Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Logitech toetsenbord F keys toewijzen  (gelezen 18670 keer)

Offline Robertos

• Lid
Logitech toetsenbord F keys toewijzen
« Gepost op: 2009/09/04, 08:24:58 »
Hallo,

Mijn Logitech Cordless Desktop LX 300 heeft een aantal function (F) keys die ik graag wil toewijzen.
Dit lukt mij echter niet helemaal. Onder systeem > voorkeuren > sneltoetsen kan ik het een en ander instellen, maar ik weet niet welke opdracht ik moet invoeren bij undo, redo, print en save. Tevens schijnt de functietoets F3 (Excel/Calc) in gebruik te zijn door de screensaver (XF86ScreenSaver) terwijl ik dit niet wil en nooit heb ingesteld. Dit zou ik dus graag willen wijzigen in Calc maar ook dat lukt niet. Zou iemand mij op weg kunnen helpen hiermee?

Re: Logitech toetsenbord F keys toewijzen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/04, 08:36:39 »
In principe is het heel onverstandig om programma's toe te wijzen aan F-keys. Stel dat je aan het gamen bent en je moet op F3 drukken om een bepaald menu te openen. Dan start opeens Calc op en verlies je de focus op het game-venster, zodat je eerst Calc moet sluiten om vervolgens weer verder te gamen.

Offline Robertos

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/04, 08:54:00 »
Daar zit inderdaad wel wat in, maar de functietoetsen zijn met een druk op de knop gewoon om te schakelen naar F1 t/m F12.
Ik game trouwens weinig, en ben toch wel gewend aan die toetsen. Zodoende dat ik ze ook in Ubuntu weer graag zou willen gebruiken.

« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/04, 08:58:03 »
Je kunt toch de sneltoets van XScreensaver afnemen en alsnog toewijzen aan Calc? Althans, op KDE is die mogelijkheid er. Ik weet niet hoe dat op GNOME zit.

« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/04, 09:14:09 »
is dit wat:  http://lcardinaals.wordpress.com/2008/04/21/multimediatoetsenbord-onder-ubuntu/

grj
het gaat hier niet over multimediatoetsen, maar over de "gewone" F-toetsen ;)

Offline Robertos

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/04, 20:06:29 »
Citaat van: Cumulus007
Je kunt toch de sneltoets van XScreensaver afnemen en alsnog toewijzen aan Calc? Althans, op KDE is die mogelijkheid er. Ik weet niet hoe dat op GNOME zit.
De enigste manier waarop ik iets kan instellen wat de screensaver betreft is via systeem > voorkeuren > schermbeveiliging.
Daar kan ik niets toewijzen, en ik weet dus ook niet hoe ik die functietoets kan "afpakken" van de screensaver.

Citaat van: joop905
is dit wat:  http://lcardinaals.wordpress.com/2008/04/21/multimediatoetsenbord-onder-ubuntu/

grj
Die had ik al eens geprobeerd, en je zou zeggen dat het daar perfect mee zou moeten kunnen.
Ik heb netjes mijn toetsenbord geselecteerd en de functietoetsen ingesteld, en vervolgens werkt het evengoed niet.
Bij het instellen onder systeem > voorkeuren > sneltoetsen worden ze na het opnieuw opstarten ook niet meer herkent.

Eigenlijk begrijp ik niet dat het met zo'n simpele dingen zo moeilijk moet gaan...
Ik weet dat het kleine dingetjes zijn, maar ondertussen gaat er jammer genoeg wel behoorlijk wat tijd in zitten om het allemaal aan het werk te krijgen.  :(
Onder systeem > voorkeuren > toetsenbord kan je zelfs kiezen voor de Logitech Cordless Desktop LX-300, waarom herkent hij de functietoetsen dan niet gewoon?

« Reactie #7 Gepost op: 2009/09/26, 18:57:52 »
http://www.linuxinfusion.com/configuring-logitech-media-keyboard-elite-linux
Stap 1 kun je gewoon doen. Sla dat .xinitrc of .xsessions maar over, dat hoeft niet meer en kan tot crashes leiden.

Vervolgens dat .Xmodmap aanmaken.

Daarna je sneltoetsen in gnome instellen Systeem Voorkeuren Sneltoetsen.

Dat zou de truc moeten doen.

