Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] Kan geen video afspelen op monitor aangekoppeld aan laptop  (gelezen 1920 keer)

Offline vanadium

• Lid
Op het scherm van de laptop kan ik zonder enig probleem video afspelen. Echter, bij het gebruik van een externe monitor, die anders normaal functioneert, weerklinkt enkel het geluid, maar blijft het scherm zwart. VLC klapt er zelfs ogenblikkelijk uit. Hoort zo niet, zou ik denken. Weet iemand hoe dit probleem kan aangepakt worden?
« Laatst bewerkt op: 2009/09/24, 09:42:48 door vanadium »

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
Re: Kan geen video afspelen op monitor aangekoppeld aan laptop
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/23, 19:51:22 »
Welke videokaart + drivers heb je?
Maak je gebruik van Twinview, Xinerama of een andere optie voor je 2 schermen?
Staat er nog iets bijzonders in de logs van bijvoorbeeld vlc, of in /var/log/Xorg.*.log ?

Offline vanadium

• Lid
Re: Kan geen video afspelen op monitor aangekoppeld aan laptop
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/24, 09:42:33 »
Beste Johan

Het gaat om een Ati Radeon Mobility X600. Ik gebruik (niet dat ik weet) geen Twinview of Xinerama: de externe monitor wordt gebruikt in plaats van de laptop monitor. Ondertussen heb ik echter oplossingen gevonden.

Met "gstreamer-properties" kan je gstreamer instellingen aanpassen. Onder "Device" heb ik "Default" aangepast tot "Radeon Textured Video".
Met de standaard instelling wordt wellicht "Video Overlay" gebruikt. Dit blijkt niet te "weten" dat er een ander scherm is. Met "Textured Video" gaat het videobeeld wel correct door naar de tweede monitor. Voor zover ik zie, blijft de performantie even goed. Voor mij is dit dus opgelost.

On VLC los ik het op door bij "Output module" XVideo als adaptor "-2" te kiezen. (Weer iets om toevallig op te botsen. Een normaal mens zal normaal eerst 1, 2, enz proberen!). Moet dan wel elke keer verzet worden als de laptop monitor gebruikt wordt.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
Re: [opgelost] Kan geen video afspelen op monitor aangekoppeld aan laptop
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/24, 10:06:44 »
Bedankt voor de terugkoppeling :)

Ik heb zelf een Mobility X700, dus dit kan altijd van pas komen.
Die draait nog op 8.10, met de fglrx drivers, en voor zover ik het weet heeft het altijd wel gewerkt met een 2e scherm of tv.
Dat zou met de open drivers wel eens heel anders kunnen zijn.