Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Grote bestanden verplaatsen FAT32 schijf  (gelezen 5553 keer)

Offline P@ul1979

• Lid
Grote bestanden verplaatsen FAT32 schijf
« Gepost op: 2009/09/05, 00:26:01 »
Beste Ubuntu gebruikers,

Ik ben in het bezit van een MyBook Essential Externe harddisk (500GB) Fat32 geformateerd met veel fotoś, muziek, films, etc. Nu wil ik graag een en ander verplaatsen naar de vaste schijf van mij laptop met Ubuntu 9.04. Elke keer als ik een deel wil verplaatsen met meer dan 400 mb loopt deze na een tijdje vast. Hij begint het proces maar eindigt wanneer hij een paar honderd MB heeft verplaatst. Ik zou toch graag in een keer een aantal Gig willen verplaatsen. Mijn vraag hoe komt dit, wat is het probleem en hoe los ik het op?

Alvast bedankt voor jullie advies en hulp!

Offline chaos7

• Lid
Re: Grote bestanden verplaatsen FAT32 schijf
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/05, 09:02:20 »
fat 32 geformatteerd en meer dan 4 Gb verplaatsen zal niet lukken.
ik weet niet hoe groot het precies is wat je verplaatst maar het moet kleiner zijn dan 4Gb en dan zijn er meestal geen problemen.
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Offline P@ul1979

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/05, 09:15:12 »
Bedankt voor je antwoord. Ik heb wel eens eerder begrepen dat FAT32 tot 4 GB kan verplaatsen, maar bij mij gaat het dus maar tot 400 MB. Vervolgens loopt deze vast. Zou blij zijn als het 4 GB was :-). Bijkomend vraagje: Ik begreep dat Linux niet om kan gaan met NTSF, hoe doen andere Linux gebruikers dat dan? Ik wil graag meer dan 4 GB verplaatsen, maar zeker meer dan 400 MB. Kan wel leven met een paar keer 4 GB (en dan zonder dat deze vastloopt).

Offline Joshua822

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/05, 09:26:24 »
Citaat
Bedankt voor je antwoord. Ik heb wel eens eerder begrepen dat FAT32 tot 4 GB kan verplaatsen, maar bij mij gaat het dus maar tot 400 MB. Vervolgens loopt deze vast. Zou blij zijn als het 4 GB was :-). Bijkomend vraagje: Ik begreep dat Linux niet om kan gaan met NTSF, hoe doen andere Linux gebruikers dat dan? Ik wil graag meer dan 4 GB verplaatsen, maar zeker meer dan 400 MB. Kan wel leven met een paar keer 4 GB (en dan zonder dat deze vastloopt).

FAT32 kan zoveel data verplaatsen als je maar wilt. FAT32 kan alleen geen bestanden aan die een grootte hebben van meer dan 4 GB.

Daarbij komt dat Linux volledig NTFS ondersteund.

Trouwens, probeer eens in de terminal de bestanden te verplaatsen met het mv commando, misschien krijgen we dat meer informatie over waar het fout gaat. Zo ziet de opdracht eruit:
mv /media/disk/<bestand> /home/<gebruikersnaam>/
Tip, gebruik het '*' teken na de eerste paar letters van de bestandsnaam. Dan hoef je de bestandsnaam niet helemaal in te tikken.

Offline chaos7

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/05, 10:01:13 »
ik heb zelf een mybook 500Gb en die heb ik op ntfs geformatteerd.
werkt perfekt op ubuntu en op windows.
ben nog geen computer tegen gekomen waar die niet werkt.
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Offline P@ul1979

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/05, 10:05:16 »
Ik heb geprobeerd de terminal te gebruiken maar dit lukt mij niet. Ik heb er wel voor gekozen om i.p.v. verplaatsen voor kopieren te kiezen. Heb het volgende commando gegeven; paul@paul-laptop:~$ CP /media/My Book/Externe HD/PSNLK/Album /home/paul/Bureaublad/Fotoś
bash: CP: opdracht niet gevonden
paul@paul-laptop:~$

Please advice....!

« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/05, 10:08:20 »
Het is cp, dus in kleine letters.

Misschien is het geen slecht idee de schijf even te formateren in NTFS.

Offline P@ul1979

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/09/05, 10:23:27 »
Ik wil eerst de externe HD overzetten naar een andere voordat ik deze NTFS formateer. Extra Info: Mijn Externe HD is ineens langzaam geworden (windows herkent hem zelfs niet meer, Ubuntu wel). Ik vrees voor de gezondheid van de disk maar wil graag al mijn dierbare bestanden overzetten naar een andere disk.

Ik heb het cp commando uitgevoerd, maar hij ziet de mappen dan niet. De mappen bestaan echt!

paul@paul-laptop:~$ cp /media/My Book/Externe HD/PSNLK/Album /home/paul/Bureaublad/Fotoś
cp: kan status van `/media/My' niet opvragen: Bestand of map bestaat niet
cp: kan status van `Book/Externe' niet opvragen: Bestand of map bestaat niet
cp: kan status van `HD/PSNLK/Album' niet opvragen: Bestand of map bestaat niet
paul@paul-laptop:~$

Ik heb het daarnaast ook gewoon even getest via de interne harde schijf kopie van bureaublad map fotoś naar map pics. cp /home/paul/Bureaublad/Fotoś /home/paul/Bureaublad/Pics
cp: map `/home/paul/Bureaublad/Fotoś' wordt omzeild

Weet iemand iets....

« Reactie #8 Gepost op: 2009/09/05, 10:30:08 »
Er mag geen spatie zijn in uw bestandsnaam, deze moet ge dan tussen aanhalingstekens zetten of elke spatie vooraf gaan met een backslash.
Dus dat word:
cp /media/My\ Book/Externe\ HD/PSNLK/Album /home/paul/Bureaublad/Fotoś
En zijt ge zeker van de map Fotoś? Da accent staat daar maar raar.

Offline P@ul1979

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2009/09/05, 10:51:19 »
Bedankt voor de tip, duidelijk..... Het lukt helaas niet.

paul@paul-laptop:~$ cp /media/My\ Book/Externe\ HD/PSNLK/Album /home/paul/Bureaublad/Fotoś
cp: map `/media/My Book/Externe HD/PSNLK/Album' wordt omzeild

Tips?

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2009/09/05, 11:23:34 »
Gebruik a.u.b. geen Fotoś als naam.
Je hebt een "US-international"-instelling voor je toetsenbord en hierdoor worden per ongeluk streepjes op de s geplaatst.

Om deze fouten uit te sluiten, adviseer ik ook Fotos i.p.v. Foto's. Ubuntu maakt zelf overigens een map Video's aan, dat zie ik als een misser.
Bij bestandsnamen is dat nog acceptabel, bij mappen wordt het leven veel eenvoudiger als je geen spaties en vreemde tekens in de mapnamen hebt.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

« Reactie #11 Gepost op: 2009/09/05, 11:24:37 »
Maak van cp maar cp -R.