Groet
Steven

Offline track

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/09/26, 19:05:34 »
Jouw verhaal op die andere draad deed het niet omdat bij Uby 9.04 de xorg.conf een beetje anders werkt:

Zou ik mogen vragen of je op bepaalde punten bent afgeweken van de handleiding?
Ik heb namelijk een Logitech Cordless Desktop LX300 en ik ben hier ook nog steeds mee aan het worstelen (- hier -).
De functietoetsen onder F1 t/m F12 en de "Messenger" knop krijg ik niet aan de gang.

Citaat
2. Setting up your multimedia keys.
To set up your multimedia keys, you will need to edit a line in your xorg.conf file as root.
Look for the InputDevice section of the file and update the XkbModel line so it looks exactly like the following:
Option "XkbModel" "logiclx300"
Met alle goede wil van de wereld kan ik geen InputDevice section vinden in xorg.conf?
Uiteraard niet. Het is immers de 9.04 . Maar die is gelukkig backward-compatiebel.
Dus kun je het gehele blok vanuit 8.04 over nemen:
Citaat
Section "InputDevice"
        Identifier "Configured Mouse"
        Driver "mouse"
        Option "CorePointer"
EndSection
(misschien moet nog iets meer aangepast worden ... even kijken)

Citaat
Next edit your .xinitrc or .xsession file and insert xmodmap ~/.Xmodmap & towards the top of the file.
Ook deze files kan ik helaas niet vinden...
Dan kun je hem gewoon nieuw aanmaken.

Citaat
3. Configure Openbox to use your media keys.
The final step is configuring Openbox to use your newly configured media keys. This can be done by editing your ~/.config/openbox/rc.xml file and adding the following. This is my personal configuration so please change the applications to your preference.
.config/openbox/rc.xml blijkt ook onvindbaar te zijn.
Ook gewoon nieuw aanmaken.

Blijkbaar doe ik toch iets verkeerd, ...
Nee dus, je wist alleen niet dat Uby 9.04 hier iets anders in elkaar zit.

track

p.s.: Ik zie net:  Steven is er al op ingegaan !  Dat is nog beter.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/26, 19:08:53 door track »

« Reactie #9 Gepost op: 2009/09/26, 19:29:06 »
Track - je hele antwoord is prima.
Het enige:
die .xinitrc danwel .xsession NIET aanmaken.
Bij mij werkte dat averechts.

Tenzij Robertos Gnome vanaf de terminal opstart (.xinitrc). .xsessions is overbodig, omdat Gnome inmiddels die .xmodmap automatisch herkent.

Robertos:
nadat je die xmodmap hebt gemaakt, pc volledig herstarten. Gnome gaat dan vragen, of hij hem moet laden. Selecteer hem dan, geef aan dat hij moet laden en vink aan, dat hij het niet nogmaals moet vragen.

En pas iddd die xorg.conf backwards aan, zoals Track zegt.

Offline Robertos

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2009/09/27, 00:50:56 »
Bedankt voor jullie reactie.

Ik heb de aanpassingen verricht, maar zonder het gewenste eindresultaat.
F2, F3, F4, F10 en F12 kunnen worden toegewezen, en functioneren soms ook totdat ik opnieuw opstart.
Na de reboot zijn de toetsen dus "vergeten". Undo, redo, print en save (F5 t/m F8) functioneren überhaupt niet.
F9 kan ik niet toewijzen omdat deze niet wordt herkend, en F11 is op de een of andere manier gekoppeld aan mijn e-mail client (de knop "messenger" en F11 hebben dezelfde output namelijk XF86Mail).

Voor alle duidelijkheid volgen hier de stappen die ik heb ondernomen:

1.) Setting up your keycodes.

Het bestand /etc/rc.local heb ik aangepast en opgeslagen. Hierna heb ik de PC opnieuw opgestart.
Link: http://paste.ubuntu.com/279119/

2.) To set up your multimedia keys, you will need to edit a line in your xorg.conf file as root.

De xorg.conf is aangepast en ziet er nu zo uit: http://paste.ubuntu.com/279130/

De PC is vervolgens weer opnieuw opgestart.

3.) Ook het bestand .Xmodmap is aangemaakt, en ziet er zo uit: http://paste.ubuntu.com/279132/

Bij het opnieuw opstarten kwam er ook een melding: http://i37.tinypic.com/j8nls5.png
Zoals de instelling staan op de schermafdruk, zo heb ik ze ook opgeslagen.

