezen. Ik citeer uit de Community help:
If your audio levels are properly configured and you can hear audio in Skype but your contacts cannot hear your input, you may need to change Skype's input device. From the Skype menu, choose Tools->Options and select Hand/Headsets in the dialog that opens. Experiment with different Calls selections, if they are available. Mijn commentaar: but they aren't. Vroeger kon ik ook nog met een usb-apparaatje telefoneren(misschien in m'n Windows-tijd???).

Don Pedro, ik begrijp niet wat je schrijft over Alternative Instllation en over advertised. Ik heb GE geïnstalleerd via synaptic (met medibuntu toegevoegd, dank je wel ... Don Pedro).

« Reactie #22 Gepost op: 2009/09/30, 12:01:29 »
Citaat
Alternative Installation
Betekent niet meer of minder dat je buiten je Synaptic package manager of Add/Remove een bestand download van de Google earth site.
Dit is een .bin bestand, en de aangegeven pagina staat dan de manier om die aan de praat te krijgen.
Dit is dan trouwens hier Versie 5.1.3509.4636 (beta).
Met "as advertised" bedoel ik te zeggen, dat het gewoon werkt zoals is beschreven...je ziet en gaat zoevend over de planeet  =D

Kijk maar even wat je wilt nu.

Over Skype, kun je bij de Options binnen Skype en dan bij "Geluid in" hem ook niet selecteren?
« Laatst bewerkt op: 2009/09/30, 12:04:11 door donpedroII »

Offline Jakke5

• Lid
« Reactie #23 Gepost op: 2009/09/30, 15:25:24 »
Nogmaals dank Don Pedro.
Wat Skype betreft zet ik hier in bijlage wat ik krijg na selecteren van Options=>Sound Devices. Zoals al ten overvloede vermeld kan ik alléén "kiezen" uit Pulse Audio server. Het scherm suggereert wel dat er een keuzelijst is maar nee keuze is er niet. In dat verband herhaal ik me vraag: bestaat er geen andere versie dan de beta die ik nu heb? Zo ja, waar haal ik die?

Wat GE betreft: ik heb het uit m'n home gekegeld en als ik wat meer tijd heb ga ik de .bin-versie ophalen en installeren zoals je suggereert.

« Reactie #24 Gepost op: 2009/09/30, 17:00:26 »
Ik heb 8.10 en heb pulse verwijdert zoals in de link beschreven van DonPedroII.
Ik kan nu zelf uit andere apparaten kiezen, dit heb ik gedaan.
killall pulseaudio
sudo aptitude remove pulseaudio
sudo aptitude install esound
sudo aptitude remove /etc/X11/Xsession.d/70pulseaudio