Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Freefilesync 2.2 installeren op Ubuntu  (gelezen 3138 keer)

Offline force317

• Lid
Freefilesync 2.2 installeren op Ubuntu
« Gepost op: 2009/09/12, 14:54:37 »
Op sourceforge.net staat er een uitstekenke synchronisatiesoftware - freefilesync.

Gebruik ik al een tijdje onder Windows XP, maar voor Ubuntu is er geen debian package, alleen een zip file.
Hoe ga je tewerk om deze te installeren ?
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Re: Freefilesync 2.2 installeren op Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/12, 17:23:12 »
Heb je al eerst gezocht voor een synchronisatie programma in Synaptic?
Als je perse deze wilt hebben, rechtsklik op het gedownloade zip bestand, kies Hier Uitpakken,Vervolgens krijg je een tar bestand, ook weer een rechtsklik, Hier uitpakken., nu zie je een mapje met dezelfde naam als het tar bestand. Open het mapje en lees de READ ME file of de INSTALL file, hierin wordt uitgelegd hoe je het moet installeren, is het een bin bestand moet je dit weer op een andere manier installeren.
Maar zoals eerder vermeld via Synaptic werkt het makkelijkste.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline force317

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/16, 18:20:05 »
In de Synaptic vindj je bvb. GRSync, maar deze ondersteund geen synchronisatie naar Netwerk folders ( sharefolders op een NAS ? )

Als je in GRSync gaat bladeren krijg je de shares naar een NAS die op je bureablad staan en in 'locaties' onder het icoon 'netwerk' niet als mogelijke keuzelokaties aangeboden. Vandaar dat ik Freefilesync wilde uitproberen, in de hoop dat deze dit wel kan. Vanaf een XP netbook werkt freefilesync prima in konnektie naar een NAS.
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/16, 18:35:49 »
Citaat
Als je in GRSync gaat bladeren krijg je de shares naar een NAS die op je bureablad staan en in 'locaties' onder het icoon 'netwerk' niet als mogelijke keuzelokaties aangeboden.
Die zijn gnome-specifiek. Je kan met eender welk programma naar die shares via de verborgen directory .gvfs.

Offline force317

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/17, 20:08:40 »
Maar dan heb je ze nog altijd niet beschikbaar voor synchronisatie in GRSync of een andere synchronisatieosftware ... .

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/18, 09:40:36 »
Citaat van: force317
Maar dan heb je ze nog altijd niet beschikbaar voor synchronisatie in GRSync of een andere synchronisatieosftware ... .

Jawel:

Citaat van: vanadium
Je kan met eender welk programma naar die shares via de verborgen directory .gvfs.

Offline force317

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/18, 17:24:21 »
De directory /usr/lib/gvfs dus ... . Daar staan wat uitvoerbare bestanden. Hoe geraak ik dan van hieruit via GRSYNC naar mijn NAS ?  ???

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/09/18, 18:23:45 »
neen, neen, neen: de directory .gvfs in je home directory.

Als je username force317 zou zijn, dan is het pad naar die directory /home/force317/.gvfs. Je kan die folder ook in nautilus zien: Kies voor "Beeld - Toon verborgen bestanden", en ook de bestanden/folders die met een . beginnen, worden getoond. In je home zal je ".gvfs" vinden.

In die folder worden dan automatisch de koppelpunten aangemaakt van de netwerkverbindingen die je via nautilus hebt gemaakt. Dat is een andere manier om er naar toe te gaan dan via het linker paneel van nautilus. Het is een manier die via het gewone bestandssysteem werkt, en dus compatibel is met alle linux toepassingen, niet alleen gnome toepassingen.

« Reactie #8 Gepost op: 2009/10/26, 00:35:14 »
neen, neen, neen: de directory .gvfs in je home directory.

Als je username force317 zou zijn, dan is het pad naar die directory /home/force317/.gvfs. Je kan die folder ook in nautilus zien: Kies voor "Beeld - Toon verborgen bestanden", en ook de bestanden/folders die met een . beginnen, worden getoond. In je home zal je ".gvfs" vinden.

In die folder worden dan automatisch de koppelpunten aangemaakt van de netwerkverbindingen die je via nautilus hebt gemaakt. Dat is een andere manier om er naar toe te gaan dan via het linker paneel van nautilus. Het is een manier die via het gewone bestandssysteem werkt, en dus compatibel is met alle linux toepassingen, niet alleen gnome toepassingen.
Thanx
Ik was ook al een tijdje op zoek naar waar ik mijn NAS schijven terug kon vinden in het bestands beheer en dank zij jou, heb ik die nu gevonden.
Hierdoor kan ik nu ook via Grsync backups maken van mijn bestanden.
gr RobertPeter.

Asus Vivobook Ryzen7   Debian 12 Gnome.

Haastige spoed is alleen maar goed om vlooien te vangen.

Offline force317

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2010/01/19, 22:06:10 »
Ja, maar in GRSync krijg je de directory .gvfs in je home directory niet beschikbaar voor koppeling in de lijst.
Ik neem aan dat dit betekent dat dit soort koppeling in GRSync niet wordt ondersteunt ?

In Gnome Commander is synchronisatie met een folder op een NAS eveneens niet onerdteund.

Is er dan een applikatie die dit wel doet ?

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2010/01/20, 11:02:20 »
Citaat
maar in GRSync krijg je de directory .gvfs in je home directory niet beschikbaar voor koppeling in de lijst.
GRSync zelf ken ik niet: kan je daar "verborgen bestanden" niet aanzetten? Anders moet je wellicht zelf het pad ingeven. Dit is dan iets wat best aan de ontwikkelaars wordt gemeld.

Offline force317

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2010/01/21, 19:10:23 »
Zelfs als je 'verborgen bestanden tonen' aanzet, dan nog toont hij deze niet GRSync.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2010/01/21, 20:02:04 »
Daarom is dit iets wat aan de ontwikkelaars van grsync zou moeten gemeld worden. Het feit dat gnome mount onder .gvfs maakt het nodig dat grsync verborgen bestanden kan tonen.