Aangezien ik (volgens mij) geen gebruik maak van Openbox was die laatste stap niet nodig.
Ergens gaat het dus niet helemaal goed omdat de instellingen niet worden onthouden, en enkele toetsen niet eens bruikbaar zijn.
De vraag is alleen...waar?

« Laatst bewerkt op: 2009/09/27, 06:31:37 door Robertos »

« Reactie #11 Gepost op: 2009/09/27, 13:53:23 »
Robertos,

Ik denk dat ik kan helpen.
Ik kruip zo even achter de andere pc, en dan zal ik deze post aanpassen.
In die andere pc kan ik zien hoe mijn .Xmodmap eruitziet, vandaar.
........

Goed.
1) Check nog even, of dat bestand /etc/rc.local ook uitvoerbaar is. Zo niet, dan moet je dat nog doen (met sudo rechten).

2) Je xorg.conf klopt niet. Je hebt de Muis nu de naam van je keyboard gegeven.
Deze regel (helemaal onderaan) kun je weghalen:
Option "XkbModel" "logiclx300"En vervolgens maak je een nieuw blokje met dit erin:
Section "InputDevice"
Identifier "Generic Keyboard"
Driver "kbd"
Option "XkbRules" "xorg"
Option "XkbLayout" "us"
Option "XkbVariant" "intl"
Option "XkbOptions" "lv3:ralt_switch"
EndSection
Volledige herstart van de pc en het zou nu goed moeten zijn.

3) Je .Xmodmap ziet er goed uit. Het enige: bij mij werkte hij pas volledig, nadat ik alle "commentaar-regels" had verwijderd. Dat zijn dus alle opmerkingen, die beginnen met een #. Om een of andere reden wilde Gnome die er (bij mij) uit hebben.
En een tweede puntje: bij mij werken de Undo, Redo en Print-knoppen ook niet. Het is mij ook nog niet gelukt die goed te laten werken.

3b) Wat je Launch-C (achter F11) betreft: misschien is het volgende een idee: maak een backup van je .Xmodmap en zet dat ding ergens anders neer (en noem hem ook heel anders, want anders herkent Gnome hem alsnog). Vervolgens haal je bij de originele alle Function-keys eruit. PC herstarten, bij de melding die Gnome dan geeft, de 'oude' Xmodmap laten verwijderen en de nieuwe laten laden. Wat gebeurt er dan? Ik bedoel: ik kan die function-toetsen wel toewijzen, terwijl ze niet in mijn xmodmap staan. En hij onthoud ze ook na een herstart.

4) Hoeft niet zoals omschreven inderdaad. Je doet hetzelfde, maar dan grafisch. Als Gnome ze nou eens zou onthouden.....

Succes en ik laat je niet alleen (zolang ik nog ideeën heb).
« Laatst bewerkt op: 2009/09/27, 14:37:34 door Steven Klein Haneveld »

Offline track

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2009/09/27, 17:41:24 »
... bij mij werken de Undo, Redo en Print-knoppen ook niet. Het is mij ook nog niet gelukt die goed te laten werken.
Daar heb ik later ook nog een idee hoe je die (handmatig) in de bestaande scripten in kunt breien.

Maar eerst dit hoofdstuk afmaken, één stap na de ander.  Anders kom je nog (meer) in de war.
Dus, ik kom er later op terug...

track

« Reactie #13 Gepost op: 2009/09/27, 19:11:16 »
Track, dat is tof van je :)

Offline Robertos

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2009/09/27, 20:25:39 »
Hallo,

Citaat
1) Check nog even, of dat bestand /etc/rc.local ook uitvoerbaar is. Zo niet, dan moet je dat nog doen (met sudo rechten).
Op welke manier kan ik het beste checken of dat bestand uitvoerbaar is?

