Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost]Updaten schijf '/' bestaat niet.  (gelezen 571 keer)

M16clunsje

• Gast
[opgelost]Updaten schijf '/' bestaat niet.
« Gepost op: 2009/09/15, 17:20:23 »
Beste,

Laat ik voorop stellen dat ik een onervaren gebruiker ben van Ubuntu.
Ik gebruik versie 9.04 desktop edition.

Nadat ik online een cd besteld had, en deze ontvangen had begon ik vol enthousiasme aan het testen zonder installeren van deze versie. Alles werkte daar volmaakt, het verliep gemakkelijk en snel. Vol lof begon ik aan de installatie van deze Als ik alles wil updaten krijg ik een fout melding. Kijken jullie zelf maar dan snappen jullie het denk ik beter. (Afbeelding.) Ik persoonlijk denk dat er geen map oid is aangesteld om het in op te slaan. Is dat het probleem, waar kan ik dat dan doen?

Alvast bedankt.
M16clunsje

« Laatst bewerkt op: 2009/09/15, 18:39:25 door M16clunsje »

Offline heir4c

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Re: Updaten schijf '/' bestaat niet.
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/15, 17:31:49 »
Welkom op het forum M16,
Waarschijnlijk heb je alles automatisch laten doen tijdens het installeren.
Er zit eigenlijk een klein foutje in de LiveCD (vind ik toch) namelijk, er word standaard 2,5 GB voorbehouden voor de 9.04 maar dat is eigenlijk wat te klein. Wat je had moeten doen (maar dat kon je niet weten) was met de schuifbalk de aangegeven partitie wat vergroten (Het beste is min. 10 GB en liefst nog wat meer).

Als dat zo gebeurd is zijn er mogelijke oplossingen maar niet simpel.
Het simpelste volgens mij is een herinstall te doen. En dan wanneer je het voorstel krijgt van de schijfindeler deze met die schuifbalk naar links te schuiven tot je 10 of meer GB hebt.
Mja, ik weet misschien wat omslachtig maar... makkelijkste manier nu je toch nog maar enkel geïnstalleerd staat en je nog niets anders er mee gedaan hebt.

Als je echter toch genoeg ruimte gegeven hebt, wacht nog effe, misschien geven anderen hier andere tips en mogelijkheden.

Met vriendelijke groet,
Heir4c

Offline Cumulus007

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/15, 17:32:03 »
Hallo, welkom hier :)

Je hebt Ubuntu geinstalleerd in een te kleine ruimte. Heb je geinstalleerd in Windows (Wubi) of een "echte" install door op te starten via de cd?

M16clunsje

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/15, 18:04:43 »
Beste,

Dank jullie wel voor het welkomswoord. ;)

Ik heb een 300Gb HD, ik heb daarvan 90Gb naar Ubuntu geschoven. De loader heb ik 10 Gb gegeven. Totaal dus 100Gb.

M16clunsje

Offline track

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/15, 18:08:33 »
Hoi Marinus,

welkom op het forum !

Het blijkt inderdaad de fout (die helaas in de CD van Uby 9.04 zit) te zijn die heir4c al aanhaalde.

Wat staat nu op die 90 gieg dan ? Een Uby- data- partitie ?

Je kunt het makkelijkst de CD nog een keer opstarten (dit zal niet vanaf de geïnstalleerde Uby lukken !)
en dan de "schijfindeler" (= gparted  in de terminal) nog een keer starten.
Dan zie je de partities op jouw schijf, en je moet nu ergens een partitie om minstens 2 GB verkleinen om
de Uby-(systeem-) partitie naar de vrije ruimte uit te breiden.  En "toepassen" uiteraard.
(nader uitleg: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/PartitiesBestandssystemen?highlight=%28gparted%29 )

Vriendelijke groet,

track

M16clunsje

• Gast
Re: [opgelost]Updaten schijf '/' bestaat niet.
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/15, 18:39:55 »
Opnieuw geïnstalleerd, en het is opgelost.

Dank jullie wel allemaal!
Ook voor de snelle hulp!