Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] commando's voor multimedia-toetsen  (gelezen 1244 keer)

[OPGELOST] commando's voor multimedia-toetsen
« Gepost op: 2009/09/19, 11:51:31 »
Beste mensen,

Weet iemand waar of hoe ik de commando's kan vinden, die in Ubuntu (Gnome, metacity) worden gebruikt om het volume aan te passen, de cd uit te werpen, audio af te spelen / te pauzeren, volume te muten, volgend nummer te kiezen, etc?

Het volgende wil ik doen.
Mijn toetsenbord heeft enkele media-toetsen. Aangezien de standaard-configuratie niet werkt (systeem - voorkeuren - sneltoetsen), probeer ik nu wat anders.
Ik heb met xev (commandolijn-progje) de keycodes gevonden, en nu wil ik die keycodes koppelen aan hun gewenste gedrag. Gedrag = commando, dus nu moet ik uitzoeken wat die commando's zijn.....

Iemand een idee waar ik kan beginnen met zoeken?
Google heb ik reeds geprobeert, maar daar haal ik niks uit.
Ik gebruik alsa-mixer.

Groet,

Steven
« Laatst bewerkt op: 2009/09/20, 21:17:54 door Steven Klein Haneveld »

Offline heir4c

• Lid
Re: commando's voor multimedia-toetsen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/19, 23:03:05 »
In het bericht in de link hieronder en de verdere berichten staat er iets over het progje: LinEAK. Is een progje om je toetsen aan te passen (de tweede link in het bericht):
http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/4de-ledlamje-doet-raar-en-voor-wat-dient-dat/msg478733/#msg478733
Je zal zelf een launcher moeten aanmaken want die vond ik in het menu niet terug, staat ook ergens in de link iets van.
Heb het bij mij geinstalleerd maar nog niets mee gedaan, zal dat maar de komende dagen eens doen.
Beste is de howto's enzo op de site goed door te nemen.

Laat iets weten of het dit is dat je zoekt.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/19, 23:05:13 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/20, 10:24:37 »
Hallo Steven, kan met xbindkeys. En als je Compiz gebruikt kan het daar ook mee als het goed is.

« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/20, 15:38:41 »
In het bericht in de link hieronder en de verdere berichten staat er iets over het progje: LinEAK.
Dag Heir4c,
Dank voor het meedenken.
Dit progje heb ik eens bekeken. Het ondersteunt cq herkent een heleboel toetsenborden, maar helaas de mijne niet :-(  Jammer, anders was dat inderdaad een oplossing geweest.

Hallo Steven, kan met xbindkeys. En als je Compiz gebruikt kan het daar ook mee als het goed is.
AutoStatic,
Ook dank voor het meedenken.
Compiz heb ik altijd uitstaan, want ik houd niet zo van dat soort grafische hoogstandjes (hoewel het er best cool uit ziet!).
Xbindkeys heb ik gevonden. Ik zal het eens proberen.
Ik laat jullie weten wat het uithaald.

Bedankt zover!

Groeten,

Steven

« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/20, 17:00:41 »
Ok, succes! De man page is redelijk uitgebreid dus daar moet je wel uitkomen.

« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/20, 21:17:08 »
AutoStatic,

Volgens mij heb ik via via wel gevonden wat ik zocht.
Xbindkeys lijkt een geinig klein progje te zijn, en waarschijnlijk kan het doen wat ik zou willen (moet het nog uitgebreid uitproberen). Echter: ik moet dan nog steeds weten, met welk shell-commando ik (bijv) het audio-volume verlaag. Anders ben ik met dat progje nog nergens.

Nu heb ik tijdens het zoeken naar hulp bij xbindkeys wel andere info gevonden.
Wat ik zoek, moet kunnen via "amixer" (de audio-mixer van alsa voor de terminal).

Om de kanalen te laten zien, typ ik
amixer scontrolsWat ik wil kunnen verhogen en verlagen, is bij mij "Master".
Dus voor de sneltoets "Volume Up"
amixer -q sset Master 1%+...en voor de toets "Volume Down"
amixer -q sset Master 1%-(Die -q zorgt ervoor, dat de pc geen commentaar erbij geeft.)

Met bijvoorbeeld xbindkeys zijn deze commando's prima te koppelen aan een sneltoets.

Wellicht dat het in Metacity ook lukt, dat wil ik eerst proberen. Maar lukt het niet, dan zal xbindkeys het zeker kunnen.

Heel veel dank voor de hulp, AutoStatic!

Groeten,

Steven

Re: [OPGELOST] commando's voor multimedia-toetsen
« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/20, 22:58:17 »
Hallo Steven,

Als je een bestandje .xbindkeysrc aanmaakt in je home directory en daar het volgende inzet:
# Volume Up
"amixer -q sset Master 1%+"
sneltoets

# Volume Down
"amixer -q sset Master 1%-"
sneltoets
Dan zou het moeten werken. Maar wat is de output van xev als je de media-toetsen indrukt? En wat voor merk/type toetsenbord is het precies?
En anders zou je nog naar xhotkeys kunnen kijken: http://www.nongnu.org/xhotkeys/
Of proberen met Metacity via System - Preferences - Keyboard Shortcuts en dan de opties kiezen die je wilt veranderen, even op klikken zodat er new shortcut... verschijnt en dan op de toets drukken die je aan de optie wil binden.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/20, 23:02:08 door AutoStatic »