Citaat
2) Je xorg.conf klopt niet. Je hebt de Muis nu de naam van je keyboard gegeven.
Deze regel (helemaal onderaan) kun je weghalen:
Option "XkbModel" "logiclx300"En vervolgens maak je een nieuw blokje met dit erin:
Section "InputDevice"
Identifier "Generic Keyboard"
Driver "kbd"
Option "XkbRules" "xorg"
Option "XkbLayout" "us"
Option "XkbVariant" "intl"
Option "XkbOptions" "lv3:ralt_switch"
EndSection
Volledige herstart van de pc en het zou nu goed moeten zijn.
Ik heb de aanpassingen verricht, en de xorg.config ziet er nu zo uit: http://paste.ubuntu.com/279804/

Citaat
3) Je .Xmodmap ziet er goed uit. Het enige: bij mij werkte hij pas volledig, nadat ik alle "commentaar-regels" had verwijderd. Dat zijn dus alle opmerkingen, die beginnen met een #. Om een of andere reden wilde Gnome die er (bij mij) uit hebben.
In de .Xmodmap stonden bij mij niet veel opmerkingen (regels met een #).
Ik heb ook een backup gemaakt van de .Xmodmap, en vervolgens de function keys verwijderd.
Er kwam inderdaad een melding na de reboot, en ik heb de nieuwe .Xmodmap geladen.
Het ziet er nu zo uit: http://paste.ubuntu.com/279807/

De functietoetsen (F1 t/m F12) werken nu echter helemaal niet meer, evenals de grijze "Messenger" knop.
Ik heb ze nog eens proberen toe te wijzen via Systeem > Voorkeuren > Sneltoetsen, dat heeft echter ook geen resultaat.
Het zou me niets verbazen als ik ergens een domme fout heb gemaakt, maar om eerlijk te zijn is dit allemaal nieuw voor me en begrijp ik er (nog) niet veel van. Ik heb wel genoeg documentatie gevonden en ben me er momenteel in aan het verdiepen. Ubuntu blijft hier in ieder geval op de PC's, op een paar kleine probleempjes na bevalt hij namelijk prima :)
« Laatst bewerkt op: 2009/09/27, 20:29:03 door Robertos »

« Reactie #15 Gepost op: 2009/09/27, 22:41:40 »
1) Blader in Nautilus naar het betreffende bestand, rechtsklik, kies eigenschappen, tabblad rechten. Aldaar moet een vinkje staan bij "uitvoeren van bestand toestaan".

2) Je xorg.conf is nu helemaal OK.

3) Zet die backup maar weer terug dan. Want kennelijk was dat niet de juiste zet bij jouw pc. Zie hier het nut van een backup. Het blijft evengoed een curieuze kwestie.
Wat mij vooral zorgen baart, is dat de Messenger-toets en jouw LounchC dezelfde output geven. Dat is echt heel vreemd. Maar in je .xmodmap en je /etc/rc.local kan ik niets verkeerds vinden. De keycodes lijken te kloppen. Ik heb hier nog die twee toetsen expliciet getest, maar hier werkt het gewoon prima. Ook naar de output gekeken - die was bij F11 wel vreemd, maar wel anders dan de Messenger-knop. Ook in een terminal gekeken, maar bij mij zijn de keycodes echt verschillend.

Probeer eens de keycodes van die beide toetsen te achterhalen. Ik doe dat in een "echte" terminal: Ctrl+Alt+F2 aanduwen. Nu moet je waarschijnlijk wederom inloggen. Wachtwoord blijft onzichtbaar, gewoon doortypen dus.
Je zit nu in een terminal. Typ dan eens dit:
showkey -ks > toetscodes.txt
Als je op enter hebt gedrukt, zie je slechts een knipperend cursortje. Je tikt nu (lichtjes) achtereenvolgens de twee betreffende toetsen aan. Verder niks, gewoon wachten tot hij klaar is - dat kun je zien aan het feit dat je weer zoiets ziet: gebruiker@computer:~$
Vervolgens Ctrl+Alt+F7 aanduwen om weer terug in je grafische omgeving te komen. Open je persoonlijke map en zie daar - als het goed is staat daar een bestandje met de naam "toetscodes.txt". Kun je de inhoud van dat bestandje weer net zo prachtig posten als die andere bestandjes? Eens zien of daar iets geks in staat (ik vrees echter.....).

Als dat niks oplevert, vrees ik toch, dat er iets niet goed gaat met die xorg.conf, dat die instelling toch niet goed gaat. Of dat Gnome in 9.04 toch anders met die /etc/rc.local omgaat..... Wellicht dat Track daar iets over weet (ik vermoed dat hij nog meeleest).

Later meer, ik wacht je antwoord even af.

