Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Harddisk(s)  (gelezen 957 keer)

Remco N

  • Gast
Harddisk(s)
« Gepost op: 2009/09/20, 22:33:03 »
Waar kun je de hd's bekijken. Zeg maar de mycomputer in Windows ?

Mvg Remco

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: Harddisk(s)
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/20, 22:40:21 »
In het menu bovenaan de middenkolom (d.w.z. "locaties") en dan zie je de mogelijkheid om ofwel naar je gebruikersmap te gaan, ofwel naar "computer" te gaan (of indien van toepassing ook usb sticks en dergelijke.
De vervolgens verschijnende mappenbladeraar bevat trouwens een tabbladenfunctie, iets wat "deze comp." mist. Laat Windows trouwens even uit je hoofd als je met Ubuntu werkt, dan voel je het systeem wat beter aan.

Offline joop13

  • Lid
Re: Harddisk(s)
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/20, 22:43:12 »
Bedoel je dat je de gemounte harddisks wilt bekijken? Dat kan bij Locaties-->Deze computer

Wil je de gegevens van alle harddisks bekijken dan kun je dat in de terminal doen. Toepassingen -->Hulpmiddelen-->Terminal. Daar dan intypen fdisk -l (de laatste letter is een kleine letter el en niet een ie).

Net te laat =D
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Remco N

  • Gast
Re: Harddisk(s)
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/20, 22:48:03 »
Ik zie alleen maar home, network, root en trash ??

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: Harddisk(s)
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/20, 22:50:20 »
root is "/", wat "C:\" is in Windows. "Home" is te vergelijken met "Documents and settings", waarbinnen de gebruikersmap(pen) zit(ten). Trash is je prullenbak. Behalve de namen is dat weinig anders dan in Windows XP/Vista.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/20, 22:54:59 door Peter »

Remco N

  • Gast
Re: Harddisk(s)
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/20, 22:55:49 »
Ja, daar ben ik inmiddels ook achter  ;), valt allemaal niet mee met die
compleet andere topologie van Linux.

Maar de files in de root kan ik zo wel zien, maar ik wil m'n schijven, usb-sticks en
cd/dvd-speler zien e.d.

Offline joop13

  • Lid
Re: Harddisk(s)
« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/20, 22:56:28 »
Ik zie bij mij ook mijn eigen naam, oftewel de /home, het bureaublad en een extra partitie die ik op de schijf heb. Als je een Usb-stick in je machine stopt verschijnt hij, bij mij, in de lijst links in de bestandsbeheerder.

Maar misschien moet je ook nog even de voorkeuren van de bestandsbeheerder instellen zodat er links een lijst komt van mappen. Dit doe je door, als je de bestandsbeheerder open hebt staan: Bewerken --> Voorkeuren --> Weergaven een vinkje zetten bij Mappen voor bestanden sorteren.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/20, 23:01:44 door joop13 »
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Remco N

  • Gast
Re: Harddisk(s)
« Reactie #7 Gepost op: 2009/09/20, 23:03:09 »
Ok, het begint te dagen. De schijven hebben dus geen letters ( bv. E:) maar
dragen alleen een label zoals root of home.

Maar hoe kan ik bv. nu zien hoeveel ruimte er nog beschikbaar is e.d. ?

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Harddisk(s)
« Reactie #8 Gepost op: 2009/09/20, 23:14:46 »
Kijk eens bij menu Systeem, Beheer, Systeemmonitor, tabblad Bestandssystemen.

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: Harddisk(s)
« Reactie #9 Gepost op: 2009/09/20, 23:24:32 »
In de mappenbladeraar van Ubuntu gaat dat op dezelfde manieren als in die van Win. Ofwel onderaan in het scherm (als je niks geselecteerd hebt) of door in het witte vlak te rechtsklikken en dan eigenschappen.

Extraatje: het lettersysteem van Win wordt in de Linux wereld niet gebruikt omdat het niet bepaald goed is uitgedacht. Want: slechts 26 letters, waarvan A:\ en B:\ al zijn gereserveerd voor floppydrives (al heeft menige pc niet zo'n diskettestation meer). Bovendien zegt die ene letter niks over de fysieke locatie. Ter illustratie: ik heb een laptop, met oorspronkelijk alleen Vista. Om een mij onbekende reden was de 320GB schijfcapaciteit verdeeld over twee maal 160 Gb (hij heeft dus twee fysieke harde schijven). Deze waren standaard zodanig gepartitioneerd, dat ik een windows root ("C:\") partitie had op de eerste fysieke schijf. Deze deelde deze plek met een andere partitie die door Windows "E:\" werd genoemd. Juist, "E:\". En op de tweede fysieke schijf had ik een back-up partitie staan met als "belettering" "D:\". Erg logisch allemaal zeg (maar niet heus).
In linux is er voor harde schijven een ander coderingssysteem, waar andere apparaten buiten vallen (zodat die alleen "bestaan" als ze zijn aangekoppeld).
« Laatst bewerkt op: 2009/09/20, 23:27:57 door Peter »

Re: Harddisk(s)
« Reactie #10 Gepost op: 2009/09/21, 20:31:49 »
Een schijfletter is iets typisch Windows-achtig en is dus niet een universeel iets. Je schijven dragen gewoon hun schijflabel als naam. Stukken logischer imho. Linux gebruikt onder de motorkap benamingen als "sda1" (waar sd de benaming voor een sata-disk is, a de eerste schijf aanduidt en 1 de eerste partitie), maar die zul je alleen tegenkomen als je in de commandline gaat werken. Vrije schijfruimte zie je door met de rechtermuisknop te klikken in een map en dan Eigenschappen.

cd/dvd-drives, USB-sticks enz. hoor je ook in je bestandsbeheerder te zien.