Nee, Ubuntu en Vista zitten anders in elkaar, dus is de code anders.
title Ubuntu 9.04
uuid 383d7df8-87f4-42f2-b0a8-ad070ac55239
kernel /boot/vmlinuz-2.6.28-15-generic root=UUID=383d7df8-87f4-42f2-b0a8-ad070ac55239 ro quiet splash
initrd /boot/initrd.img-2.6.28-15-generic
quiet
Dit is de code bij mij. Ik werk met uuid's, dat zijn die reeksen met cijfertjes. Dat is een methode om partities te vinden, het kan ook met (hd0,3). Ik vind het fijner om met uuid's te werken, omdat dat hetzelfde blijft als je een partitie verplaatst. Het voordeel van (hd0,3) is dat het hetzelfde blijft na een herinstallatie, maar dat doe ik zelf weinig. Hier is de keuze aan jou.
Wat er achter title staat, mag je zelf weten. Dat wordt weergegeven op het scherm.
De uuid van een partitie kan je achterhalen door in de terminal
sudo blkid
in te voeren. In de regel van /dev/sda4 staat dan tussen aanhalingstekens een reeks cijfers en letters, dat is de uuid van de partitie waar Ubuntu staat en dat moet je achter uuid invoeren.
Wat ook kan is
root (hd0,3)
Achter kernel moet je de actieve Linuxkernel invoeren. Het wordt geadviseerd om minimaal twee kernels erin te hebben staan, als de nieuwste niet werkt, kan je terugvallen op de oude. Voer in de terminal
ls /boot
in, en kijk wat er in staat. Je zal iets vinden wat lijkt op mijn code. Het gaat alleen om het getalletje. Wat je invoert achter kernel moet natuurlijk wel bestaan. Het verhaal over uuid's ken je, maar ik weet niet hoe je (hd0,3) in zou moeten vullen, anderen hoop ik wel.
Initrd snap ik niet, maar het bestandje waarnaar je verwijst, moet natuurlijk wel te vinden zijn in /boot.
Quiet snap ik ook niet, maar het werkt, dus vind ik het niet nodig om dat te wijzigen.
Succes, laat je weten hoe het gaat?
mvg
Thijs