Groeten,
Succes,
Steven

Offline Robertos

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2009/09/27, 23:25:53 »
1.) Onder eigenschappen > rechten van /etc/rc.local staat "Uitvoeren van bestand toestaan" aangevinkt.
Hier kan ik onder mijn gewone account ook niets aan veranderen, het is "grijs gekleurd".

3.) Ik heb de backup terug gezet, bij het opnieuw opstarten kwam er echter geen melding meer.

Het resultaat van showkey -ks > toetscodes.txt (eerst is F11 ingedrukt en vervolgens de "Messenger" toets).

Met de Mode F toets aan:
kb modus was UNICODE
[ als u dit onder X probeert, werkt het mogelijk
niet omdat de X server ook /dev/console leest ]

druk op een toets (het programma breekt 10s na laatste toetsaanslag af)...
0x9c
0x57 0xd7
0x68 0xe8

Met de Mode F toets uit:
kb modus was UNICODE
[ als u dit onder X probeert, werkt het mogelijk
niet omdat de X server ook /dev/console leest ]

druk op een toets (het programma breekt 10s na laatste toetsaanslag af)...
0x9c
0xe0 0x3f
0xe0 0xbf
0x68
0xe8

Bedankt voor alle hulp tot nu toe, en hopelijk worden jullie er iets wijzer uit?

Gr. Robert

P.S.: Pas geleden heb ik een wireless tablet geconfigureerd, hierbij zijn ook enkele aanpassingen gedaan.
Zie: http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/installatie-trust-wireless-tablet-tb-3100/
      en
      http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1262073
Kan hierbij iets gedaan zijn wat de configuratie van het keyboard in de war brengt?
« Laatst bewerkt op: 2009/09/27, 23:29:21 door Robertos »

« Reactie #17 Gepost op: 2009/09/28, 10:39:22 »
Citaat van: Robertos
1.) Onder eigenschappen > rechten van /etc/rc.local staat "Uitvoeren van bestand toestaan" aangevinkt.
Hier kan ik onder mijn gewone account ook niets aan veranderen, het is "grijs gekleurd".
Prima zo.
Citaat van: Robertos
3.) Ik heb de backup terug gezet, bij het opnieuw opstarten kwam er echter geen melding meer.
Kijk eens op dezelfde manier, of die .Xmodmap uitvoerbaar is? Ik ben niet helemaal zeker, maar denk dat die dat wel moet zijn. En bij dat bestand zul je dat wel als gebruiker kunnen wijzigen.

Wat de keycodes betreft, dat ziet er goed uit. Ze corresponderen met de mijne. En de output van de twee toetsen is wel degelijk verschillend. Waarom Gnome er bij jou dan zo'n puinhoop van maakt, is nog even een raadsel. Maar we geven nog niet op.

Probeer nog hier wat, kom later terug.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/28, 11:11:31 door Steven Klein Haneveld »

Offline track

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2009/09/28, 14:00:47 »
Hoi Robertos, hoi Steven,

wat de rechten van de  /etc/rc.local betreft denk ik eerder dat die goed staan.
Maar kijk even zelf nog een keer:  rechtsklik op dit bestand, "eigenschappen" - [rechten] :
Is de eigenaar "root" ?  Goed.  Verder staan de rechten in het grijs.  Dat is omdat je er niets
kunt wijzigen (je bent immers niet "root").  Maar je kunt nog steeds kijken: staat "uitvoerbaar"
aangevinkt ?  Zo ja is alles zoals het moet.

Maar nu ben ik een beetje de draad kwijt.  Welke toetsen doen het niet correct ?
Wat doen zij en wat hadden zij moeten doen ?

Jullie hebben al na de keycodes gekeken met de  showkey -ks > toetscodes.txt .
Dat zou in ieder geval ook mijn aanpak zijn.  Vanaf dit uitgangspunt zou ik nu kijken wat in de scripten
en bestanden nu wél staat en wat dat doet.  Als je dat een beetje begrijpt kun je het ook bijwerken.

Dus: wat gaat nu nog mis ?

track

« Reactie #19 Gepost op: 2009/09/28, 14:08:49 »
Okee. Ik heb hier met mijn toetsenbord nog e.e.a. geprobeerd.

Het enige dat ik kan bedenken, is het volgende.

*  Heb je je toetsenbord via USB of via PS/2? Via USB gaat het sowieso niet werken. Via PS/2 zou het kunnen werken (bij werkt alles toch wel). Ik vermoed dat je gewoon door de PS/2 poort gaat, maar je weet maar nooit.....

