Het is veiliger om vers te installeren: minder kans dat je het met nogal technische ingrepen moet rechttrekken. Zelf doe ik voor iedere upgrade een verse installatie, dus eventueel om het half jaar (8.10 heb ik evenwel overgeslagen). Alleen voor mijn oude desktop heb ik een upgrade via synaptic gedaan.
* Wat betreft gparted is het enige wat moet gebeuren, de hda1 herformatteren naar ext3. Bootvlaggen en al de rest kan je laten voor wat ze zijn. Herformatteren kan je met gparted. Dit kan ook vanuit een reguliere Ubuntu sessie (gparted vooraf installeren): dan riskeer je niet per ongeluk je systeempartitie te formatteren
Ook met de commandolijn is het eenvoudig: "sudo mkfs -t ext3 /dev/hda1"
* Je koppelt die interne partitie best automatisch bij opstart aan door de schijf op te nemen in het bestand /etc/fstab. Dan is die zonder enige verdere poespas beschikbaar.
* Voor wat je grub betreft: het gemakkelijkst is eenvoudig grub automatisch te laten doorstarten: dan zie je het menu van grub niet. Open hiervoor menu.lst (gksudo gedit /boot/grub/menu.lst), zoek de sectie
## hiddenmenu
# Hides the menu by default (press ESC to see the menu)
#hiddenmenu
en verwijder het commentaartekentje voor de laatste "hiddenmenu. Opslaan en klaar. De computer start nu automatisch door naar Ubuntu.