Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Wachtwoord eisen versoepelen of omzeilen  (gelezen 1738 keer)

Offline Nately

• Lid
[OPGELOST] Wachtwoord eisen versoepelen of omzeilen
« Gepost op: 2009/09/13, 20:38:07 »
Hallo,

Ik heb voor mijn kinderen een pc geïnstalleerd met Edubuntu (gebaseerd op een eerdere instal van Ubuntu 8.04). Nu zou ik graag de eisen die aan hun wachtwoorden gesteld worden willen versoepelen. Ze kunnen nu wel hun gebruikersnaam in typen maar voor het onzichtbare wachtwoord zijn ze nog te klein. Ik wil wel graag met de verschillende gebruikersnamen blijven werken in de eerste plaats omdat zij minder rechten hebben dan ik zelf en in de tweede plaats omdat de een links- en de ander rechtshandig is.
Ik heb wel al gezocht maar kan niet vinden waar ik dit aan kan passen. Wie helpt me op weg?

Bedankt,
Nately.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/17, 20:52:28 door Nately »

Offline joop13

• Lid
Re: Wachtwoord eisen versoepelen of omzeilen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/13, 23:20:42 »
Gebruik je toch de gebruikersnaam ook als wachtwoord? Dat kun je instellen bij Systeem->Beheer->Gebruikers en Groepen. Daar kun je ook instellen wat ze met de computer mogen en als je dat zoveel mogelijk beperkt zal er ook weinig gevaar optreden voor het systeem.
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/13, 23:42:13 »
Je kan de wachtwoorden wel compleet verwijderen, al zal je daarvoor wel even de terminal moeten gebruiken.
Een handleiding in het Engels: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=513820

Offline HarzG

• Lid
Re: rechts- en linkshandig
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/13, 23:55:01 »
Het gebruik van een wachtwoordloze user aan een pc met internetverbinding kan ik alleen maar afraden.

Als je kinderen van begin af aan goed op weg wilt helpen, dan hoort daar een username en password bij aan de pc.
Dat kan je zelfs als een spannend geheimpje verkopen, gebruik daarvoor misschien de naam van hun cavia of van de TV-favoriet.
Als zij nog te klein zijn voor een wachtwoord, dan kan je de users (kind1 en kind2 of Max en Anna) aanmaken waar je zelf het wachtwoord van weet in intypt als de pc gestart wordt. Op deze manier weet je ook wanneer en hoe lang de (kleine) kinderen aan de pc bezig zijn.

Je kan per user vastleggen of een muis rechts- of linkshandig moet werken.
Het is bovendien handiger als je muispijl dan ook als linkshandige aanwijzer werkt. Anders staat het rechtshandige plaatje van de muispijl een linkshandige user af en toe in de weg.
 Je kan hiervoor het muisthema gebruiken.
De muis kan zowel met Ubuntu als met Kubuntu en met Xubuntu als linkermuis vastgelegd worden. Het mouse-pointer-design is beschikbaar voor KDE en voor Gnome, ook Xubuntu neemt die gewoon over zonder problemen.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/13, 23:59:49 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline track

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/14, 11:35:22 »
Hoi Nately,

onze kinderen zijn ook al vanaf hun ± 4de min of meer op de computer geweest.

Maar ik heb hun eigen accounts gewoon met een paswoord aangemaakt dat zij
zelf mochten kiezen.  Op die manier leerden zij dat dat (hoe simpel dan ook) bij
het computeren hoort, en zij waren trots ook dat zij een account hadden
"net als de groten".
(de gebruikernaam van Max mag in het begin best "m" zijn en het paswoord "mmmmm" toch ?
 5 bolletjes tellen is niet moeilijker dan "max" schrijven .. )

track
« Laatst bewerkt op: 2009/09/14, 11:38:06 door track »

Offline Nately

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/14, 19:45:29 »
Bedankt voor de reacties.
Ik heb toch maar voor een mix gekozen. De jongste (3) gebruikt alleen zijn naam en de oudste heb ik een simpel ww gegeven. Ik was er eigenlijk vanuit gegaan, zonder te testen, dat er behalve de lengte van het ww er ook eisen gesteld werden aan de complexiteit van het ww maar dat is niet zo.
Verder ben ik blij met de tip voor de linkshandige gebruiker. Ik had alleen de muisknoppen verwisseld maar dit is wel even netter.

Bedankt, Nately.