*  Systeem/Voorkeuren/Toetsenbord tabblad Indelingen: welk toetsenbord heb je daar gekozen? Ik heb gewoon gekozen voor "generic" en "algemeen 105 toetsen (internationaal) PC". Misschien dat dit nog iets uithaald?

Als bovenstaande niks uithaald, dan weet ik het echt niet meer.
Alle bestandjes en keycodes die ik zo even kon bedenken, corresponderen met de jouwe. Dus onze instellingen zijn verder gelijk.
Dat is voor mij een signaal om eventueel te denken aan een verschil tussen onze Ubuntu-versies.

Aangezien ik geen 9.04 draai, kan Track hier wellicht inspringen.....

Ik hoop dat het je lukt die zooi aan de gang te krijgen - ik ken de frustratie. Ik bedoel, je hebt een mooi toetsenbord, dan wil je het ook optimaal kunnen configureren, toch.

Succes,

Steven

PS
ik zie dat Track inspringt, mooi zo.

Offline track

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2009/09/28, 14:56:03 »
Ja, overschat dat maar niet !   Ik heb noch een dergelijk toetsenboed noch heb ik Uby 9.04 !
Het enige dat ik kan bijdragen is mijn kennis ivm het tweaken van de xorg.
In ieder geval moeten jullie het testen ...  ;)

Aanvullend bij wat jij zei zou ik ook nog in het BIOS kijken of je er iets kunt instellen voor het  kb.
Dat daar soms nog een adder zit ?     edit:  met name bij Ronald ?

track
« Laatst bewerkt op: 2009/09/28, 17:09:49 door track »

« Reactie #21 Gepost op: 2009/09/28, 17:07:34 »
Relax, ik overschat niets en niemand.
Maar op het moment dat er een paar ergens niet verder komen, kan soms 1 enkel idee een patstelling doorbreken. Zo werkt het nu eenmaal. Maar je hebt gelijk, het is niet zo eenvoudig als ik wellicht deed voorkomen ;-)

Ik zal mijn BIOS eens nazien. Grappig idee, daar was ik dus niet opgekomen.

Groet,
Steven

Offline Robertos

• Lid
« Reactie #22 Gepost op: 2009/09/28, 20:29:57 »
Citaat van: track
wat de rechten van de  /etc/rc.local betreft denk ik eerder dat die goed staan.
Maar kijk even zelf nog een keer:  rechtsklik op dit bestand, "eigenschappen" - [rechten] :
Is de eigenaar "root" ?  Goed.  Verder staan de rechten in het grijs.  Dat is omdat je er niets
kunt wijzigen (je bent immers niet "root").  Maar je kunt nog steeds kijken: staat "uitvoerbaar"
aangevinkt ?  Zo ja is alles zoals het moet.
Het bestand  /etc/rc.local is uitvoerbaar (*klik*).

Maar nu ben ik een beetje de draad kwijt.  Welke toetsen doen het niet correct ?
Wat doen zij en wat hadden zij moeten doen ?
De volgende toetsen functioneren zoals het hoort:
Favorites, Home, Play/Pause, Stop, Media, Volume, Mute, terug- en vooruitspoelen, E-mail, rekenmachine.

De volgende toetsen functioneren niet:
F1 t/m F12 met de Mode F toets uit (deze zijn dus niet toe te wijzen, of worden na een reboot "vergeten").
De messenger toets.

Voorheen heb ik eens een keer het progje keytouch geprobeerd, dit werkte echter niet en is dus weer verwijderd.
Gisteren heb ik 'm nog eens geïnstalleerd om wat te proberen, echter zonder resultaat.
Wat me wel opviel was dat ik de toets F11 wel weer kon toewijzen aan een ander programma, terwijl deze voorheen aan E-mail gekoppeld was. Na een reboot was het natuurlijk weer gedaan met de pret.  :(
Kan het zijn dat keytouch ergens een aanpassing heeft gedaan, die na het verwijderen van het progje blijft bestaan?
Ik heb keytouch trouwens verwijderd via synaptic d.m.v. "Markeren voor volledige verwijdering". Als ik het goed heb dan wordt de configuratie dan ook gewist?

