Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Rechten aan nieuwe partitie toekennen  (gelezen 11127 keer)

Offline roeland

• Lid
Rechten aan nieuwe partitie toekennen
« Gepost op: 2009/09/07, 13:04:32 »
Ik heb vrije ruimte gepartitioneerd als EXT3

De gegevens zijn:
- /dev/sda3
- /media/ARCHIEF EXT3

Ik kan de partitie niet benaderen omdat ik geen rechten heb.

Ik heb al wat rondgekeken en geprobeerd (oa. gksudo nautilus) maar ik krijg het niet voor elkaar.

Welke commando´s  (met parameters) moet ik in de terminal geven? Of hoe los ik het grafisch op?
« Laatst bewerkt op: 2009/09/13, 11:46:47 door roeland »
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline vanadium

• Lid
Re: Rechten aan nieuwe partitie toekennen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/07, 13:40:08 »
Als je partitie onder /media/ARCHIEF gemount is, dan kan je jezelf tot eigenaar maken met het commando

sudo chown $USER:$USER /media/ARCHIEF

grafisch met "gksudo nautilus", dan via eigenschappen van het koppelpunt /media/ARCHIEF de eigenaar aanpassen.

Offline roeland

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/10, 13:31:11 »
Via Nautilus lukt niet, ik kan eigenschappen van het koppelpunt niet vinden en/of bereiken.

Via de terminal lukt ook niet omdat er parameters  moeten worden toegevoegd, maar welke?  Ik wil alle rechten voor die partitie aan mij als gebruiker geven.
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline track

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/10, 13:46:53 »
Hoi Roeland,

volgens mij zal je best even de regel in  /etc/fstab  zodanig aanpassen dat
jouw partitie bij het opstarten al met de nodige rechten aangekoppeld wordt:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Fstab  hoofdstuk Voorbeelden - Extra Partities
en eventuëel nav. de "extra opties" de mountparameters aanpassen.

track

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/10, 17:12:34 »
Citaat
Via de terminal lukt ook niet omdat er parameters  moeten worden toegevoegd, maar welke?
Dan heb ik geen juiste informatie gekregen van jou.

Waarom kopieer en plak je het commando en de output niet eens hier? Zo blijft het gissen wat er fout ging.

Beste Track, wat moet Roeland daar nu uithalen uit de pagina waarnaar jij verwijst? Ik zou het echt niet weten, en ik zie daar niets over permissies.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/10, 17:15:16 door vanadium »

Offline roeland

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/12, 12:30:18 »
Samenvattend:
- als ik gksudo nautilus geef volgt:

roeland@roeland-nwepc:~$ gksudo nautilus
Initializing nautilus-image-converter extension

** (nautilus:5413): WARNING **: Unable to add monitor: De bewerking is niet mogelijk
 fout 255: net usershare: cannot open usershare directory /var/lib/samba/usershares. Error Bestand of map bestaat niet

Nautilus opent maar ik kom niet verder.
Ik kan geen eigenschappen vinden of bereiken van de partitie.

Via de commandoregel lijkt de eerst opdracht te werken, de tweede wordt geweigerd. 
Zie de afdruk hieronder.

roeland@roeland-nwepc:~$ sudo chown $roeland:$roeland /media/ARCHIEFEXT3
[sudo] password for roeland:
roeland@roeland-nwepc:~$ chmod -R 755 '/media/ARCHIEFEXT3'
chmod: veranderen van toegangsrechten van `/media/ARCHIEFEXT3': Bewerking niet toegestaan
chmod: veranderen van toegangsrechten van `/media/ARCHIEFEXT3/lost+found': Bewerking niet toegestaan
chmod: kan map `/media/ARCHIEFEXT3/lost+found' niet lezen: Toegang geweigerd
roeland@roeland-nwepc:~$

Waar gaat iets fout of wat moet ik veranderen?

« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/12, 12:30:44 »
Je moet chmod natuurlijk wel als root uitvoeren met sudo ;)

Offline roeland

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/09/13, 11:27:03 »
Zag fout al in maar als ik dat doe gebeurt er dit:

roeland@roeland-nwepc:~$ sudo chmod -R 755 '/media/ARCHIEFEXT3
>

« Reactie #8 Gepost op: 2009/09/13, 11:28:54 »
je hebt per ongeluk een komma neergezet, nu verwacht de shell dat er nog een komma komt om de string af te sluiten die je hebt gestart met die komma. Daarom wacht hij. Doe ctrl+c en verwijder die komma.

Offline roeland

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2009/09/13, 11:38:22 »
Komma weggehaald en het werkt.  Bedankt!

Offline roeland

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2009/09/13, 11:54:04 »
Ik was te snel met mijn conclusie.  De commando´s worden nu goed uitgevoerd en de map lost and found kan ik nu openen in de partitie, maar ik kan nog steeds geen mappen aan die map toevoegen (wat ik overigens niet wil) of mappen naar de partitie verplaatsen (wat ik wel wil).

Als ik naar de rechten van de partitie kijk krijg ik deze boodschap:

De eigenschappen van ... (de partitie) kunnen niet bepaald worden.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2009/09/13, 12:21:15 »
Post eens commando en uitkomst hier:

ls -l /media

dan zien we meteen hoe de rechten nu staan.

Offline bayan

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2009/09/14, 05:47:01 »
sudo chown -hR roeland /media/ARCHIEFEXT3 daarna sudo chmod -R 755 /media/ARCHIEFEXT3
Succes.

Offline track

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2009/09/14, 09:31:03 »
Bij mij zijn de mappen onder /media  eigendom van "root" en niet van de gebruikers !
(en dat verklapt mijn een  ls -l  /media )

Ik zie dus geen reden om daar met de rechten te prutsen.  Het zou zelfs de bron
van problemen kunnen zijn.

De effectieve rechten van een partitie worden door een optie in de  fstab-regel
bepaald toch ?
( http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Fstab )

track
« Laatst bewerkt op: 2009/09/14, 09:33:39 door track »

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2009/09/14, 15:07:52 »
Dat hangt allemaal af van het bestandssysteem, track. Hier hebben we met ext3 te maken. Eens de schijf gekoppeld is, regel je rechten en eigenaars op de standaard manier: chmod en chown op de bestanden en directories.

Offline track

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2009/09/14, 15:38:26 »
Maar niet op de "root" van dat ext3 toch ??
Of heb ik dat mis ?

track

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2009/09/14, 15:41:07 »
Dat koppelpunt is toch een directory als een andere?

Zelfs bij automatisch koppelende ext3 schijven, waar na het ontkoppelen het koppelpunt automatisch gewist  wordt, onthoudt het systeem de permissies.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/14, 15:43:24 door vanadium »

Offline track

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2009/09/14, 15:53:26 »
Ja, en het heeft ook een eigen rechtenpatroon.

Maar nu zie ik het punt. 
Als je een  ls -l /media  doet zonder de externe schijf aangekoppeld zie je de rechten van het koppelpunt zelf:  root
Maar zodra de schijf is aangekoppeld zie je een ander rechtenpatroon, dat van die root-map:  track  (of Pjotr)

Dus je moet duidelijk onderscheiden tussen de schijf  afgekoppeld  en  aangekoppeld !!
Anders zal je de rechten van het koppelpunt wijzigen en niet de rechten van de partitie (-root) !

En inderdaad, de fstab- optie heb je normaal alleen bij ntfs- partities.

track

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2009/09/14, 16:21:16 »
Citaat
Als je een  ls -l /media  doet zonder de externe schijf aangekoppeld zie je de rechten van het koppelpunt zelf:  root

??? Als de schijf afgekoppeld is, zie je niets want het koppelpunt wordt gewist. Alleen als je zelf een koppelpunt aanmaakt in /media, en aankoppelt via /etc/fstab of handmatig, blijft het koppelpunt bestaan. De permissies blijven wat ze zijn, of de schijf nu gemount is of niet.

