Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: KDE via synaptic vanuit Ubuntu 9.04 geinstalleerd. Tips?  (gelezen 6048 keer)

FrSu

• Gast
KDE via synaptic vanuit Ubuntu 9.04 geinstalleerd. Tips?
« Gepost op: 2009/09/21, 22:56:54 »
Ik heb KDE via synaptic vanuit Ubntu 9.04 geinstalleerd op onze laptop, die hoofdzakelijk voor internetten en ophalen mail (Evolution) gebruikt wordt. Eerst beeldschermgrootte moeten aanpassen, want de resolutie stond standaard veel te hoog (hardwareprobleem). Daarna mijn draadloos nog standaard moeten activeren, maar dit werkt nu.

KDE ziet er mooi uit, maar de lettergrootte is nog niet echt optimaal. Ben er wat mee aan het klooien geweest en nu begint het erop te lijken, dat werkt in Ubuntu wel iets makkelijker.

Nog tips om KDE nog verder beter ingericht te krijgen?

Groet :D

FrSu

• Gast
Re: KDE via synaptic vanuit Ubuntu 9.04 geinstalleerd. Tips?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/21, 23:22:37 »
Kom er net achter dat het wachtwoord van draadloos niet vastgehouden wordt... :|

« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/22, 20:12:52 »
Het wachtwoord van draadloos wordt alleen vastgehouden als je KWallet aanzet: Kickoff Menu (linksonder)>>>Systeeminstellingen>>>tabblad Geavanceerd>>>KWallet

Tips om het nog beter te krijgen staan hier op mijn website: http://sites.google.com/site/ubukuntu/kubuntu--na-het-installeren

FrSu

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/22, 20:45:08 »
Maar dat is net zo erg, moet je ook steeds een wachtwoord invoeren. >:(
Vandaar dat het niet werkt, ik heb het uitgeschakeld.

Is dit op te lossen zonder wallet gebruik of steeds opnieuw het wachtwoord te moeten invoeren?

« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/22, 20:46:23 »
Het is niet op te lossen zonder walletgebruik.

FrSu

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/22, 20:47:50 »
Dan denk ik dat KDE weer rap van onze laptop afgaat. :|

« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/22, 20:48:46 »

Hoezo? Want onder GNOME moet je ook een wachtwoord (sleutelring) invoeren als je wil verbinden met draadloos.

« Reactie #7 Gepost op: 2009/09/22, 20:49:28 »
Kubuntu is nogal brak qua netwerkbeheer. De meegeleverde netwerkmanager werkt niet goed qua onthouden van wachtwoorden. Ik raad aan om de netwerkmanager van je paneel te verwijderen en GNOME's netwerkmanager te gebruiken. Doe alt+f2 en voer uit: nm-applet. Je kunt nm-applet automatisch laten starten via Systeeminstellingen -> Autostart, voeg daar "nm-applet" toe als uit te voeren programma.

je hebt gelijk wat betreft de omslachtigheid van de lettertypes instellen in KDE. Je moet hiervoor gaan naar Systeeminstellingen -> Uiterlijk -> sectie Lettertypen. Zet hier "Anti-aliasing gebruiken" op "Inschakelen" en vervolgens op het knopje "Instellen" ernaast. Zet "Subpixel-weergave gebruiken" op RGB en "Hinting-stijl" op Volledig. Druk op OK. Kies vervolgens bij de optie "DPI voor lettertypen afdwingen" op de gwenste DPI. Bij mij is dat 96.

FrSu

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 2009/09/22, 20:52:34 »

Hoezo? Want onder GNOME moet je ook een wachtwoord (sleutelring) invoeren als je wil verbinden met draadloos.

Nee hoor, alleen bij inloggen op de sessie.
Zal de tip van Cumulus007 proberen, want opnieuw een ww invoeren om on line te gaan vind ik niks. De laptop wordt juist voor internet en mail gebruikt.

« Reactie #9 Gepost op: 2009/09/22, 20:54:42 »
@FrSu: Vreemd, toen ik nog GNOME gebruikte vroeg ie altijd om het wachtwoord van de sleutelring als ik wilde verbinden met draadloos.

FrSu

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 2009/09/22, 20:56:02 »
Kubuntu is nogal brak qua netwerkbeheer. De meegeleverde netwerkmanager werkt niet goed qua onthouden van wachtwoorden. Ik raad aan om de netwerkmanager van je paneel te verwijderen en GNOME's netwerkmanager te gebruiken. Doe alt+f2 en voer uit: nm-applet. Je kunt nm-applet automatisch laten starten via Systeeminstellingen -> Autostart, voeg daar "nm-applet" toe als uit te voeren programma.

je hebt gelijk wat betreft de omslachtigheid van de lettertypes instellen in KDE. Je moet hiervoor gaan naar Systeeminstellingen -> Uiterlijk -> sectie Lettertypen. Zet hier "Anti-aliasing gebruiken" op "Inschakelen" en vervolgens op het knopje "Instellen" ernaast. Zet "Subpixel-weergave gebruiken" op RGB en "Hinting-stijl" op Volledig. Druk op OK. Kies vervolgens bij de optie "DPI voor lettertypen afdwingen" op de gwenste DPI. Bij mij is dat 96.