Citaat van:  Steven Klein Haneveld
Heb je je toetsenbord via USB of via PS/2? Via USB gaat het sowieso niet werken
Mijn keyboard is aangesloten op een PS/2 poort.

Systeem/Voorkeuren/Toetsenbord tabblad Indelingen: welk toetsenbord heb je daar gekozen?
Bij het toetsenbordmodel heb ik gekozen voor Logitech Cordless Desktop LX-300.
De indeling is VS Alternatief Internationaal (voormalig us_intl).
Voor de zekerheid heb ik een screenshot gemaakt: http://i36.tinypic.com/e830hi.png

Ik hoop dat het je lukt die zooi aan de gang te krijgen - ik ken de frustratie. Ik bedoel, je hebt een mooi toetsenbord, dan wil je het ook optimaal kunnen configureren, toch.
Er is inderdaad al veel tijd ingestoken, en het zou natuurlijk prachtig zijn als dat zich loont in iets werkends.
Het is raar dat de toetsen dus wel kunnen werken, maar door een of andere instelling waarschijnlijk niet onthouden worden...

Aanvullend bij wat jij zei zou ik ook nog in het BIOS kijken of je er iets kunt instellen voor het  kb.
In de BIOS kan ik verder niets bijzonders instellen.
Ik draai trouwens een dual-boot XP/Ubuntu, en onder XP functioneren de toetsen gewoon (weliswaar wel met Logitech Setpoint).

Onder Systeem > Voorkeuren > Sneltoetsen worden de keys ook herkend:
F1=  0xC3, F2= 0xC4, F3= 0xC5, F4= 0xC6, F5= 0xC7, F6= 0xC8, F7= 0xC9, F8= 0xca, F9= wordt niet herkend, F10= 0xcc, F11= XF86Mail, F12= 0xe0. De "Messenger" toets= XF86Send.

Hopelijk heeft iemand een tip die ik kan toepassen, zelf blijf ik natuurlijk ook doorgaan met zoeken naar een oplossing.
Natuurlijk mijn dank voor het meedenken!
« Laatst bewerkt op: 2009/09/28, 20:31:31 door Robertos »

Offline track

• Lid
« Reactie #23 Gepost op: 2009/09/28, 20:38:35 »
Robertos:  "automatisch opgeslagen" wordt niets zonder dat je hem dat zegt.  Praktisch dus, dat het in het
rc.local- scriptje wordt aangewezen.
En, doe nu alsjeblieft niet steeds 4 stappen door elkaar.  Anders ben ook ik zo het overzicht kwijt.
En dan begrijp ik ook niet meer wat waarom en hoe werkt.

Steven:  wat is nu nog het verschil tussen wat Robertos heeft en wat jij hebt ?
En, de verschillen moeten ergens in de scripten en config's terug te vinden zijn toch ?

track

« Reactie #24 Gepost op: 2009/09/28, 22:14:54 »
Het verschil tussen mijn sneltoetsen/mediatoetsen/etc, en die van Roberto,
is dat ik alles prima aan de praat heb gekregen. De how-to die ik gebruikt heb, is in dit draadje genoemd.
Voor de volledigheid hier nog eens:
http://www.linuxinfusion.com/configuring-logitech-media-keyboard-elite-linux
Het enige dat ik daarin overgeslagen heb, is het verhaal over het aanmaken van een .xsession- of .xinitrc-bestand. Dit bleek namelijk overbodig en zelfs tot fouten te leiden.

Op dit moment zit ik achter mijn vouwcomputer, maar ik zal al mijn speciale toetsen morgen nog eens uitgebreid testen. Maar zover ik weet, heb ik alles aan het werk.

Wat hetzelfde is als bij Roberto: dat in Systeem / Voorkeuren / Sneltoetsen soms niet de goede "namen" van de toetsen verschijnen. Niettemin werken ze wel, maar toch worden de namen niet goed herkent zoals ze in /etc/rc.local staan omschreven. Dit is op zich niet een probleem, maar kan wellicht een aanwijzing zijn naar de kern van het probleem van Roberto.

Mijn vermoeden is:
Het probleem is in /etc/rc.local of in die .Xmodmap.
Beide bestanden zijn gelijk, van Roberto en mij.

Vandaar mijn hoop, dat jij wellicht iets weet, waarin Uby 9.04 anders "werkt" dan 8.04.

Tot morgen, ik blijf erop zitten hoor :-)