Offline track

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2009/09/14, 16:42:52 »
Ik heb het met een statische mount getest. 
(de floppy in mijn geval, maar kan evengoed een externe schijf zijn.
 Mits statisch gemount.  Anders heb je gelijk.)

track

Offline roeland

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2009/09/22, 12:16:28 »
ls -l /media in de terminal geeft:

roeland@roeland-nwepc:~$ ls -l /media
totaal 8
lrwxrwxrwx 1 root root    6 2009-07-25 13:29 cdrom -> cdrom0
drwxr-xr-x 2 root root 4096 2009-07-25 13:29 cdrom0
drwxr-xr-x 2 root root 4096 2009-07-25 13:29 cdrom1
roeland@roeland-nwepc:~$

Ik heb het overigens inmiddels kunnen oplossen met gksudo nautilus enz.
Wat ik vreemd vind is dat ik wel eerder partitities heb toegevoegd en toen nooit tegen rechtenproblemen ben aangelopen.

Offline track

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2009/09/22, 18:39:34 »
En bij mij geeft hij dit:
Citaat
track@ubuntu:~$ ls -l /media
lrwxrwxrwx  1 root     root    6 2006-12-25 18:26 cdrom -> cdrom0
drwxr-xr-x  2 root     root 4096 2006-12-25 18:26 cdrom0
lrwxrwxrwx  1 root     root    7 2006-12-25 18:26 floppy -> floppy0
drwxr-xr-x  2 root     root 4096 2006-12-25 18:26 floppy0
drwx------ 10 track root 4096 1970-01-01 01:00 JMED_STICK               <- mijn USB-stick is gemount !
track@ubuntu:~$
Bij de niet gemounte toestellen is de eigenaar "root", na het mounten ben ik zelf de eigenaar !
En dat is het punt.  Is dat bij jou ook zo ?

track

Offline roeland

• Lid
« Reactie #22 Gepost op: 2009/10/05, 22:14:39 »
Ik ben het spoor geheel bijster!  Ik dacht de rechten geregeld te hebben, maar dat blijkt toch niet zo te zijn.  Na wat acties (maar welke weet ik niet meer), zie ik de partitie met een map lost and found. 
Als ik map naar de partitie wil kopieren, kan dat niet (plakken is niet benaderbaar).  Dus de rechten zijn niet toegekend.

Kan iemand nog eens van het begin tot het eind opschrijven (of verwijzen naar) wat je nu moet doen als je nieuwe partitie op je harde schijf hebt gemaakt en die van alle rechten wil voorzien (dwz. als ik ingelogd ben niet als root, kan ik daar gegevens op plaatsen of naar toe kopieren).  Alvast dan!.

Offline track

• Lid
« Reactie #23 Gepost op: 2009/10/05, 22:42:33 »
Heb je nu de nieuwe partitie (een ext3-partitie) gemount ?

Dan zal je de inhoud onder  /media/nieuwedisk  (of zo) terugvinden toch ?
Doe je nu die  ls -l /media  zoals ik in mijn vorige post schreef ?   En, wat levert dat op ?

Staat er (onder meer) zoiets:
drwx------ 10 roeland root 4096 1970-01-01 01:00 nieuwedisk  ^^            ^ eigenaar: jouw naam             ^ dit is de naam van de map, te verstaan  /media/nieuwedisk
  ^^ volledige rechten voor de eigenaar

of ziet die regel bij jou helemaal anders uit ?

track

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #24 Gepost op: 2009/10/05, 23:02:03 »
Volgens mij gaan de antwoorden tot nu toe er van uit dat de schijf in /etc/fstab staat. In 9.04 is dat niet nodig.

Gebruik je Ubuntu 9.04? Wellicht kan ik dan een alternatief voorstellen.

In 9.04 wordt automatisch het koppelpunt in /media gemaakt en de schijf daaraan gekoppeld. Dat automatische koppelpunt laat ik altijd met rust. Met een terminal maak ik dan eenmalig een map aan met de opdrachten:
sudo mkdir /media/ARCHIEF/roeland
sudo chown roeland:roeland /media/ARCHIEF/roeland
In de map roeland heb je dan volledige lees- en schrijfrechten.
Klik links bovenin op Documentatie