Tip voor de lettertypes was een succes. Hoe verwijder ik netwerkmanager van het paneel?
« Laatst bewerkt op: 2009/09/22, 20:57:50 door FrSu »

FrSu

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 2009/09/22, 20:56:42 »
@FrSu: Vreemd, toen ik nog GNOME gebruikte vroeg ie altijd om het wachtwoord van de sleutelring als ik wilde verbinden met draadloos.

Misschien weer eens een kijkje nemen? ;)

« Reactie #12 Gepost op: 2009/09/22, 20:57:25 »
Rechtsklikken op de netwerkmanager en dan voor Verwijderen kiezen ;)

« Reactie #13 Gepost op: 2009/09/22, 20:57:38 »

Misschien weer eens een kijkje nemen? ;)

Ja, misschien is het verbeterd, laatste keer dat ik GNOME gebruikte met draadloos was bij 8.04

FrSu

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 2009/09/22, 20:58:37 »
Rechtsklikken op de netwerkmanager en dan voor Verwijderen kiezen ;)

"Remove this Networkmanagement"?

Gedaan en nm-applet gedaan en in opstart gezet. Even testen.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/22, 21:03:08 door FrSu »

« Reactie #15 Gepost op: 2009/09/22, 21:02:01 »
Yes :)

FrSu

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 2009/09/22, 21:08:22 »
BINGO! XD XD
KDE blijft nog even.. :D

De rest van de tips van Vistaus nog even besnuffelen. ;)

FrSu

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 2009/09/22, 21:43:50 »
Systeemtaal nu ook in NL. :D
Makkelijk voor mijn vrouw. :-*

KDE werkt overigens voor mijn gevoel sneller dan Ubuntu.
Heb geen grafische grapjes aanstaan, kan ook niet met het oude beestje.
Ben er nu best tevreden over. Nog andere interessante tips?

Groet. :D

Offline Sjinovski

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2009/09/22, 22:02:40 »
Ik gebruik onder KDE standaard de Gnome networkmanager omdat dat de enige is waarmee ik vrij eenvoudig de VPN verbinding voor het werk (PPTP) aan de praat kan krijgen. Overigens vraagt ie hier wel standaard om een wachtwoord voor de draadloze verbinding, maar ik zal zelf wel ergens een vinkje vergeten hebben  ;). In de Mint versie van KDE is de Gnome networkmanager ook de standaard.

FrSu

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 2009/09/22, 22:24:46 »
"Mint" versie van KDE? Is dat iets bijzonders, of is dat de laatste komende versie?

Offline Sjinovski

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2009/09/22, 22:35:03 »
"Mint" versie van KDE? Is dat iets bijzonders, of is dat de laatste komende versie?

De KDE versie van Linux Mint..sorry foute volgorde XD

FrSu

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 2009/09/22, 22:38:27 »
Oohh, een van de zovele smaken van Linux... :D

De opstart bij mij werkt nu prima, direct verbinding en geen gedoe met nog een extra ww intypen. Ik hou het dus voorlopig maar op Kubuntu op de laptop. XD

FrSu

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 2009/09/24, 23:01:04 »
Krijg na een update de volgende melding: W: GPG-fout: http://ppa.launchpad.net jaunty Release: De volgende ondertekeningen konden niet geverifieerd worden omdat de publieke sleutel niet beschikbaar is: NO_PUBKEY 179E99D24515F634

Heb even gezocht maar niet gevonden. Zal met bronnen te maken hebben, maar ik kom er niet uit.

« Reactie #23 Gepost op: 2009/09/25, 00:00:18 »
Open Terminal en typ of copy&past
gpg --keyserver subkeys.pgp.net --recv 179E99D24515F634
 && gpg --export --armor 179E99D24515F634
 | sudo apt-key add -

En nu nog ff leren de zoekfunctie van het forum te gebruiken en je word al een echte Linux gebruiker.

;)
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

FrSu

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 2009/09/25, 09:23:53 »
Dat klopt, moet je wel weten WAAROP je moet zoeken.

Zoeken op "keyserver" gaf mij uiteindelijk vanuit het topic "ubuntu8.10 "check update" probleem" het juiste antwoord en de juiste regels om in te typen. :D

Het copy paste verhaal gaf bij mij fouten. :o

Maar ik heb het gevonden, weer een stapje verder. ;)